تکنولوژی

جنجال رويتر

نام نویسنده: مينو مومنى

بخش کامپيوتر روزنامه دنياى اقتصاد -انتشار يك گزارش در خبرگزارى رويتر و به دنبال آن نشر در سايت اينترنتى سى‌ان ان و چند نشريه ديگر درباره وضعيت اينترنت در ايران با واكنش كاربران ايرانى رو به رو شده است .
به دنبال انتشار يكى دو مقاله در سايت‌هاى اينترنتى و وبلاگ‌هاى ايرانى سرانجام نامه‌اى خطاب به مديران رويتر و سى ان ان تهيه شده كه در آن اعتراض صاحبان سايت‌هاى اينترنتى و كاربران ايرانى به انتشار اين گزارش ديده شده است .
عمده اعتراض كاربران ايرانى به پر رنگ ساختن موضوع مراجعه كاربران به تعدادى وبلاگ است كه از محتواى غير اخلاقى برخوردارند، امضا كنندگان اين نامه كه به دو زبان فارسى و انگليسى تهيه شده انتشار اين آمار را كه نشان مى دهد پر ببيننده‌ترين سايت‌هاى ايرانى را سايت‌هاى اخلاقى تشكيل مى‌دهند غيرواقعى دانسته و از صاحبان اين رسانه درخواست كرده‌اند نسبت به صحت اطلاعات چنين گزارش‌هايى پيش از انتشار اطمينان كنند و براى جبران چنين اشتباهى از كاربران ايرانى اينترنت عذرخواهى نمايند.
اين موضوع كه كاربران ايرانى از يك رسانه خارجى به دليل انتشار يك گزارش انتقاد كنند به نوبه خود موضوعى جديد به شمار مى آيد بيش از اين بسيارى از مخالفان اينترنت نسبت به وجود مطالب خلاف عفت عمومى هشدار مى دادند.

يك گزارش، يك جنجال
گزارش رويتر با يك تيتر نسبتا سياسى آغاز مى شود كه در آن محافظه‌كاران مخالف اينترنت و مسدود كننده قلمداد مى شوند اما آغاز گزارش و ادامه آن كه گفت‌وگو با صاحب يك وبلاگ شخصى با موضوع غير اخلاقى است نشان مى دهد گزارشگر مى خواسته در پشت يك تيتر سياسى مضوع حساسيت برانگيزى را دنبال كند و چنين نتيجه گيرى نمايد كه به دليل محدوديت‌هاى داخل كشور كاربران ايرانى اينترنت نخستين انتخاب خود را سايت‌هاى غيراخلاقى مى دانند.
گزارشگر رويتر براى اثبات صحبت‌هاى خود با يكى از مديران سرويس دهنده وبلاگ اشاره شده نيز گفت گوى مى كند و سپس براساس آمارى كه منبع آن مشخص نيست چنين نتيجه گيرى مى كند كه اين وبلاگ پربيننده‌ترين وبلاگ ايرانى است .
به دنبال اين موضوع سايت اينترنتى سى ان ان نيز اين گزارش را با تيتر يك وبلاگ غيـــــر اخلاقى پربيننده‌ترين سايت ايرانى منتشر مى كند انعكاس اين موضوع كه ايرانى‌ها به دليل برخى معدوديت‌هاى داخلى به سايت‌هاى اين چنينى توجه نشان مى دهند براى نخستين بار در چنين سطح گسترده‌اى عــنوان مى شود.
پيش از اين گزارش‌هاى متعدد روزنامه نگاران خارجى بر اين موضوع استوار بود كه اينترنت و گسترش آن در كشور سبب افزايش آزادى‌هاى مدنى شده است اما ظاهرا قصد گزارشگر از انتشار اين گزارش جنجال آفرين صرفا موضوع آزادى‌هاى جنسى بوده است .
زمان انتشار چنين گزارشى از قضا همگام شده است با افزايش فشارهاى مستقيم مقامات حكومتى بر سايت‌هاى اينترنتى ايرانى، بيش از يك ماه است موضوع فيلترينگ اينترنت و سايت‌هاى به اصلاح غير اخلاقى در دستور كار مقامات مسئول قرار گرفته ست در همين مدت از طريق تريبون‌ها و سخنرانى‌هاى متعدد موجى از حملات عليه شبكه اينترنت به راه افتاده و به نوعى اين شبكه فاسد كننده روح جوانان قلمداد شده است .
همچنين مسئولان مختلف نيز سايت‌هاى غير اخلاقى را هدف قرار داده و خواستار فيلترينگ اينترنــــت شده اند هر چند در عمل برخورد با سايت‌هاى غيراخلاقى متوقف ماند و به دليل نبود امكانات مالى برخوردها از حجم يكسانى برخوردار نبود و در عمل نيز به جاى سايت‌هاى غيراخلاقى چندين سايت سياسى مورد سانسور قرار گرفته اند در حقيقت انتشار گزارش رويتر در چنين شرايطى به طور غير مستقيم كمك موثرى بود به كسانى كه اعتقاد داشتن اينترنت فاسد كننده كاربران است حالا بسيارى از آنها مى توانند با استناد به گزارش رويتر و سى ان ان ادعا كنند كه اينترنت واقعا يك معضل اجتماعى است .
در طى سال‌هاى گذشته موضوع سايت‌هاى غير اخلاقى بزرگترين نقطه ضعف براى گسترش اينترنت در داخل كشور به شمار آمده است.
چندى قبل يكى از مسئولان انجمن صنفى كارفرمايان اينترنتى اعلام كرده بود كه عليرغم تبليغ وسيعى كه در داخل كشور براى نشان دادن اهميت تاثير تخريبى سايت‌هاى غيراخلاقى انجام مى دهند اين سايت‌ها تنها يك دهم درصد از كل سايت‌هاى اينترنتى را تشكيل مى‌دهند و ميزان استفاده از آنها نيز بسيار پايين است .
مطابق آمار سايت الكسا (يك سايت بررسى كننده تعداد بازديدهاى اينترنتى ) در ميان يكصد سايت برتر دنيا تنها يك يا دو مورد سايت غيراخلاقى به چشم مى خورد اين موضوع به طور تقريبى نشان دهنده اين است كه عليرغم حضور اين سايت‌ها در اينترنت ميزان بازديد از آنها بسيار پايين است و صرفا به دليل برانگيختن حساسيت عمومى و انتخاب موضوعى جسارت‌آميز اين گونه سايت‌ها صرفا از نظر تبليغاتى بيشتر به چشم مى آيند .
امروزه بسيارى از خدمات دهندگان اينترنت خود اقدام به فيلترينگ اين گونه سايت‌ها مى كنند و يا براى چنين فيلترينگى اعلام آمادگى كردند . اين موضوع از آن جا ناشى مى شود كه آنها ضمن پيبندى به برخى از قواعد اخلاقى نمى خواهند از اين پاشنه آشيل اينترنت در داخل كشور ضربه‌اى دريافت كنند.
يكى از امضا كنندگان نامه اعتراض آميز به خبرگزارى رويتر و سى ان ان مى گويد: اعتراض ما به اين موضوع است كه انتشار چنين گزارش‌هايى به شكل مغرضانه مى خواهد حساسيت‌هاى مخالفان اينترنت در داخل كشور را برانگيزد، در حقيقت مصرف كننده عمده چنين مطالبى كسانى هستند كه قصد دارند با غبار آلود كردن فضا اهداف خاص خود را پيش ببرند.
وى در ادامه مى گويد : اصلى‌ترين افرادى كه در چنين وضعيتى ضرر مى كنند كاربران ايرانى اينترنت هستند كه طى يكى دو سال گذشته رشد قابل توجهى يافته ند اگر يك آمار تقريبى از سايت‌هاى ايرانى بگيريم متوجه مى شويم كه جايگاه چنين سايت‌هايى آن قدر پايين است كه حتى يك خبر هم در مورد آن زياد است چه رسد به نگاشته شدن يك گزارش .
او همچنين مى گويد: فقط در طول يك سال گذشته سايت‌هاى بسيارى با موضوعات تخصصى به زبان فارسى ايجاد شده و تحول عمده‌اى را در زمينه اطلاع رسانى فارسى به وجود آورده است، اما هيچ كس در اين‌باره گزارشى نمى نويسد چرا كه گزارش‌هايى از اين نوع به پسند صاحبان آن رسانه‌ها بيشتر خوش مى‌آيد .
وى خاطر نشان مى كند ما همواره خودمان از سانسور اينترنت و محدود كردن آزادى‌ها انتقاد كرده‌ايم اما در مقابل چنين مطالبى كه با القا نادرست هدف گيرى خاصى را مدنظر دارند ساكت نمى‌نشينيم.
نفوذ كاربران حرفه‌اى
سايت‌هاى اينترنتى ايرانى براى اولين بار يك موضوع غير سياسى و غير حكومتى را دنبال مى كنند و اين شايد نشان دهنده نفوذ كاربران حرفه‌اى اينترنت در ايران است كه ديگر به اين شبكه به شكل يك سرگرمى نگاه نمى‌كنند.

minooma66@yahoo.com

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ایده ها و راهکارهای نوآورانه برای کلمات کلیدی متا | آموزش گام به گام گفت:

    ترفندها و ایده های کلیدی برای طراحی کارت ویزیت رستوران + اسرار موفقیت
    نکته های ارزشمند درباره سیستم تولید محتوا
    روش های کلیدی برای گوگل پنگوئن | آموزش قدم به قدم

    تکنیک های خلاقانه برای استراتژی موثر سئو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا