تکنولوژی

گفت و گو با مخترع Linux

نام نویسنده: دين تاكاهاشى

بخش مصاحبه ITiran – لينوس توروالدز، آفريننده‌ى سيستم عامل Linux ، چندى پيش در گفت و گويى درباره‌ى SOC Group و داد خواهى IBM (كه بر اساس آن، Big Blue به نهادن غير قانونى كدهاى Unix در Linux متهم شده است.)، درباره‌ى مايكرو سافت و گسترش Open Source، شركت كرده است. اين نوشتار خلاصه‌اى از پرسش و پاسخ ها در مصاحبه‌ى يادشده است.

هما نطور كه مى دانيد، گروه SOC Group ، از كدهاى Unix (IBM) در Linux به صورت غيرقانونى استفاده كرده اند. به نظر شما اين موضوع نشان دهنده‌ى آسيب پذيرى Open Source نيست؟
پاسخ من منفى است. شما آگاه هستيد كه نرم افزار Open Source قابل ديدن است و مرئى بودن به آن معناست كه اگر اشتباهى در اين نرم افزار روى دهد، به راحتى ديده خواهد شد. اجازه دهيد من در اين مورد مقايسه‌اى بكنم. آيا به خود اجازه مى دهيد خودريى را در روز روشن، آن هم در حضور شمارى از ره گذران، بدزديد؟ درباره‌ى Open Source باد اشاره كنم كه همه چيز واضح و روشن است، درست مانند روز روشن. تعداد بى‌شمارى از مردم شاهد كدها هستند و اين امكان براى شما وجود ندارد كه درحضور آنان چيزى بدزديد!

. مردم بر اين باورند كه منشاء Linux نامشخص است. نظر شما چيست؟
در اين خصوص شايعات بسيارى وجود دارد. با استفاده از كدهاى Linux شما مى توانيد ببينيد كه چگونه اين نرم افزار كار مى كند. همه چيز به وضوح قابل ديدن است. گفتنى آن كه، كدهاى نخستين را خود نوشته ام و در حدود يك سال اين كار به طول انجاميد. من پيش از آن كه ديگران به كمكم بيايند، يك سال به تنهايى و بدون وقفه روى آن كار كردم.

شما از وجه المصالحه شدن Linux در ختلاف ميان شركت هاى بزرگ، شگفت زده نيستيد؟
خير. هر جا كه صحبت از پول هنگفتى باشد، دادخواست ها و چنين اختلاف‌هايى اجتناب ناپذير هستند. براى من جالب است كه مردم از Linux در راه هايى استفاده كرده اند كه من حتا در خواب هم نديده بودم و آنان به مسايلى امن مى زنند كه من تا به حال به آنها توجهى نداشته ام.

آيا در باره نتيجه ى دادخواست نگران نيستيد؟
تنها چيزى كه موجب نگرانى من مى شود، طولانى شدن اين جريان است. اگر كسى به من خبر مى‌داد كه به درازا كشيدن اين دادخواست بدين خاطر است كه قاضى در حال بررسى و فكر درباره‌ى اين موضوع است، در آن صورت خيالم راحت مى شد كه ديگر خطر Linux را تهديد نمى كند.

شما پس از شش سال كار كردن در Transmeta، اين شركت را به قصد پيوستن به Open Source Development Lab ترك كرده ايد. در صورت امكان، علت اين تصميم را شرح دهيد؟
در طول شش ماه گذشته زمان بسيارى را صرف كاركردن بر روى Linux كرده ام. با اين وجود كهTransmeta خيلى به من كمك كرد و جاى خوبى برايم بود، اما احساس مى كنم ديگر زمان بازگشت به Transmeta نيست. من بيشتر احساس گناه مى كردم. من بايد در باره Linux فكر مى كردم و آنچه مرا بيشتر به رفتن ترغيب مى كرد، آينده Transmetaبود كه به نظر مى رسيد به وضعيت ثابتى رسيده است. در اين حالت، آن جا را با اطمينان خاطر ترك كرده و هيچ گاه احساس نكردم اين كارم چون موش‌هايى است كه از ترس جان‌شان كشتى سوراخ را ترك مى‌كنند.

آيا شما مى خواهيد در يك زمان، بيش از يك انحصار داشته باشيد؟
من هيچ گاه به Intel به عنوان يك انحصارگر ننگريسته ام. به نظر من Intel هميشه موقعيت سالم ترى داشته است. هميشه تلاش من بر اين بوده كه كارهاى مرتبط به حرفه ام را انجام دهم.

منبع : سرويس خبرى نايت ريدر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا