تکنولوژی

گزارش اختصاصى آى تى ايران از نحوه اختصاص پروژه هاى تکفا

بخش خبر ITiran – انجمن شرکت هاى انفورماتيک گزارش کاملى را از چگونگى تخصيص اعتبارات پروژه هاى تکفا ( طرح توسعه و کاربر فناورى اطلاعات ) تهيه کرده است.
به گزارش آى تى ايران اين گزارش نخستين بررسى و تحليل چگونگى تخصيص اعتبارات پروژه هاى تکفاست که تا کنون منتشر شده و مى تواند تحليل مناسبى از چگونگى تخصيص و شرکت ها و افرادى که بيشترين سهم را در اين پروژه ها داشتند را در اختيار همگان قراردهد. هر چند آنگونه که الهه عصارى دبير انجمن شرکت هاى انفورماتيک مى گويد اين گزارش تنها از روى اطلاعات مربوط به 41 ميليارد تومان از 67 ميليارد تومان اعتبارات هزينه شده، تنظيم شده است.
بنا بر اين گزارش چگونگى توزيع بودجه در بخش دولتى نشان مى دهد که 25 درصد اعتبارات توسط ” خدمات ماشين هاى محاسب الکترونيکى” و 20 درصد توسط شرکت ” ايزايران” و 11 درصد توسط “قرينه سيستم”جذب شده است. جالب آن که حدود 50 درصد اعتبارات بخش دولتى تکفا توسط اين سه شرکت جذب شده و 50 درصد بقيه اعتبارات ميان بقيه شرکت هاى دولتى تقسيم شده است به طورى که به عنوان مثال به شرکت مخابرات 2 درصد و سازمان مديريت و برنامه ريزى 5 درصد اعتبارات رسيده است. همچنين بنا براين بررسى ميزان بالاترين اعتبارات دستگاه هاى دولتى از نظر مبلغ به اين شرح است:

شرکت خدمات ماشين هاى محاسب الکترونيکى : در حدود يک ميليارد و سيصد ميليون تومان
شرکت ايز ايران: در حدود يک ميليارد تومان
قرينه سيستم : در حدود پانصد ميليون تومان
و …
شرکت مخابرات ايران: در حدود هشتاد ميليون تومان

همچنين اين گزارش اطلاعاتى را نيز در مورد اختصاص پروژه به اشخاص منتشر کرده است: بنا بر بخشنامه سازمان مديريت و برنامه ريزى فقط قراردادهاى انفورماتيکى تا سقف هجده ميليون ريال را مى توان به اشخاص واگذار کرد و پروژه هاى بيش از اين مبلغ صرفا به شرکت هاى صلاحيت دار و يا با کارشناسى شوراى عالى انفورماتيک برگزار مى شود در حالى که بر مبناى اين گزارش تنها 39 درصد کل توزيع بودجه در بخش اشخاص به شخصى به نام دکتر رمضانى( حدود شش ميليارد ريال ) و 31 درصد نيز به شخصى به نام عليرضا پورممتاز ( حدود چهارميليارد و هشتص ميليون ريال ) واگذار شده و به صد نفر مابقى 30 درصد بقيه بودجه تعلق گرفته است.

در اين گزارش چگونگى توزيع بودجه در بخش خصوصى نيز بررسى شده است. بر اين مبنا شرکت داده هاى رسا با حدود 900 ميليون تومان، مرکز توسعه الکترونيک و فناورى اطلاعات فارس با 860 ميليون تومان ، پيام پرداز با 500 ميليون تومان ، مهندسى دانا افزار خليج با حدود چهار صد ميليون تومان ، جويا با چهارصد و شصت ميليون تومان و عصر دانش افزار با چهارصد و پنجاه ميليون تومان بالاترين اعتبارات را براى انجام پروژه ها کسب کرده اند.

در گزارش انجمن شرکت هاى انفورماتيک همچنين به بخش هاى از پروژه هاى نامشخص اشاره شه که وزارت آموزش وپرورش با سيزده مليارد و چهارصد ميليون تومان و وزارت بازرگانى با شش ميليارد تومان بالاترين آمار پروژه هايى با اطلاعات نامشخص را اختصاص داده اند.
همچنين بخشى از پروژه ها نيز به دانشگاه ها واگذار شده که دانشگاه صنعتى شريف با اختصاص 20 درصد کل مبلغ بالاترين و به دنبال آن دانشگاه فردوسى مشهد و دانشگاه امير کبير و علم وصنعت قرار دارند.

گفتنى است آى تى ايران آمادگى خود را براى انتشار نقطه نظرات و بحث هاى کارشناسى در مورد نحوه و چگونگى تخصيص اعتبار اعلام مى دارد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا