تکنولوژی

اخراج شرکت هاى ايرانى از هاست آمريکايى

بخش خبر ITiran – يک شرکت آمريکايى به نام interland از سرويس دهندگان ايرانى هاستينگ که از سرويس هاى اين شرکت استفاده مى کنند خواسته است که به دليل تحريم هر گونه معامله با ايرانيان از سوى دولت آمريکا ، سرويس دهى خود را از اين طريق متوقف کنند.
به گزارش آى تى ايران در يک نامه تهديد آميز از سوى اينترلند به برخى سرويس دهندگان ايانى هاست رسيده که در آن اخطار داده شده به دليل حاد شدن اختلافات دو کشور حداکثر تا 5 سپتامبر سرويس دهى خود را قطع نمايند در غير اين صورت مسئوليتى از بابت حذف اطلاعات متوجه اين شرکت ها نخواهد بود.
پس از پيگيرى هاى شرکت هاى ايرانى در اين مورد مسئولان شرکت گفته اند که مطابق قوانين عمومى آمريکا چنين برخوردى با آنها انجام گرفته و عمده دليل اين فشار در اين محدوده زمانى موضوع پيدا شدن مقاديرى اورانيوم غنى شده در ايران است.
مشخص نيست که قانون ممنوعيت معامله با دولت ايران آيا کليه شهروندان ايرانى را هم در مى گيرد يا نه چراکه بسيارى از شرکت هاى ايرانى که مورد اخطار واقع شده اند خصوصى هستند.
در اين نامه تاکيد شده که تاريخ اين هشدار به هيچ وجه قابل تمديد نيست و اطلاعات موجود در سرورها بلافاصله بايد تخليه شوند.
در همين حال خبر ديگرى حاکى است که شرکت آمريکايى ثبت کننده دامين Godaddy بارديگر به بستن (Block) دامين هاى ايرانى پرداخته است.
دو سال قبل بستن (Block) تعدادى از دامين هاى اينترنتى از سوى اين شرکت به بهانه وجود تحريم معامله عليه ايران موجى از نگرانى را در ميان بخش هاى IT کشور برانگيخت ، اما با بالاگرفتن اين مناقشه به يکباره اين موضوع متوقف شد.
بنابر اين گزارش در آن زمان شرکت Godaddy از طريق جست و جو در مشخصات دامين پى به ايرانى بدن آن مى برد اما هم اکنون از طريق آى پى ثبت کننده دامين به اين کار اقدام مى کند. به گفته بسيارى از کارشناسان هم اکنون ثبت دامين از طريق آى پى هاى ايرانى از ريسک بالايى برخوردار است.
در پى مطرح شدن موضوع نامه اخطار آميز شرکت Interland آى تى ايران با تعدادى از صاحبان هاست هاى ايرانى تماس گرفت ، بسيارى از آنها تاکيد کردند که فعاليت خود را نه با نام ايرانى بلکه با عنوان يک شرکت خارجى انجام مى دهند.
شرکت هاى ايرانى اغلب با يک شرکت خارجى و يا طرف ايرانى ساکن در خارج از کشور با شرکت هاى آمريکايى وارد معامله مى شوند . همچنين ثبت دامين هاى اينترنتى نيز اغلب از خارج کشور صورت مى گيرد.
به اعتقاد بسيارى از کارشناسان فعاليت ايرانى ها روى اينترنت با چنين تهديداتى عملا به شکلى مخفيانه و با ترس و لرز و ريسک زياد در حال انجام است که اين موضوع تاثير قابل ملاحظه اى را بر وضعيت آى تى و رشد آن گذاشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا