تکنولوژی

جنگ اطلاعاتى

ديپلماسى ديجيتال ايران – اصولاٌ جنگ اطلاعاتى و تكوين آن در نتيجه پيشرفتهاى سريع در تكنولوژيهاى اطلاعاتى وارتباطاتى جديد همانند شبكه هاى الكترونيك و ظهور جامعه اطلاعاتى است. در جوامع اطلاعاتى معمولاٌ تمامى مبادلات اجتماعى اقتصادى و سياسى و فرهنگى ماهيتاٌ ديجيتال و وابسته به كامپيوتر شده است . لذا در يك تعريف ساده، جنگ اطلاعاتى عبارت است از استفاده از شبكه هاى الكترونيكى براى تخريب و يا از كار انداختن اطلاعات ديجيتالى و غير عملياتى كردن زير ساخت هاى اطلاعاتى كه مى تواند عليه يك جامعه يا نيروى نظامى باشد.
در يك تقسيم بندى ساده دو گونه جنگ اطلاعاتى قابل تصور است:
– NETWAR
– SYBERWAR

NET WAR يا جنگ شبكه اى :
به جنگ هاى اطلاعاتى گفته مى شود كه بين افراد ، جوامع و ملتها جارى مى شود و يا جهت گيرى آن به سوى جامعه و اهداف غير نظامى است. هدف اين جنگ تخريب و فرو ريختن انديشه ها و تصورات موجود در جامعه و جايگزين كرده انواع جديدى به جاى آنها مى باشد.
جنگ شبكه اى به دو صورت هدف گيرى مى شود. يكى افكار عمومى مردم و ديگرى عقايد نخبگان . اين قسم از جنگ طيف وسيعى از ديپلماسى ، تبليغات و مانورهاى روانى و فريب با استفاده از رسانهاى محلى و رخنه درشبكه هاى كامپيوترى و پايگاه هاى اطلاعاتى را شامل مى شود.

SYBERWAR :
اين جنگ با هدف از هم گسيختن سيستم هاى اطلاعاتى و مخابراتى، سيستم هاى كنترل و فرماندهى، ارتباطات، خبر گيرى و جاسوسى نيروهاى دشمن و غير عملياتى كرده آنها در صحنه نبرد يا در حالت عادى صورت مى گيرد.
ابزارهاى نرم افزارى جنگ اطاعاتى :
ويروسها: ويروسها برنامه هاى مى باشند كه قادر به تكثير خود به برنامهاى بزرگتر هستند. برنامه هاى ويروسى زمانى فعال ميشوند كه برنامه ميزبان شروع به فعاليت كند و به دنبال آن ويروس خود را تكثير مى كند. ويروسها در هر محيط كامپيوترى ساخته مى شوند. پس تعجب آور نيست به مثابه جنگ افزارهاى اطلاعاتى مورد استفاده قرار بگيرند. وقتى يك عامل، ويروس‌هاى كامپيوترى را به داخل شبكه كامپيوتر رخنه داده باشد در آن حالت شبكه هدف از كار مى افتد و يا حداقل نارساييهاى وسيعى در آنها ايجاد مى شود.
كرم ها : كرمه يك برنامه مستقل هستند كه خودشان را تكثير ميكنند و از يك كامپيوتر به امپيوتر ديگر و اغلب بر روى شبكه ها مى روند و بر خلاف ويروسها برنامه هاى ديگر را تغيير نمى دهند. پيامدهاى مخرب اين جنگ افزار در دو زمينه قابل بررسى است : يكى نابودى منابع موجود اطلاعاتى در شبكه و ديگرى تغيير شكل و انتشار در شبكه.
اسب تروا : اسب تروا برنامه هاى هستند كه در داخل ساير برنامه ها پنهان مى گردند و برنامه خود را به اجرا در مى آورند. اسب تروا مى تواند خود را استتار كند و حتى در برنامه ايمنى شبكه قرار گيرند.
بمب منطقى : بمب منطقى خود نيز يك نوع از اسب تروا مى باشد كه براى آزاد كردن ويروسها و سيستمهاى تهاجمى ديگرى استفاده مى شود و مى تواند بصورت يك برنامه مستقل كه توسط برنامه نويس و طراح در سيستم جاسازى مى شود، عمل نمايد. كشورهاى كه در امر صادرات نرم افزار فعال هستند مى توانند با نصب اين بمب در نرم افزارهاى صادراتى خود در شرايطى كه با يك كشور در گير جنگ ميشوند با فعال كردن اين بمب آثار بسيار مخربى همانند فرمت كردن ديسكها و يا ارسال برنامه هاى كاربر نرم افزار به سازمانهاى جاسوسى خود را فراهم بياورند.
در هاى پشتى يا دامى : اين ابزار شامل سازو كارهاى است كه طراح نرم افزار آن را در زمان ساخت نرم افزار تعبيه مى كند تا در زمانى كه سيستمهاى حفاظت كامپيوتر به طور طبيعى فعاليت مى كنند به طراح امكان مى دهد تا به طور مخفيانه وارد سيستم شود. اين مكانيزم در زمان جنگ اطلاعاتى قادر است سيستمها و اطلاعات ذخيره شده در كشورهاى خارجى را مورد كاووش و جستجو قرار دهد. اين مهمترين مسئله و برنامه در استراتژى نظامى و منبعى براى فراهم آوردن اطلاعات حياتى براى بخش جاسوسى است.

منبع : تلخيص از كتاب تكنولوژى اطلاعاتى و حاكميت ملى

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا