تکنولوژی

دكتر على اكبر جلالى: ايجاد شبكه پرسرع مهم‌ترين قدم در پيشرفت IT كشور است

ايسنا – ايجاد شبكه پرسرعت مهم‌ترين قدم در راه پيشرفت IT كشور است تا حداقل دانشگاه‌ها و مراكز علمى كشور در اولين فرصت به اين شبكه متصل شوند.
دكتر على اكبر جلالى، عضو هيات علمى و استاد دانشكده كامپيوتر دانشگاه علم و صنعت، در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس IT ايسنا، در خصوص پيشرفت روند IT در ايران با بيان اين مطلب، اظهار داشت: فناورى اطلاعات با رشدى نمايى و فراتر از تمام پيش‌بينى‌ها در جهان پيش مى‌رود، در ايران هم قدم‌هايى در اين جهت برداشته شده‌است، كه نسبت به توسعه در جهان محدود است و رقم رشد نهايى IT در كشورهاى بسيار توسعه يافت 100 برابر كشور ماست.
وى افزود: فاصله زياد رشد IT در كشور ما نسبت به كشورهاى توسعه يافته، در پى عدم دسترسى به اينترنت در كل كشور است به اين معنى كه هنوز به اندازه يك بيت سرانه براى هر فرد وجود نداشته و حتى اگر براى هر شخص يك حرف در نظر بگيريم، تقريبا به 600 مگابيت در ثانيه دسترسى به اينترنت نياز داريم تا به هر نفر يك حرف الفبا سرانه اينترنت تعلق بگيرد.
طراح اولين مركز جامع خدمات اينترنت ايران، تاكيد كرد: اگر ميان ايران و كشورهاى در حال توسعه مانند كره جنوبى كه در شروع انقلاب تقريبا هم وزن و حتى ضعيف‌تر از كشور ما بود، مقايسه‌اى داشته باشيم، خواهيم ديد كه ضريب نفو اينترنت در اين كشور 28 و در ايران 5/2 درصد است و اين نشان مى‌دهد كه ما 10 يا 12 برابر نسبت به اين كشور عقب‌تريم. همچنين بودجه‌ها و طرح و برنامه‌هاى در نظر گرفته شده در اين كشور چندين برابر ايران است.
مجرى اولين روستاى اينترنتى ايران، تصريح كرد: كشور كره در نظر دارد تا سال 2005، 95 درصد از مردم كشورش به اينترنت متصل شوند و اين يك مورد عادى در آن كشور است؛ در حالى است كه در كشور ما از جمعيت 60 ميليونى، تنها حدود 7/1 ميليون نفر كاربر اينترنت به صورت محدود وجود دارد.
وى افزود: خوشبختانه شركت مخابرات از لحاظ توسعه شبكه‌ها با فراهم كردن پيوست‌هاى اخير و با اتصال 220 شهر كشور از طريق فيبرنورى به اين شبكه‌ها، فضاى خوبى ايجاد كرده و به شرط فعاليت وسيع بخش خصوصى در توليد نرم‌افزارهايى كه روى شبكه‌هاى ايجاد شده كاربرى داشته باشند، احتمال مى‌رود كه در سال آينده رشد بسيار خوبى داشته باشيم.
بانى اولين شهر الكترونيكى و اينترنتى ايران در جزيره‌ كيش، افزود: تاكنون در زمينه توليد نرم‌افزارهاى ملى كه به دنياى خارج وابستگى نداشته باشند، اقدام موثرى در كشور صورت نگرفته است، لذا در قدم بعدى نياز به سازماندهى جديد بر روى توليدات نرم‌افزارهاى ملى احساس مى‌شود تا با استفاده از آنها و نرم‌افزارهاى خارجى كه منبع آنها به صورت آزاد در اختيار فراد قرار مى‌گيرد، در آينده در اثر بروز تحريم و جنگ با مشكل مواجه نشويم.
استاد دانشگاه علم و صنعت، تاكيد كرد: از نظر فرهنگى زمينه استفاده خوب از اينترنت بايد در كشور احيا شود تا مردم بدانند كه چنين ساختار و شبكه‌اى يعنى چه و بتوانند اطلاعات را در بزرگراه‌هاى ايجاد شده به حركت در بياورند و بدين ترتيب بسيارى از مسايل اجتماعى و اقتصادى خود را از اين طريق رفع كنند.
دكتر جلالى افزايش داده‌هاى ديجيتالى در كشور را مساله مهمى دانست و افزود: هيچ بخشى بهتر از آموزش و پرورش نمى‌تواند اين مورد را به خوبى به اجرا در آورد و خوشبختانه عزم و اراده‌اى هم در آن مشاهده مى‌شود و همه چيز بر فضاى مجازى و به صورت صورى در حال بررسى است، كه اگر به طور عملى پياده‌سازى شود قطعا اثرات بزرگى در توسعه فناورى در ايران خواهد گذاشت و مى‌توانيم به پيشرفت‌هاى خوبى در اين زمينه برسيم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. نکته های بسیار مهم درباره تست سرعت هاست
    نکات ارزشمند و تجربه شده درباره چگونه نویسنده سایت شویم
    الزامات و ممنوعیت ها در مورد قرار دادن پست اینستاگرام

    توصیه ها و هشدارهای مهم در موردفروش محتوا الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا