تکنولوژی

مديريت IT يک تلاش پيوسته براى مطالعه/آموزش ميطلبد

نام نویسنده: Joseph E. Harris, Jr. CIO

persianITmag – مديران IT هيچوقت نبايد قانع به دانسته هاى فعلى خود باشند و بايد سخت تلاش کنند تا خود را در زمينه فعاليت خود به روز برسانند. اين بدان بعناست که آنها هميشه بايد برنامه اى براى مطالعه، آموزش و امتحان داشته باشند.
رهبرى بخشهاى IT و مديريت در اين حوزه در طول 17 سال اخير اين را به من آموخته که بايد در مطالعات خود بسيار سخت کوش باشم تا بتوانم همگام با جريان رو به رشد تکنولوژى و کسب و کار باشم.
در اينجا به ذکر چند تکنيک ساده که ميتاند به شما کمک کند تا آنچه را براى مطالعه نياز داريد تعريف کند و خود را با يک برنامه مطالعه پيوسته با توجه به نيازهاى روزانه متوازن کنيد ميپردازم.

تعيين يک استراتژى مشخص براى مطالعه
اول از همه شما حداقل به يک منبع و ترجيحاً به 3 يا 4 منبع احتياج داريد که بتوانيد بر روى آنها براى به روز رسانى دانسته هايتان حساب کنيد. من شخصاً سايتهاى Techrepublic، CIO.com، eWeek، Baseline و Optimize را بطور شگفت آورى مفيد ميدانم.
به محض اينکه شما سايتهاى برترى که اخبار و اطلاعات لازم در زمينه تکنولوژى مورد نظر شما را تامين ميکنند پيدا کرديد آنها را Bookmark کنيد و سعى کنيد سر زدن به اين سايتها را به يک عادت روزانه تبديل کنيد تا اطلاعاتتان از تکنولوژى و راه حلهاى کسب و کار بروز باشد.
من براى بروز نگاه داشتن اطلاعاتم عضو چندين خبرنامه الکترونيکى از مجلات فنى و سايتهايى که آنها را مطالعه ميکنم نظير CIO Insight، eWeek، Techrepublic و Baseline شده ام. اين کار باعث شده که اطلاعات زيادى روزانه به صندوق پست الکترونيکم ارسال بشود و اين يک روش موثر براى دست يابى به اطلاعات مورد علاقه است. من بعضى از اين خبرنامه ها را براى رجوع و استفاده بعنوان منبع ذخيره ميکنم و آنهايى که ارتباطى به حوزه فعاليتم ندارد را حذف ميکنم.
اين نحوه دسرسى به اطلاعات صرفه جويى در زمان هم بحساب ميايد. من ادت دارم که مجموعه اى از اطلاعات در زمينه سخت افزار و مديريت را جستجو کنم که بيشتر با زمينه کارى ام همخوانى دارد.
دومين مرحله برنامه ريزى براى حداقل يک ساعت در روز جهت تمرکز بر روى آموزش و يادگيرى است. على رغم اينکه ممکنه يک ساعت در روز زمان زيادى باشد ولى از همان اول در اين زمينه خصاصت به خرج ندهيد و خواهيد ديد که گاهى کار شما در نيم ساعت به پايان خواهد رسيد گاهى هم ناچار به استفاده از يک ساعت تمام هستيد. چيزى که مهم است اين است که اين زمان آموزش و يادگيرى را در هر سطحى که هستيد در برنامه روزانه خود بگنجانيد.
و در آخر، يک موضوع براى مطالعه انتخاب کنيد و بر روى آن متمرکز شويد تا زمانى که به مرحله مورد نظرتان برسيد. خيلى خوب است اگر بتوانيد چند موضوع مورد علاقه را از قبل انتخاب کنيد تا به محض به پايان رسيدن يکى بدانيد برنامه بعديتان چيست. اين يک فرايند پايان ناپذير در حرفه شما است و براى پيشرفت به آن نياز داريد. بدون در دست داشتن يک برنامه و نقشه براى يادگيرى و مهارت شما اغلب خودتان را در حال وقت گذرانى بر سر انتخاب يک مهارت و آموزش جديد خواهيد يافت. هميشه يک برنامه داشته باشيد.

کدام روش مطالعه بهترين تاثير را دارد
اگر شما دنبال يک سرى برنامه جدى آموزشى ميگرديد در اين صورت بايد ظرفيت و توانايى خود در يادگيرى را نيز در نظر بگيريد. بعضى از افراد بسادگى يک سند فنى را انتخاب ميکنند و صفحه به صفحه آن را ميخوانند و به بهترين نحو آنرا فرا ميگيرند. من از جمله اين افراد نيستم. من بايد بخوانم، بخوانم و دوباره بخوانم تا بتوانم مطالب را ياد بگيرم و بخاطر بسپارم.
وقتى مساله بر سر يادگيرى موضوعات فنى است اغلب آموزش عملى به همراه مطالعه و آموزش شفاهى نياز است. شما بايد براى خودتان معين کنيد چقدر کار عملى و چقدر تکرار مطلب نياز است تا مهارت لازم در موضوع انتخاب شده را بدست آوريد. بياد داشته باشيد که روشهاى مختلفى براى يادگيرى وجود دارد و توانايى و قابليتهاى افراد متفاوت ميباشد.
چنانچه رو مناسب را براى يادگيرى خود پيدا کنيد خواهيد ديد که مطالب را در کمترين زمان ياد خواهيد گرفت.
وب سايتهاى گوناگونى هستند که بصورت رايگان يا با هزينه اى اندک آموزشهاى تحت وب را در اختيارتان قرار ميدهند. اين آموزشها ميتواند شما را در آموزش يارى رسانند ولى شما همچنين به برپايى سخت افزار و نرم افزار بصورت عملى نيز نياز داريد تا بتوانيد آموخته هاى خود را در عمل پياده سازيد. اين کار هم به انگيزه قوى و هم يک مکان نظير يک لابراتور خانگى يا در محل کار دارد.
شما معمولاً ميتوانيد قطعات قديمى در محل کارتان پيدا کنيد که براى مشترى مناسب نيستند ولى جهت بکار گيرى در يک لابراتور براى مقاصد آموزشى مناسب هستند. همچنين، بعضى از متخصصين IT سيستمهاى بهترى براى برپايى يک لابراتور در منزل دارند که حتى بهتر از سيستمهاى محل کار است، پس حتماً يک لابراتور خانگى براى کارتان در نظر بگيريد.

آخرين پيشنهادها
همينکه شما اهداف آموزشى خود را معين کرديد و هر روز يک ساعت مطالعه بر روى يک موضوع خاص در نظر گرفتيد بزرگترين مانع در راه يادگيرى مداوم اين است که مراقب باشيد مرور زمان برنامه ها را از مسير منحرف نکند و سستى ايجاد نشود.
من همچنين متوجه شدم که استفاده از امتحانات چه بصورت غير رسمى و يا رسمى از طريق انواع مدارک اين اطمينان را به من ميدهد که برنامه هاى خود را با موفقيت به پايان برده ام و مهارت لازم را در موضوع مورد مطالعه ام کسب کرده ام و راه براى قدم بعدى باز است.
براى بسيارى از افراد، نظير خود من اين به معنى يک هزينه اضافى است که از جيب شخصى پرداخت ميشود چراکه شرکت هزينه آنرا نميپردازد. اما با اين حال افزوده شدن بر دانش و اضافه شدن يک مهارت ديگر به ليست مهارتهاى شخصى ام ارزش اين هزينه را دارد.
يادگيرى و آموزش هميشه يک سرگرمى نيست، مخصوصاً زمانى که روز کارى طولانى اى را پيش روى داريد و هميشه يک چيزى هست که بايد وقت خود را بر روى آن متمرکز کنيد. ولى صرف آن يک ساعت ميتواند امروز و آينده فعاليت حرفه اى شما را تضمين کند.

منبع : Techrepublic

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. شیائومی سه گوشی از خانواده ردمی نوت ۱۱ را رونمایی کرد
    عکس های گوشی ردمی نوت 9 پرو شیائومی – Xiaomi Redmi Note 9 Pro
    حذف شارژر جعبه می 11 شیائومی رسما تایید شد

    iltayco.ir/%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d8%b1%d8%b3%d9%85%db%8c-%d8%aa%d8%b9%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%b4%db%8c%d8%a7%d8%a6%d9%88%d9%85%db%8c/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا