تکنولوژی

صفحات حوادث دشمنان جديد شبكه جهانى

نام نویسنده: مينو مومنى

دنيآى اقتصاد – اغفال دختر جوان از طريق چت،اين تيتر صفحه حوادث يكى از روزنامه هاى تمام رنگى صبح است كه به همراه يكى دو صفحه حوادث ديگر نبرد بى رحمانه اى را عليه اينترنت آغاز كرده اند و آن را موجب بدبختى ها جديد انسان هاى امروز و تمايل آنها به جرم هاى جديد مى دانند . چنين مطالبى عليه اينترنت به عنوان يك ابزار جرم جديد در حالى بيان مى شود كه طى هفته هاى اخير بحث پيرامون فيلتر كردن سايت هاى اينترنتى و مطالب و محتوايى كه در اينترنت موجب ضرر و زيان به اخلاق جامعه شود بالا گرفته است .
اين مطالب كه عمدتا بزرگنمايى جرايم و وصل كردن اجبارى آن به اينترنت است در حالى در صفحات حواث روزنامه ها و مجله هاى زرد جاى خود را باز مى كند كه انواع و اقسام اخبار جرايم و جنايت ها در اين صفحات ديده مى شود اما به دليل ذهن پويا و فعال نويسندگان اين اخبار شايد تلفيق تكنولوژى و جرم خيلى جذاب تر و خواننده پسندتر به نظر بيايد و به همين دليل جرايمى كه ممكن است در طى روز از هر طريق ديگرى رخ دهد و خيلى معمولى به نظر بيايد با استفاده از فضا سازى اينترنتى مثلا شكل جذاب تر و نوترى به خود مى گيرد.
اگر چه طى سال هاى گذشته رسانه ها و خصوصا مطبوعات در داخل كشور تلاش زيادى كــــردند تا قابليت هاى رسانه اى چون اينترنت را به تصوير بكشند و به خوانندگان خود نشان دهند اما در اين ميان تلاش هاى نيز خواسته و ناخواسته بر عليه آن وجود داشتته است، اين تلاش ها هر چند ظاهرا هيچ گونه مخالفتى را با اين رسانه به ذهن متبادر نمى كرده اما به طور غير مستقيم اينترنت را تكنولوژى جديد و مخربى معروفى مى كرده كه باعث انحراف جوانان و نوجوانان و به نوعى موجب سقوط و دست زدن به اعمال مجرمانه مى شود.
بسيارى از اين تلاش ها توسط بخش هاى حوادث روزنامه ها انجام مى شده كه براى جذاب جلوه دادن خبرهاى خود حاضر زير پا گذاشتن هر گونه قواعد اخلاقى و روزنامه نگارى مى شوند.
اينترنت در كشور ما از بدو ورود دشمنان و مخالفان خاص خود را داشته است گروهى آن را فساد آور و مروج فرهنگ هاى منحط غربى مى دانستند و گروهى به اينترنت لقب دشمن قرن داده بودند.
مخالفت ها با اينترنت ظاهرا جنبه هاى غير اخلاقى آن را در بر مى گيرد و به همين دليل موضوع فيلتر و سانسور سايت ها از دير باز مطرح بوده و هم اكنون شكل گسترده ترى به خود گرفته است .
با وجود اين نخستين موارد اقدام عليه سايت ها اينترنتى نيز تعداد محدودى از انواع سياسى آن را شامل شده و اين نشان مى دهد معضل اصلى در اينترنت سايت هاى غير اخلاقى نيست و گرنه در اولين اقدام آنها نيز فليتر مى شدند. اما اخيرا موج صفحات حوادث عليه اينترنت به نوعى القاى نادرست انگارى اين رسانه و تويت نقاط منفى آن است .
يك كارشناس اجتماعى معتقد است ناهنجارى ها در جامعه امروز ما شكل هاى جديدى به خود گرفته هر چند منابع اصلى آن همان مشكلات و معضلات هرز گاهى با شكل هاى جديد بروز مى يابند و مى توان اين را گناه ابزار دانست.
به عنوان مثال تا چند سال قبل موضوع تلفن و استفاده هاى نادرست از آن به شدت مطرح بود اما كسى اين را به ضعف اين تكنولوژى مربوط نمى دانست اما اكنون و با وجود چنين مطالبى كه در برخى از نشريات منتشر مى شوند اين گونه القا مى شود كه اگر ابزارى چون اينترنت وجـــــــود نداشت چنين جــرمى رخ نمى داد.
به عقيده اين كارشناس اينترنت بيش از آن كه در صفحا حوادث روزنامه ها به كار جذاب كردن جرم و جنايت بيايد وسيله اى است كه مى تواند يك جامعه را در برابر جامعه ديگر و يك كشور را در برابر كشور ديگر به برترى برساند اينترنت در حقيقت شكل ديگرى از زندگى واقعى ماست اگر در زندگى واقعى خود جرم و جنايت مشاهده مى كنند در اينترنت نيز همان ها وجود دارد .
يك حقوقدان نيز با اشاره به اين كه جرايم عمومى و جرايم خاص تفاوت هاى ساختارى بسيارى با هم دارند مى گويد: جرايمى از قبيل فريب دادن شخص يا اشخاصى روى شبكه يا انتشار عكس ها و تبليغ نامناسب جزو مجموعه جرايم خاص اينترنتى به حساب نمى آيد اين دسته جرايم عامى هستند كه قانون براى آنها مجازات هاى مختلفى تعيين كرده است در حاليكه جرايم خاص اينترنت جرايمى از قبيل تخريب اطلاعات، افشاى آنان ، نفوذ به سيستم هاى كامپيوترى و از اين قبيل جرايم در دسته جرايم كامپيوترى قرار مى گيرد. با وجود چنين اظهار نظرهاى چرا حجم خبرهاى حوادثى با موضوع اينترنت اين چنين افزايش يافته است . يك روزنامه نگار پاسخ مى دهد: اينترنت هنوز يك پديده جديد در كشور ماست و ظاهرا آخرين گروهى كه آن را كشف كرده اند مسئولان صفحات حوادث هستند امروزه استفاده ابزارى از اينترنت، ايميل و عناصرى از اين قبيل به شدت رواج دارد و شكى نيست كسانى كه سطحى ترين خبرها را منتشر مى كنند به اين موضوع توجه نشان هند تا به نوعى جذابيت هاى خبر را افزايش دهند . مثلا اگر هم اكنون يك تيتر اين گونه باشد كه دختر جوان گول مزاحم تلفنى را خورد ديگر جذابيتى براى خواننده ندارد در حاليكه اگر اين تيتر با اين شكل كه دختر جوان گول دوست اينترنتى را خورد خبر منتشر شود مثلا جذابيت يافته است در حاليكه جذابيت خبر به شكل آن نيست بلكه محتواى خبر مهم است .
به گفته اين روزنامه نگار افزايش انتشار چنين اخبارى از طرفى نيز مى تواند حساب شده باشد و به نوعى القا حس منفى عليه اينترنت در زمنيه سازى براى برخوردهاى آينده در اين باره است، بنابراين مى توان با پيگيرى منابع اصلى چنين اخبارى به نيات و اهداف اتشار دهندگان آن پى برد.

[email protected]

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. تکنیک ها و روش های نوآورانه برای انواع سایت
    ایده ها و تکنیک های هوشمندانه برای کدهای سایت | تجربه های قبلی
    کلافه نشوید ! آموزش خلاصه ولی کامل شبکه های بازاریابی – راهنمای آپدیت شده

    ناگفته هایی در مورد محتوای رپورتاژ آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا