تکنولوژی

جايگزينى براى Internet Explorer

نام نویسنده: زهره اشرف

بخش مقاله ITiran – سال گذشته مقالات زيادى در باره چندين مرورگر به غير از Microsoft (همچون مرورگرهاى Phoenix Opera ,Mozilla,) نوشته و متن هايى نيز در اين زمينه ويرايش كرده ام.
از آن زمان اين كار را آغاز كردم كه دريافتم ديگر مرورگرها وب را محيطى خوشايندترى ساخته‌ند. آن‌ها آگهى هاى ناخواسته را حذف مى‌كنند، امكانات جست و جوى كارآمدى دارند و امكانات زياد ديگر.
اما آنچه آن‌ها نمى‌توانند، انجام دهند، Internet Explorer بودن است كه به بحث سازگارى مرورگرها دامن مى‌زند. اين مشكل از نگارش 1.1 Netscape بوده است. به عنوان مثال، مرورگر برتر آن روزها، يعنى NCSA Mosaic، همه‌ى كارهاى تحت Netscape را پوشش نمى‌داد. در نتيجه نويسندگان web، مجبور به انتخاب بين يكى از اين دو راه بودند كه صفحه ها را در Netscape زيبا كنند و يا سازگارى آنها را به قيمت ناواضح بودن حفظ كنند.
پس از گذشت حدود 9 سال، هنوز چنين مشكلى وجود دارد. بسيارى از صفحه ها فقط براى كار كردن با Internet Explore تست شده اند و سايت هاى بى‌شمارى، بخش‌هايى دارند كه فقط با اين مرورگر كارمى‌كنند.
هرگاه يك مرورگر جايگزين به جاى Internet Explorer را بررسى مى‌كنم، درمى‌يابم كه برخى از صفحات وب به درستى در اين مرورگرها اجرا نمى‌شوند و گاه گاه از خوانندگان خبرهايى از سازگار نبودن برخى سايت ها با مرورگرهاى جديد مى شنوم.
اين مشكل به عنوان نوعى كاستى مرورگر تلقى مى‌شود. اما بايد ديد ريشه‌ى آن كجاست. اگر مرورگرها براى web هاى استاندارد طراحى شده باشند، اين ناسازگارى ها از نقايص web سايت ها است.
طراحى web كار سختى است. اما به سادگى مى توان مشكلات و كمبودهايش را برطرف كرد. اما برخى سايت ها افزون بر مشكلاتى كه دارند موجب خدشه دارشدن مرورگرهاى ديگر مى‌شوند. مثال هاى زيادى در اين زمينه وجود دارد و من تنها به بيان موردى كه يك خواننده مطرح كرده است، اكتفا مى كنم. فروشگاه اينترنتى Mac music اين پيغام را نشان مى دهد كه «اين فروشگاه هنوز براى مرورگر Safari آماده نيست». اگر فقط با ابزار مرورگر Safari كار مى‌كنيد، براى خريد با شماره تلفن 800775 1 تماس بگيريد با براى آدرس [email protected] ايميل ارسال كنيد.
مفهوم عبارت بالا اين است كه «تجارت خود را به رقيبانى كه مى‌دانند چگونه يك وب سايت راه‌اندازى كنند، بسپاريد». در حقيقت، راهبر وب سايت، مشتران را به بيرون فروشگاه مى‌راند و سزايش نيز اين است كه اخراج شود يا مجبور شود وب سايت بعدى را بر روى Commodore 64 طراحى كند.
چرا من به خودم درد سر مى‌دهم اين همه در اين باره صحبت كنم؟ شما از خودتان بپرسيد. آيا شما از چاپگرى استفاده مى كنيد كه براى خواندن متون چاپى‌اش نياز به يك عينك نورى باشد؟ آيا تلفنى مى‌خريد كه تنها با شماره‌ى يك شركت تماس بگيرد؟ آيا يك برنامه‌ى تلويزيونى را مى‌بينيد كه تنها بر روى يك تلويزيون با يك مارك خاص قابل مشاهده باشد؟
به يقين خير! اما برخى از نويسندگان وب، با چنين فرضى فعاليت مى‌كنند كه بى گمان اشتباه است، زيرا نوآورى را از ميان مى‌برد و نوعى انحصار پديد مى‌آورد. و نيز اشتباه است كه مشتريان تحت وب را از سايت هاى تجارى دور مى‌سازد.
من بر اين اميدم (كه هرچند ممكن است با يك خوش بينى احمقانه همراه باشد)، بازار اين درس را به همه‌ى نويسندگان وب بدهد. در عين حال، بر اين باورم كه سر و كله زدن با يك سايت بد، به مراتب بر كار با Internet Explorer متوسط و معمولى ترجيح دارد.

[email protected]

منبع : واشنتن پست

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ترفند های کلیدی درباره استراتژی اینفوگرافیک (با مثال های کاربردی)
    بایدها و نباید ها در مورد pay per click
    الزامات و ممنوعیت ها درباره هزینه تولید محتوا

    آموزش جامع و کاربردی در مورد طراحی سایت آریا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا