تکنولوژی

از همبرگر تا Wireless

پدرام دهقانى / سرپرست فنى شركت هاى پشتيبانى همكاران سيستم
PedramD@systemgroup.net
www.systemgroup.net

بخش مقاله ITiran – اين روزها، داستان IT و تكنولوژى‌هاى اين صنعت به رستوران‌هاى زنجيره‌اى مك‌دونالد هم كشيده شده است. در اوايل سال 2003 بخش جديدى در شركت مك دونالد با نام توسعه‌ى شبكه راه اندازى شد. هدف اصلى اين كميته‌ى تخصصى، راه اندازى سايتى بود كه از طريق آن افراد بتوانند در هر نقطه‌اى از جهان (كه اين شركت در آنجا نمايندگى دارد،) براى محصولات مك‌دونالد سفارش دهند.
در اوايل ماه آوريل، مك دونالد خبر استفاده از يك برنامه‌ى راهنما را بر روى خطوط پرسرعت Wireless در شبكه‌ى Internet منتشر و اعلام كرد كه از اين پس، سفارش و خريد غذا از طريق اين شبكه امكان‌پذير خواهد بود.
بعد از گذشت 15 روز از راه اندازى شبكه‌ى سفارش غذا، 10 شعبه از رستوران‌هاى زنجيره‌اى مك‌دونالد در شهر نيويورك سفارشات خود را از طريق اين شبكه‌ى پر سرعت دريافت كردند. در هر فروشگاه برنامه‌ى سفارش، تنظيم و به صورت Wireless Access در هر نقطه راه‌اندازى شد.
بدين ترتيب، هر كامپيوتر قابل حمل (Notebook) با داشتن كارت شبكه‌ى سازگار با استاندارد 802.11b (WiFi) و از طريق سيستم عامل خود قادر است با تكنولوژى Wireless به شبكه‌ى Internet دسترسى پيدا كند و توسط مرورگر Web خود به اين نقاط متصل شود.
طبق برنامه‌اى كه مك‌دونالد اعلام كرده است، تا پايان سال 2003 صدها رستوران زنجيره‌اى اين شركت در سراسر جهان به اين سرويس مجهز خواهند شد. جالب‌تر آن كه كادر Windows مايكروسافت هم در اين برنامه شركت دارند. اين گروه استفاده از آرم واحد مك دونالد (@) را به عنوان نشانه‌ا‌ى براى استفاده از سرويس WiFi و دسترسى به شبكه‌ى Wireless تعيين كرده‌اند.
به بيانى ديگر، از اين پس، مجموعه‌ى سرويس‌هايى كه مربوط به محصولات اين شركت است، به صورت نامحدود براى اعضا قابل دسترسى خواهد بود. مك دونالد نرخ دسترسى به سرويس ياد شده را 3 دلار آمريكا در هر ساعت اعلام كرده است كه استفاده از شبكه Internet را هم در بر خواهد داشت.

برخى از ويژگى‌هاى اين سرويس از راه دور عبارت‌اند از :
• هر نوع كارت اعتبارى، در اين رستران‌ها قابل استفاده است.
• خريد و عضويت براى استفاده از اين سرويس، توسط ارائه دهندگان سرويس اينترنت در اختيار متقاضيان قرار مى‌گيرد.
• قراردادهايى بين اعضا و ارائه دهندگان سرويس اينترنت امضا مى شود.
و …
راهنماى استفاده از سرويس ياد شده توسط كميته‌ى شبكه‌ها ارائه مى‌شود و به صورت دسترسى WiFi به شبكه‌ى Internet از طريق ISP ها عرضه مى گردد.
برنامه‌هاى اين كميته 50 محدوده‌ى بزرگ خارج از ايالات متحده را شامل مى شود. يكى از بزرگ‌ترين ويژگى‌هاى اين برنامه، پشتيبانى از سيستم‌هاى Windows 2000/XP و MAC OS X و مرورگرهاى Web همچون Microsoft Internet Explorer 4.01 به بالا و Netscape Navigator 4.7 به بالا است.
دسترسى به سرويس‌هاى بالا نامحدود است و با استفاده از آنها، كاربران قادر خواهند بود از طريق مرورگر Web، نامه‌هاى الكترونيك خود را دريافت و ارسال كنند و حتى از طريق سرويس‌هاى VPN موجود بر روى اين برنامه به شبكه‌ى داخلى شركت خود دسترسى داشته باشند.
البته بايد خاطر نشان كرد كه تمامى كاربران به سرويس پست الكترونيك دسترسى نخواهند داشت و تنها كاربران عضو قادر خواهند بود نامه‌ى الكترونيك خود را در شبكه دريافت و ارسال كنند.
با توجه به مطالب عنوان شده، به نظر مى رسد اين برنامه از هر نظر كامل است و بر همين اساس، نيز كاربرد زيادى در مسافرت‌هاى تجارى خواهد داشت. اين سرويس در مقايسه با ديگر شركت‌ها براى اعضا، سرويس كم‌‌هزينه‌اى محسوب مى شود زيرا با پرداخت فقط 3 دلار در ساعت به راحتى فرد مورد نظر در هر كجا قابل دسترسى خواهد بود.
به گفته‌ى مك دونالد، تنها چيزى كه اهميت دارد، رضايت مشترى و سرويس سريع است و رسيدن به اين هدف با استفاده از تكنولوژى روز امكان‌پذير است. بر همين اساس، اطلاعيه‌اى براى همكارى به سرويس‌دهندگان اينترنت ارسال شده است تا شبكه‌ى ياد شده به گونه‌اى وسيع‌تر عمل كند.
با توجه به گسترش استفاده از اينترنت در سطح جهان، پيش‌بينى تحليل‌گران اقتصادى مك دونالد بر اين است كه با استفاده از اين سرويس، رسيدن به حاشيه سود و برخوردارى از قدرت برتر براى شركت‌هاى زنجيره‌اى در آينده‌ى نزديك محقق خواهد شد.

منبع : IT World, 4th April, 2003

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. راهکارها و ترفندهای هوشمندانه برای کمپین تبلیغاتی موفق | راهنمای آپدیت شده گفت:

    تکنیک ها و ترفندهای خلاقانه برای لینک سازی قوی که نباید نادیده گرفت
    ترفند های کلیدی کد انالیتیکس
    راهنمای کامل و جامع درباره مشاور طراحی سایت | آموزش قدم به قدم

    ترفند ها و تکنیک های هوشمندانه برای نیازمندی اینترنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا