تکنولوژی

اينترنت در مالزى

نام نویسنده: امير طاليبانى

دنياى اقتصاد- اجازه دهيد با يک داستان توصيفى در مورد کاربرد اينترنت در مالزى شروع کنيم. وقتى كه معاون وزير سابق مالزى از سمتش کنار گذاشته شد و به دليل سوء استفاده به دادگاه معرفى شد، هوادارانش به وسيله اينترنت تلاش کرده اند که در مورد اين مطلب اطلاع رسانى کنند.وب سايتى ايجاد شد و پيامهايى را به کاربران اينترنتى داخلى و خارجى فرستاد، دولت با ايجاد سايتهاى دولتى داخلى و خارجى عکس العمل نشان داد. بدين ترتيب اينترنت تبديل به مدياى ديگرى (وسيله ارتباط جمعى) به جاى هردوطرف به منظور جلب توجه مردم شد.
اين موضوع نشان مى دهد تمامى گروهها شامل گروهاى سياسى استفاده از اين تکنولوژى جديد ارتباطى در مالزى را شروع کردند.
در حقيقت گسترش سريع تکنولوژى هاى ارتباطى جديد به علت حمايت از طرف دولت که با پروژه هاى پيشنهادى نظير شاه راههاى ارتباط جمعى و شهرهاى اينترنتى (هوشمند) پديد آمد همچنين به دليل فشار براى خصوصى سازى که از دهه هشتاد در مالزى پديد آمد.
در اين قسمت خلاصه پيشرفتهاى اينترنتى در مالزى بيان شده و همچنين پيش‌بينى‌هايى براى آينده اينترنت در مالزى ارائه مى گردد.

ريشه و گذشته پيشرفتها :
فشار به سمت خصوصى سازى و صنايع سنگين در ابتداى دهه هشتاد آغاز شدو شامل طراحى و توليد اولين خودروى ملى مالزى به نام پروتون و صنايع فولاد وپتروشيمى بود و در بخشهاى پايانى دهه هشتاد خصوصى سازى و تعاونى سازى به ساير بخشهاى صنايع نظير الکترونيک و ارتباط جمعى گسترش پيدا کرد . همچنين به عنوان مثال ضرورت ايجاد يک شبکه تلويزيونى خصوصى به نام سيستم برهاد مالزيا از ابتداى سال 1985 آغاز شد.
در سال 1990 انستيتوى سيستم هاى ميکروالکترونيک مالزى که اولين تأمين کننده تاييد شده سرويسهاى اينترنتى بود شبکه ارتباطى محدود شده اى را نصب کرد (JARING) در مدت قطعى 6 سال اين شبکه به طور يکنواخت از طريق ارتباطات داخلى و بين المللى گسترش يافت در حالى‌که تعداد اعضاى عضو شبکه از 30 نفر عضو در سال 1992 به23 زار عضو در سال 1995 رسيد . با تأکيد بر پيشرفت JARING معاون اين شبکه دکتر محمد آوانگ تأکيد کرد که شرکت در حال طى مسير سخت و دردناک تجربه توسعه اينترنتى است و ما در حال حاضر در موقعيتى هستيم که شبکه را به يک وسيله مفيد براى استفاده هاى تجارى وشخصى تبديل کنيم . قطعاً وظيفه MIMOC ارتقاء اطلاع رسانى و خطرات و موقعيتهاى آن مى باشد.
دومين ISP , TMNET شناخته شد . رقابت قطعى بين اين دو ISP ياد شده باعث کاهش هزينه استفاده از اينترنت و افزايش يکنواخت تعداد اعضاء از 50176 در سال 1996 تا 100103 در دسامبر 1997 و برآورد 250000 در انتهاى سال 1998 شد . از اين آمار 50 درصد تجارت اينترنتى که در حقيقت شاهراه تکنولوى اطلاع رسانى مالزى است و شامل پايتخت کوآلالامپور و شهر هوشمند پتراجايا مى باشد. با توجه به شاهراه ارتباط جمعى و شهر هوشمند، ايده آن از سال 1995 و به بعد شکل گرفت . و به صورت فعال در سال 1996 نيمه اول سال 1997 گسترش يافت و بعد از آن بحران مالى آسيا تأثيرات خود را بر مالزى نشان داد . بنا براين برنامه براى اجرا و گسترش آن در نيمه دوم سال 1997 و کل سال 1998 با تأخير روبرو شد . اخيراً (مارس 1999 ) دوباره گفت‌وگوهايى براى طرح مجدد گسترش شهر هوشمند صورت گرفته است.
با داشتن خلاصه فوق اجازه دهيد در مورد برخى از پيشرفتهاى اخير در وضعيت فعلى و آينده اينترنت در مالزى صحبت کنيم.

بايستى تأکيد شود که اينترنت در مالزى يک پديده بسيار نا مشخص است . صرف‌نظر از منطقه klang مناطقى که شامل بيشترين و مهمترين اعضاء هستند در شهرهاى ديگرى نظير penang , kaching , kata , kinabala تخمين زده مى شود که تعداد کاربرانى که در ديگر مناطق زندگى مى کنند کمتر از 15درصد کل تعداد سيصدهزار کاربر مى باشد.
اين موضوع اين سئوال را برمى انگيزد که آيا اينترنت يک محيط ارتباط جمعى ديگرى است که کمک مى کند به عميق تر کردن تقسيمات مناطق ناشناخته .
مشخصه ديگر اينست که اکثر کاربران اينترنت در مالزى استفاده کننده هاى شخصى هستند که در منزلشان کامپيوتر دارند و کل اعضاى خانواده را قادر مى سازند که از انترنت استفاده کنند.
در سال 1998 تحقيقى توسط S.I.Wang نشان مى دهد که 60 درصد 250هزار کاربر برآورد شده به صورت شخصى هستند که داراى E-MAIL و حساب اينترنتى خصوصى هستند و 40 درصد باقيمانده شامل مؤسسات آموزشى پيشرفته و نهادهاى دولتى و غير دولتى مى باشند. با در نظر گرفتن گروههاى سنى کاربران مى توان گفت که تعداد کاربران در دسته هاى سنى ميان سال و بالاتر بسيار کمتر از تعداد کاربران در گروههاى سنى جوانان که شامل گروه سنى زير 30 سال هستند است . که اين موضوع البته يک پديده طبيعى در مورد استفاده از فناورى‌هاى اطلاع رسانى است و دليل ديگر جذابيت استفاده در بين جوانان مى باشد و نه تنها آنه مى توانند از منزل خصوصى خود به اينترنت وصل شوند بلکه قادرند اين کار را از کافى‌نت‌ها انجام دهند که مانند قارچ در تمام شهرهاى مهم مالزى وجود دارند.
تخمين زده مى شود که بيش از 90 درصد کاربران مالزيايى افراد جوان زير 30 سال هستند و اکثر آنان بچه مدرسه‌اى‌ها و دانشجويان کالج هستند .
همانطور که در مقدمه گفته شد يک جدايى در استفاده از اينترنت از سپتامبر (1998) به دليل برکنارى انوار ابراهيم اتفاق افتاده و سايتهاى اينترنتى و همچنين نامه هايى که براى سياستهاى دولتى بحران زا بوده اند افزايش پيدا کرده اند . در ابتدا تلاشهايى براى مسدود کردن اين وب سايتها و نامه ها صورت گرفت و همچنين تنبيه آنهايى که مسئوليت گسترش اين اطلاعات غلط را در شبکه‌هاى اينترنت داشته اند.
به هر حال در حال حاضر فهميده شده که بهتر است قدرت عمل واجازه مردم را افزايش داد تا اينکه دولت مستقيماً شبکه هاى خود را به منظور آزاد سازى اطلاعات بيشتر به مردم داير کند.

پيش بينى هايى براى آينده :
برنامه بزرگى براى گسترش اينترنت و تکنولوژى ارتباط سازى در مالزى براى کشورى که تنها کمتر از نيم ميليون استفاده کننده دارد وجود دارد حتى اگر ما به طور متوسط به ازاء هر عضو چهار کاربر در نظر بگيريم اين بدين معنى است که تنها حدود 2 ميليون نفر در حال حاضر در مالزى به اينترنت و ايميل دسترسى دارد که اين کمتر از 10 درصد کل جمعيت مالزى که در حال حاضر 22 ميليون نفر برآورد مى شود . ما مى توانيم به طور درستى پيش بينى کنيم که نه تنها اعضاء افزايش مى‌يابند بلکه افزايشى در تعداد ISP ها و سرويسهاى مربوط به اينترنت خواهيم داشت . در حال حاضر فضايى براى بهينه سازى رويه دولتى در زمينه ارتباط جمعى وجود دارد. ابتداى سال حاضر سه قانون به عنوان قوانين اينترنتى ( سيستم‌هاى هوشمند در مالزى ) بوسيله مجلس مالزى تصويب شد . اين قوانين به منظور توسعه و گسترش تکنولوژى ارتباطى جمعى و اطلاع رسانى تصويب شد.
همچنين پيرو پيروزى اتحاد در انتخابات ايالتى در سابان (saban ) شانه هايى وجود دارد که انتخابات عمومى بعدى به احتمال قوى خيلى زود انجام خواهد شد . اگر اين اتفاق بيفتد ما بايد شاهد آزادى عمل بيشترى در مورد سيستمهاى ارتباط جمعى باشيم . سومين دليل براى بهينه سازى اينست که به نظر مى رسد بحران مالى آسيا روبه پايان و اقتصاد کشورهاى آسيايى در حال خارج شدن از رخوت است . به عنوان مثال براى سنگاپور رشد مثبت در اولين فصل امسال ثبت شده است. اگر اين نشانه هاى مثبت ادامه يابد به راحتى مى توانيم پيش بينى کنيم که طرح و برنامه هاى مالزى براى شهر هوشمند و شاهراههاى ارتباط جمعى ادامه مى يابد. مالزى حرکت سريع ترى به اهداف سال 2020 مى کند که به معنى رسدن به يک کشور توسعه يافته در سال 2020 است.

منبع : سايت فناورى ارتباطات

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. آموزش جامع و کامل از مبتدی تا پیشرفته تبلیغ در اینترنت رایگان (با مثال های آموزشی) گفت:

    راهکارها و ترفندهای خلاقانه برای مواد غذایی (با مثال های کاربردی)
    راهکارهای کلیدی برای گزینه mute
    ترفندها و راهکارهای نوآورانه برای بازیابی محتوا که برای موفقیت لازم است

    تکنیک ها و روش های نوآورانه برای مزیت سئو

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا