تکنولوژی

سونى بازى الکترونيکى دستى عرضه مى کند

بى بى سى – “سونى”، شرکت عظيم توليد لوازم الکترونيکى، با اعلام اين خبر که به زودى يک دستگاه بازى دستى و قابل حمل عرضه خواهد کرد، عالم بازى هاى الکترونيکى را غافلگير کرده است.
عرضه اين دستگاه بازى دستى با تکيه بر موفقيت دستگاه هاى ثابت پلى استيشن يک و دو (PlayStation) که بازار بازى هاى ويديويى را غبضه کرده است، صورت مى گيرد.
اقدام تازه سونى، اين شرکت را در رقابت مستقيم با شرکت نينتندو که بازى “گيمبوى” (Gameboy) را توليد مى کند و همچنين شرکت تلفن هاى همراه نوکيا که آن نيز يک دستگاه بازى دستى دارد، قرار مى دهد.
دستگاه سونى احتمالا تا اواخر سال 2004 آماده عرضه خواهد بود.

رقابت شديد
بازى دستى جديد سونى “پى اس پى” نام دارد و خبر ورود آن به بازار، توسط کن کوتاراگى، رئيس سونى، در نمايشگاه تجارى “ايى سه” که هم اکنون در لس آنجلس در جريان است اعلام شد.
اس پى جذاب ترين “گيمبوى” تاکنون است جزئيات قابليت هاى “پى اس پى” فاش نشده است اما انتظار مى رود از قدرتى معادل دستگاه بازى “پلى استيشن يک” برخوردار باشد که در آن صورت امکان اجراى فهرست بلندى از بازى هاى قبلى را امکان پذير خواهد کرد.
سونى در حال حاضر يگانه حاکم عالم دستگاه هاى ثابت بازى است و فروش محصولات آن از “اکس باکس” شرکت مايکروسافت و “گيم کيوب” شرکت نينتندو نيز فراتر مى رود.
اما شرکت نينتندو به کمک دستگاه “گيمبوى” براى چند دهه بر بازار بازى هاى دستى استيلا داشته است و سونى در اين عرصه با رقابت سختى روبرو خواهد بود. نينتندو ابراز اطمينان کرده است مى تواند از بازى جديد سونى نيز پيشى گيرد.
با اين حال على رغم اعتماد به نفس نينتندو، اعلام اين خبر از سوى سونى، 10 درصد از ارزش سهام “گيمبوى” کاست.
در همين حال نوکيا نيز اعلام کرد که دستگاه “انگيج” (Ngage) آن شرکت که ترکيبى از يک بازى دستى و تلفن همراه است، احتمالا در ماه اکتبر وارد بازار خواهد شد. قيمت اين دستگاه 299 دلار خواهد بود.
نوکيا با شرکت سگا قراردادى امضا کرده است تا براى آن بازى هاى قابل اجرا روى “انگيج” بسازد.

معامله انحصارى
در خبرهاى ديگر مربوط به نمايشگاه تجارى “ايى سه”، سونى اعلام کرد که قيمت “پى استيشن دو” در آمريکا را 10 درصد کاهش خواهد داد و آن را 179 دلار عرضه خواهد کرد.
شرکت هاى تلفن نيز سرگرم ساختن کنسول بازى دستى هستند سونى همچنين به يک معامله انحصارى با شرکت عظيم “ايى اى” (EA) که نرم افزار بازى هاى ورزشى توليد مى کند دست زده است.
اين توافق بدان معنى است که نسخه هاى اينترنتى بازى هاى محبوبى مانند “مدن ان اف ال” (Madden NFL) تنها براى اجرا روى دستگاه”پلى استيشن” توليد خواهد شد.
اين اقدام حرکتى براى جا گذاشتن مايکروسافت، که سعى دارد بر بازى هاى اينترنتى حاکم شود، تلقى شده است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا