تکنولوژی

توسعه اينترنت در بغداد و خطوط تلفن هميشه اشغال

نام نویسنده: سينتيا جانسون

بخش مقاله ITiran – يکى از موسسين اين شرکتها در بغداد به نام نيزر کتان با خانه خودش از کافى نت Botan که خودش هم مالک نيمى از آن است نمى تواند تماس برقرار کند – خطوط تلفن به راحتى کار نمى کند.
او مى خواهد همسر خود را از خواب بيدار کند ، براى او از طريق ماهواره به بريتانيا ايميل مى فرستد که آن به همسرش در بغداد برمى گردد.
کتان مى گويد: خانه من از اينجايى که الان هستم سه کيلومتر فاصله دارد ، اما من نمى توانم با همسرم تماس داشته باشم. به او ايميل زدم و گفتم که امروز ديرتر به منزل خواهم رفت. او مى افزايد که او در بوتان که يک کافى نت است و اين ماه افتتاح شده است ، حضور دارد. سيستم محلى تلفنها در بغداد شلوغ است و فقط نصف خطوط کار مى کند؛ همچنين بيش از سه ماه است که ارتش اشغالگر امريکا اينجا حضور دارند و مکالمات بين المللى هم مقدور نيست. اما تجارت اينترنت بسرعت در حال ترقى است.
از ماه اوريل که رهبران امريکايى رييس جمهور بغداد، صدام حسين را برکنار کردند ؛ هزاران کافى نت در سرتاسر بغداد وبيشتر درجاده ها و راهها تاسيس شده اند. هنگامى که خطوط زمينى کار نمى کنند، شتريان از طريق ماهواره ها ارتباط برقرار مى کنند.
کتان همچنين مى افزايد : اين محل يک کافه تريا بود که غذا—ساندويچ ، پيتزا، ماهى و چيبس مى داد واين مربوط به زمان پيش از جنگ است. اما بعد از جنگ منوى زرد روشن غذاها را که به همراه عکس همبرگر بود برداشتيم و هيچ کس هم نمى تواند مانع ما از باز کردن کافى نت شود.
اينترنت به طور کامل در دوران صدام قدغن نبود ؛ اما مشتريان مى گويند بايد از اين بهتر مى بود. ايميلها کنترل مى شدند، بسيارى از وب سايتهايى که درباره عراق بود بسته بودند و چت کردن هم قدغن بود.دسترسى به اينترنتهاى خانگى هم در حقيقت ممکن نبود؛ تا امسال که قوانين کمرنتر و سست شدند. در ان زمان بسيارى از کافى نتها توسط دولت اداره مى شد.
احمد جف که مترجم است و به عنوان يک اداره کننده وب سايت در بوتان مى باشد مى گويد:” من خيلى اين کافى نتها را دوست دارم چونکه مى توانيم به همه چيز دسترسى داشته باشيم و بدون هيچ محدوديتى چت کنيم.

علامتهاى تبليغاتى بالا مى روند:
بنرهاى تبليغاتى در سرتاسر پايتخت بالا برده شده اند و کافى نتها که به ازاى هر ساعت 2 دلار مى گيرند را آگهى کرده اند. مشتران مى توانند وارد اينترنت شوند ، با خويشاوندان خود چت کنند و از ايميل ، پيغامهاى فورى يا اتاقهاى چت استفاده کنند و يا حتى با ميکروفن با دوستان خود در خارج از طريق رايانه صحبت کنند.
کافى نت بوتان يک فنجان قهوه هم مجانى مى دهد.
بسيارى از مشتريان عراقى هستند ، اما تعداد قابل توجهى از آنها هم تجار و يا روزنامه نگاران خارجى هستند که اينها بر قيمت تلفنهاى ماهواره اى براى تماس داشتن با خارج تکيه کرده اند.
يک سرى از خدمات تلفنهاى همراه بدون مجوز که بنيادش بحرينى است و د راين هفته به منثه ظهور رسيده – اما دارندگان آن فقط خارجيها هسنتد – تلفنها را ثبت است.مديران امريکايى براى ارائه مجوزهاى سه نوع مبايل در سرتاسر کشور برنامه ريزى کرده اند.
ارتش امريکا و عاملان توسعه هم اکنون از يک شبکه در بغداد استفاده مى کنند ه توسط WorldCom Inc ساخته شده است – يک شرکت ارتباطات دور ورشکسته امريکايى که اين تجارت را تحت عنوان MCI انجام مى دهد—اما آنها اجازه دسترسى عراقيها را به صورت متداول نمى دهند.
ابراهيم السماوى که مدير عاملTina شرکت رايانه اى و کافى نت است گفت:” ما به ارتباطات با خارج که در ان تلفن وجود ندارد نياز داريم. ما به ايميل نياز داريم. براى آنها خطوط تلفنى و شماره هاى اتصال دولتى هنوز کار مى کنند ؛ اما ارتباط ضعيف است.
تعدادى از کافى نتها در سرتاسر شهر اعلام کرده اند که ما روزانه از 50 تا 100 مشترى داريم که ساعتها حضور دارند و تقاضا در حال رشد است.
سماوى همچنين گفت : من در حال برنامه ريزى هستم که دسترسى خانگى 24 ساعتهبه اينترنت در يک ماه رابراى مشتريان فراهم کنم تا صدها نفر هم مشترک شوند.
ليت عبدالله الاسميعا که پيش از اين يک مهندس رايانه بوده ولى الان از رشته خود کناره گيرى کرده ،گرافيست شده و وب سايت طراحى مى کند ، اظهار مى دارد که: اين واقعا ازادى است . من با خويشاوندانم مثل پسر خاله ام که در قطر است و يا کسان ديگرى چت مى کنم . همچنين براى پيدا کردن کار هم در اينترنت جستجو مى کنم.
از او پرسيديم که در کجا به دنبال کار است؛ او شانه هاى خود را بالا انداخت و گفت : هر جايى بيرون از عراق!!

منبع : MSNBC

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ترفندها و راهکارهای نوآورانه برای هزینه تولید محتوا تخصصی – آموزش قدم به قدم
    نکات اصلی و اساسی درباره تبلیغات نصب اپ در گوگل
    ترفند ها و تکنیک های کلیدی برای اینفلوئنسر

    توصیه ها و هشدارها درباره آنالیز بک لینک ها – راهنمای آپدیت شده جدید

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا