تکنولوژی

نسخه جديد ASP.NET

iranASP.NET – نسخه نهايى ASP.NET 1.1 منتشر شد. برخى قابليتهاى جديد اين نسخه عبارتند از: يکپارچگى با IIS 6.0، پشتيبانى محلى از توليد برنامه‎هاى دستگاههاى موبايل، پشتيبانى محلى از ارتباط با پايگاه داده‎هاى ODBC و Oracle و پشتيبانى از IPv6. دات نت نسخه 1.1، توانسته است نسخه قبلى را با ارائه قابليتهاى جديد، بهبود موارد موجود و افزايش حجم و کيفيت مستندات، توسعه دهد.

پشتيبانى محلى از برنامه‎هاى دستگاههاى موبايل
پيش از اين در دات نت جهت ايجاد برنامه هاى قابل اجرا برروى دستگاههاى موبايل مانند PDA، گوشى هاى تلفن موبايل و غيره شما مجبور بوديد که علاوه بر موتور اصلى دات نت يعنى NET Framework 1.0.، بسته نرم افزارى ديگرى بنام Microsoft Mobile Internet Toolkit را برروى کامپيوتر خود نصب نمائيد تا قابليت ايجاد چنين برنامه هايى و استفاده از کنترلهاى مخصوص اين نوع برنامه ها براى شما ميسر گردد. هم اکنون با ظهور دات نت نسخه 1.1 شما ديگر نيازى به نصب اين بسته نرم افزارى نداشته بلکه قابليت نوشتن برنامه هاى تحت موبايل از ابتدا در اين نسخه جديد و همچنين نسخه جديد Visual Studio .NET 2003 ديده شده است.

مديريت نسخه‎هاى متفاوت: اجراى پهلو به پهلو
پشتيبانى از اجراى پهلو به پهلو يا Side-by-Side در دات نت نسخه 1.1 مديران سيستم را قادر مى سازد تا نسخه هاى متفاوتى از برنامه ها و کامپوننت(Component)هاى مختلف را همزمان بر روى يک کامپيوتر نگهدارى و اجرا نمايند(Version Control). بعبارت ديگر شما مى توانيد علاوه بر داشتن نسخه هاى متفاوت دات نت، نسخه هاى متفاوت برنامه هايى که از هر يک از نسخه هاى گوناگون دات نت استفاده مى کنند را در هر لحظه برروى يک کامپيوتر داشته باشيد. دقت داشته باشيد که اين بدين معنى نيست که هر نسخه از برنامه هاى موجود مى تواند برروى هر نسخه از دات نت اجرا شود، بلکه هر برنامه يا هر نسخه تنها مى تواند با نسخه اى از دات نت کار کند که از قبل براى آن تنظيم شده است. اين مساله مى تواند توسط مدير سيستم از طريق فايلهاى ساختاربندى تنظيم گردد.

جهت اطلاع بيشتر اينجا را ببينيد. BR>
توانايى اجراى اسمبلي‎هاى Windows Forms با مبدا اينترنت
در دات نت 1.1 مى توان اسمبلى(Assembly يا همان DLL سابق)هاى مربوط به Windows Forms را که داراى مبداء اينترنتى هستند را اجرا نمود. بعنوان مثال کنترلهاى Microsoft Windows Forms که در درون يک برنامه تحت وب (Web based) يا اسمبلى هاى Windows Forms که برروى يک ميزبان وب قرار دارند را مى توان از راه دور استفاده و اجرا کرد.

توانايى تعيين امنيت دسترسى کد براى برنامه هاى ASP.NET
مديران سيستم از اين پس مى توانند با استفاده از قابليت “امنيت دسترسى کد” يا Code Access Security موارد امنيتى بيشترى را براى برنامه هاى ASP.NET و سرويس هاى وب (Web Services) تعيين نمايند. اگرچه کليه موارد امنيتى براى برنامه ها از طريق کاربر اختصاصى سيستم عامل که برنامه ها تحت لواى آن اجرا مى شوند، تعيين مى گردد، اما قابليت “امنيت دسترسى کد” مربوط به CLR، مديران سيستم را قادر مى سازد تا موارد خاص امنيتى بيشترى را بطور جداگانه براى برنامه هاى مختلف اعمال نمايند. از اين قابليت مى توان بخصوص در سرورهاى مشترک مانند آنچه که در ISPها و ميزبانهاى وب موجود است استفاده شود.

پشتيبانى محلى جهت ارتباط با پايگاه داده‎هاى ODBC و ORACLE
تا قبل از دات نت نسخه 1.1 برنامه نويسان جهت استفاده از راه انداز(Data Provider – Driver)هاى ارتباط با پايگاه داده هاى ODBC و ORACLE مى بايست ابتدا بسته هاى نرم افزارى مربوطه را بصورت جداگانه از طريق وب دريافت و سپس نصب مى کردند. اما همينک اين دو راه انداز بهمراه بسته نرم افزارى دات نت 1.1 ارائه مى شود. استفاده کنندگان از ODBC بايد راه انداز خود را در نامکده(Namespace)اى بنام System.Data.Odbc يافته و استفاده کنندگان ORACLE از نامکده System.Data.OracleClient بهره مى برند.

مدل برنامه نويسى يکپارچه براى برنامه‎هاى Smart Client
Microsoft .NET Compact Framework همانگونه که از نامش پيداست نسخه فشرده اى از دات نت است که براى برنامه نويسى دستگاههايى که اصطلاحا Smart Client ناميده مى شوند، ارائه شده است. اين دستگاهها عبارتند از Pockect PC 2002 Phone Edition ،Pocket PC 2000/2002 و ساير دستگاههايى که براساس استفاده از سيستم عامل Windows CE .NET 4.1 طراحى شده اند (نسخه هاى قديمى تر Windows CE .NET پشتيبانى نشده اند).
ان نسخه فشرده دات نت يعنى Microsoft .NET Compact Framework داراى موارد CLR، کنترلهاى Windows Forms و ساير متعلقات و امکانات مربوط به دستگاههاى کوچک يا اصطلاحا باهوش مى باشد. همچنين داراى زيرمجموعه بزرگى از کتابخانه کلاس هاى دات نت مى باشد که براى دستگاههاى هوشمند بهينه شده است.
دقت داشته باشيد که نسخه فشرده دات نت بهمراه نسخه اصلى دات نت ارائه نشده بلکه مى توانيد آن را بصورت جداگانه دريافت کرده يا از طريق Visual Studio .NET 2003 از آن استفاده نمائيد.

پشتيبانى از پروتکل اينترنت نسخه ۶ يا IPv6
دات نت نسخه 1.1 بطور کامل از آخرين و جديدترين پروتکل ارتباطى اينترنت که به نسخه ۶ معروف مى باشد و IPv6 ناميده مى شود، پشتيبانى مى کند. اين پروتکل بدين منظور طراحى شده است تا با استفاده از آن بتوان فضاى بيشترى در اينترنت را در آينده آدرس دهى نمود.

افزايش ثبات و کارآيى، مستندات بيشتر
علاوه بر موارد مطرح شده در بالا، جهش قابل توجهى از نقطه نظر ثبات (scalibility) و کارآيى (performance) در دات نت نسخه 1.1 نسبت به نسخه قبل از آن به چشم مى خورد. ارتقاء نسبتا خوبى هم در مستندات دات نت شامل نمونه برنامه هاى بيشتر و بخش هاى جديد (شامل راهنماى Secure Code) انجام شده است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. توصیه ها و هشدارهای مهم درباره هزینه تولید محتوا ورزش ۳
    نکته های ارزشمند درباره ساخت صفحه ویکی پدیا
    تکنیک های کلیدی برای نقش سئو

    ترفند های کلیدیNoFollow

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا