تکنولوژی

نويد ظهور يک ابر جستجوگر قدرتمند

نام نویسنده: مهدى رودکى

بخش مقاله ITiran – جستجو در اينترنت و استفاده از موتورهاى جستجوگر دومين فعاليت عمده اى است که کاربران اينترنت انجام مى دهند ( عمده ترين فعاليت کاربران، ارسال و دريافت نامه هاى الکترونيکى است.
بدون شک موتورهاى جستجوگر نقش عمده اى در صرفه جويى در وق و هزينه کاربران دارند و هر چه کاربران مهارت بيشترى در کار با آنها داشته باشند، اين نقش پر رنگ تر خواهد بود.
اصولا استفاده از تنها يک موتور جستجوگر خاص توصيه نمى شود و اين به دليل محدوديت پايگاه داده موتورهاى جستجوگر و همينطور ماهيت مبتنى بر اطلاعات اينترنت است. لذا استفاده از دو يا چند موتور جستجوگر، مى تواند تا حدودى دست يابى به بهترين منابع اطلاعاتى را تضمين کند.
موتورهاى جستوگرى وجود دارند که اين کار را براى کاربران انجام مى دهند، به ديگر بيان، ديگر نيازى نيست که کاربران به تک تک موتورهاى جستجوگر مراجعه کنند و جستجو هاى مستقلى را انجام دهند. در اين حال اين نوع موتورهاى جستجوگر، تقاضاى کاربران را به چند موتور جستجوگر ديگر ارسال مى کنند و بعد از بررسى نتايج آنها، مرتبط ترين نتايج جستجوى آنها را انتخاب کرده، در نتايج جستجوى خود نشان مى دهند.به اين نوع موتورهاى جستجوگر، ابرجستجوگر(Meta Search Engine) گفته مى شود که برخى از آنها عبارتند از:
Dogpile.com, mamma.com, webcrawler.com
اما به تازگى يکى ديگر از اين ابرجستجوگرها، به دنياى وب گام نهاده است که به نظر مى رسد به زودى گوى سبقت را از ديگر رقبا بربايد.
EZ2Find.com (بخوانيد easy to find) ابرجستجوگرى است که نتايج جستجوى خود را از موتورهاى جستجوگر:
AlltheWeb, Teoma, Google, Yahoo!, AltaVista, Wisenut, ODP, MSN
مى گرد، آنها را تجزيه و تحليل مى کند، موارد تکرارى را حذف مى کند و در نهايت مرتبط ترين ها را در نتايج جستجوى خود نشان مى دهد.
همانطور که مى دانيد تمام موتورهاى جستجوگر نتايج خود را بر حسب ارتباط نشان مى دهند. يعنى هر چه صفحه ارتباط بيشترى با موضوع جستجو شده داشته باشد، احتمال قرار گرفتن آن در رتبه هاى بالاتر، افزايش مى يابد و مرتبط ترين صفحه در ابتداى نتايج جستجو قرار مى گيرد.
EZ2Find براى محاسبه ميزان ارتباط، از الگوريتمى استفاده مى کند که تعداد دفعات تکرار يک صفحه و رتبه آنرا در نتايج جستجوى موتورهاى جستجوگر گفته شده، لحاظ مى کند.
EZ2Find همچنين اتوماتيک وار نتايج جستجو را با توجه به کلمات و عبارات، به طرز هوشمندانه اى دسته بندى مى کند(Clustered Results).
آن علاوه بر موتورهاى جستجوگر ياد شده از اطلاعات 1000 پايگاه داده ديگر نيز بهره مى برد و به جاى آنکه خود پايگاه داده عظيمى داشته باشد، تنها در پايگاههاى داده جستجو مى کند. به اين گونه پايگاههاى داده، وب نامريى (Invisible Web) گفته مى شود.
www.encyclopedia.com نمونه اى از آنها است.
EZ2Find کشور کاربر را به طور خودکار تشخيص مى دهد و به او صفحه اى را نشان مى دهد که مواردى نظير: پرچم، اخبار، وضعيت آب و هوا، نرخ برابرى پول رايج با دلار، يلو پيج ها و … کشور کاربر را نشان مى دهد.
فيلترهاى موجود در آن محدود مى باشد و بخش جستجوى پيشرفته آنهم در واقع گروه هاى فهرست Dmoz مى باشد. EZ2Find قابليت ديگرى نيز دارد که از ديدگاه موتورهاى جستجوگر و جستجو در وب قابل بررسى نيستند.
در پايان بايد توان گفت که قدرت آن استفاده از موتورهاى جستجوگر قدرتمندى نظير گوگل، تيوما و همينطور وب نامريى دانست و البته الگوريتم آنهم کارکرد مناسبى دارد. اگر تاکنون براى تکميل جستجوهاى خود سراغ چندين موتور جستجوگر مى رفتيد، اکنون مى توانيد به EZ2Find مراجعه کنيد و از آن لذت ببريد.

www.iranseo.com

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ایده های سریع و آسان در مورد هشدار Google AdSense (با مثال های کاربردی)
    تکنیک ها و روش های هوشمندانه برای اسکریپت گوگل ادز (آموزش قدم به قدم)
    هشدارها و توصیه های مهم درباره اسماعیل سحاب که هرگز نادیده نگیرید

    راهکارهای وایده های نوین برای بررسی طراحی سایت حرم مطهر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا