تکنولوژی

همسريابى روى اينترنت :عروس رفته ايميل چك كنه

نام نویسنده: مينو مومنى

روزنامه دنياى اقتصاد – موهاى سرش را نه در آسياب بلكه در رفت و آمدهاى متوالى به خانه دخترها و پسرهاى جوان سفيد كرده است ، مى خندد و رديف دندان هاى نا مرتب و افتاده اش را نمايان مى كند، دندان هاى كه شايد بر اثر مصرف نقل و شيرينى وصلت هاى بسيار صورت گرفته به دست او به اين حال و روز در آمده است، تير تركش همسريابى او طى اين سال هاى طولانى عمر به تمامى دختران و پسران دم بخت خانواده و اهل محل اصابت كرده و كمتر كسى در اين ميان وجود دارد كه از اين هدف گيرى در امان باشد مگر اين كه در شعاع تيررس او قرار نگرفته باشد.
او ديروز مجهز به عصا و چارقد گلدار و لبخند شيرين و از همه مهمتر صبر و حوصله نواى پيوند را در تمامى خانواده ها سر مى داد اما امروز او بيمار و رنجور در بستر آرميده است و نگران از آينده تمامى دختران و پسرانى است كه چند سال ديگر به گفته او به سن ازدواج مى رسند و…
تعجب نكنيد حتما اين يك گزارش اينترنتى است ، چرا كه تا ديروز وصلت هاى فرخنده ميان دختران و پسران را خانم بزرگ هاى گيس سفيد و آقا بزرگ هاى ريش سفيد تقبل مى كردند اما امروز رفته رفته با حضور پررنگتر اينترنت در جامعه ما خصوصا نزد جوانان اين پا پيش گذاشتن جهت وصلت هاى فرخنده تا حدودى به عهده سايت هاى همسريابى اينترنتى گذاشته شده است .

همسر يابى اينترنتى از نوع سنتى
آدرس سايت www.ardabili.com را كه وارد مى كنم پيش رويم صفحه اى گشوده مى شود كه در آن تصوير يك فرد روحانى نمايان است و بعد از آن اجازه رسمى از مراجع بزرگ تقليد و به ترتيب در صفحات ديگر فرم هاى كه اختصاص به همسريابى دارد .
در قسمت فعاليت سايت مطلبى قرار دارد به اين شرح ”سعى ما برا اين است كه از طريق اينترنت و اين صفحات با ارايه دقيق راههاى بهينه سازى يك زندگى سالم و بى آلايش براساس معيارهاى يك انسان مسلمان را پيش روى خواهان آن قرار دهيم به همين دليل آشنايى با نوع فعاليت ها و گسترده علمى و عملى جناب حجت الاسلام اردبيلى مى تواند شما را در انتخاب رهنما و مشاوره امين و دانا بيشتر كمك نمايد“.
آدرسى كه مسئول اين سايت براى گفت و گو در اختيارم قرار داده است بار ديگر مرور كرده و با خود زمزمه مى كنم شايد اين آدرس دفتر كار باشد و ايد يكى از مراكزى كه به نوعى مرتبط با دانشگاهى كه او در آن تدريس مى كند ، اما وقتى به بن بست يك كوچه قديمى پا مى گذارم و پلاك سردر خانه قديمى را با آدرس در دست خود مقايسه مى كنم اين شك در من به وجود مى آيد كه اين آدرس شايد متعلق به محل كار نباشد و اين شك زمانى به يقين تبديل مى شود كه فرزند كوچك ”جعفر اردبيلى “ صاحب سايت همسريابى در خانه قديمى را با لبخند و نوعى شيطنت بچه گانه مى گشايد.
خانه پيش رويم بسيار سنتى است چرا كه هنوز در آن فضاى اندرونى و بيرونى را مى توان به درستى احساس كرد ، سجاده اش در كنار كتابخانه بزرگى كه انباشته از كتاب هاى مرتبط با فقه و اصول اسلامى ات بر روى زمين گسترده شده و پرده اى ضخيم اتاق را به دو نيمه كرده است . ما با كتاب ها و سجاده و پشتى هاى رديف شده در اين سو و كامپيوترى كه با روشن شدن آن فرم هاى پر شده توسط متقاضيان همسر يابى از تمامى نقاط كشور و حتى جهان به آن سرازير مى شود در آن سوى اتاق قرار دارد. شايد اين پرده مرزى باشد براى گذر از روش هاى سنتى و روى آورى به روش هاى نوين، در حاليكه هنوز به پرده ضخيم چشم دوخته ام سئوالاتم را آغاز مى كنم .

چه طور به همسر يابى از طريق اينترنت علاقمند شديد؟
تا همين چند سال قبل من با مقوله اينترنت نا آشنا بودم و در زمينه همسريابى و مشاوره ازدواج با شاگردانم در دانشگاه ارتباط داشتم و فعاليت هاى زيادى نيز در اين زمينه انجام دادم از جمله طراحى و تاسيس كانون مشاور پيوند دانشجويى در دانشگاه تهران و يا ايـــــجاد و تاسيس صندوق هاى قرض الحسنه پيوند در دانشگاه تهران و محبان الزهرا در جمع برخى از دانشجويان دانشگاه امير كبير به هر حال من كارم را با دانشجويان شروع كردم و اين احساس را داشتم كه اينترنت يك رسانه عام و عمومى براى دانشجويان محسوب مى شود هر چند لازم است كه در اين جا به اين نكته اشاره داشته باشم كه طيف وسيعى از دانشجويان ما از اينترنت فقط چت كردن و كنترل صندوق پستى رامى شناسند اما با اين حال فكر كردم اينترنت مى تواند يك وسيله خوب براى ارتباط و كمك رسانى به اين قشر باشد.

چه كسانى در تاسيس اين سايت فعاليت و نقش داشته اند؟
سايتى كه اكنون در زمينه همسريابى فعاليت دارد حاصل چندين سال فعاليت شخصى خودم و تعدادى از دوستان در كانون مشاوره دانشجويى و پيوند دانشگاه علوم پزشگى تهران است . ابتدا مشاوره ها و فعاليت هاى همسريابى اين كانون محدود به دانشگاه و فقط در زمينه ازدواج هاى دانشجويى بود ولى از سال 79 با داير كردن پايگاه اطلاعاتى همسريابى فعاليت هاى خود را گسترش داديم.

طيف مخاطب شما براى همسريابى دانشجويان هستند؟
خوب است بدانيد علت اصلى روى آورى من به اين كار ديدن مشكلات شديدى بو كه اكثر دانشجويان در زمينه همسريابى با آن رو به رو بودند، بسيارى از آنها بعد از فارغ التحصيل شدن قصد خروج از كشور را داشتند من از نزديك با آنها در ارتباط بودم و مشكلات روحى آنها را درك مى كردم بنابراين كار مشاوره با دانشجويان را از دانشگاه آغاز كردم بنابراين طبيعى به نظر مى رسد كه طيف وسيعى از مخاطبان من دانشجويان باشند اما اين حرف بدين معنا نيست كه ما به افراد ديگر بى توجه هستيم .

چرا در صفحه اول سايت تصوير خودتان را به عنوان يك روحانى گذاشته ايد آيا اين كار علت خاصى دارد؟
هدف من در درجه اول معرفى خودم و در مرحله بعدى به نوعى كسب اعتماد از افراد بود به نحوى كه مراجعه كنندگان در همان وهله اول ورود به سايت متوجه بشوند مديريت سايت با چه شخصيتى است كه اگر بعدا تمايل داشتن در مورد خصوصى ترين مسايل خود با من صحبت كنند.

شما براى شروع به كار در اين زمينه و هم چنين راه اندازى اين سايت از محل و شخص به خصوصى اجازه گرفته ايد؟
همان طور كه در سايت مشاهده كرده ايد من مجوزهاى براى شروع به كار خود از مراجع و علماى تقليد دريافت كرده ام كه از اين مراجع مى توان به آيت الله محمد فاضل لنگرانى ، سيد على سيستانى و ناصر مكارم شيرازى اشاره داشت اما خوب است بدانيد كه هيچ كدام از اين مجوزها مربوط به ازدواج اينترنتى نيست من براى مشاوره دادن و ترويج فرهنگ ازدواج اين مجوزها را دريافت كرده ام چون تا آن جا كه من اطلاع دارم در مورد امور مشاوره و ازدواج اينترنتى نياز به اجازه نداريم چون فعاليت هاى اينترنتى احتياج به اجازه ندارد.

شما براى شروع به همسريابى از طريق اينترنت چه اطلاعاتى را از متقاضيان دريافت مى كنيد ؟
در بدو امر فرمى را از طريق شبكه اينترنت به متقاضيان عرضه مى كنيم كه بايد تكميل شود در اين فرم اطلاعات فرد متقاضى شامل نام و نام خانوادگى ، نام پدر ،شغل ، رنگ چشم، نژاد ، قد، رشته تحصيلى ، تعداد خواهر و برادر ، پدر و مادر در قيد حيات هستند يا نه ،منزل شخصى يا استيجارى ، ازدواج قبلى داشته ايد يا نه ، طلاق گرفته ايد يا نه ، اعضاى خانواده تا چه حد به او كمك مى كنند، ازدواج با كسى كه قبلا همسر داشته يا متاركه كرده را مى پسندد يا نه ، آرامش و صبورى همسر براى فرد تا چه اندازه اهميت دارد و آيا فعاليت بيرون از منزل همسر موجب رنجش خاطر او مى شد به صورت سوال مطرح شده اند كه متقاضى بايد به آنها پاسخ دهد و براى ما از طريق اينترنت ارسال كند كه ما ظرف 24 ساعت به فرم ارسالى جواب مى دهيم و اگر شخصى را مطابق فرم در جستجوى هاى خود پيدا كنيم قرار ملاقات حضورى را مى گذاريم البته اين ملاقات در حضور خودم صورت مى گيرد و سعى مى كنم در جلسه اول اين افراد تا حدودى با خصوصيات يكديگر آشنا شوند به عنوان نمونه همين امروز من يك قرار داشتم كه خانم دانشجو الكترونيك بود و آقا فروشنده لوازم ورزشى كه احساس كردم حدود 60 درصد با هم تفاهم دارند ولى با نياز به مشاوره بيشترى داشتند.

خانواده ها تا چه حد از اين ملاقات ها با اطلاع هستند؟
در اولين جلسه ملاقات حضورى غير از خود من به عنوان يك واسطه و دختر و پسر كسى ديگر حضور ندارد اما در همان جلسه اول سعى مى كنم از دو طرف بخواهم كه حداقل به يكى از اعضاى خانواده مثل مادر يا پدر نيز اطلاع بدهند تا در جريان امر باشند.

آيا اين ملاقات هاى حضورى در سايت انعكاس مى يابد؟
به هيچ وجه، ضمن آنكه اطلاعات ارسالى محرمان تلقى شده و براى هيچ يك از متقاضيان ديگر نيز قابل رويت نيست و متقاضيان نمى توانند به مشخصات داوطلبان ديگر حتى اگر مطابق با خواسته آنها باشد دسترسى داشته باشند.

اين نوع همسريابى اينترنتى خاص ايران است ؟
اين سايت اينترنتى نه ايران بلكه سرتا سر دنيا را در بر مى گيرد اگر براى سايت تقاضايى وجود داشته باشد مضايقه نخواهم كرد كما اينكه در كانادا مقدمات ازدواج يك جوان ايرانى را با يك دختر لهستانى كه بعدا مسلمان شد را فراهم و عقد و ازدواج اين دو را نيز قرائت كردم و ازدواجشان هم در سفارت به ثبت رسيد هم چنين يك دختر ايرانى مقيم دبى را از طــريق همين فرم ها به عقد يك پسر شيرازى در آوردم و نمونه هاى بسيار ديگرى .

ميانسالان به خاطر فوت همسر يا طلاق مى توانند از خدمات اينترنتى سايت شما استفاده كنند؟
هدف ما كمك به افراد مجرد و جوياى همسر در تمام سنين است ما منعى براى كمك به اين گونه افراد نداريم و اگر تقاضايى وجود داشته باشد براى آنها همسريابى مى كنيم البته تا كنون بيشتر مراجعين ما دانشجويان بوده اند زيرا ساير افراد جامعه ظاهرا شناختى از خدمات اين سايت ندارند و من هم شخصا به تبليغات اعتقادى ندارم.

از طريق اين پايگاه اينترنتى علاوه بر تسهيلات همسريابى چه خدمات ديـــــــگرى به مردم ارائه مى دهيد؟
علاوه بر همسريابى در ارتباط با هر گونه مسائل خانوادگى ، علمى ، تحصيلى و روانشناسى مشاوره هاى رايگانى را به درخواست كنندگان ارائه مى دهيم. تعدادى از كتاب ها نيز در سايت وجود دارند كه علاقمندان مى توانند آنها را مورد استفاده قرار دهند و طى هماهنگى هاى كه با بهترين مشاوران روانپزشك كشور صورت گرفته افرادى كه نياز به متخصصان روانپزشكى دارند به آنها مــــــــعرفى مى شوند و با كمترين هزينه ممكن تحت مشاوره قرا ر مى گيرند در زمينه آزمايش هاى ژنتيكى احتمالى مورد نياز هم تا كنون به افراد خدماتى ارائه شده است .

شما بابت خدماتى كه ارا ئه مى دهيد وجهى هم دريافت مى كنيد ؟
به هيچ وجه ما بابت اائه كليه خدمات خود كه علاوه بر همسريابى گاهى شامل كمك به تامين جهيزيه نيز مى شود ريالى از متقاضيان نمى گيريم به عبارتى اين خدمات رايگان عـــــــرضه مى شود و قصد ما نيز انجام كار نيك است نه سوداگرى .

منابع مالى مورد نياز شما از چه طريقى تامين مى شود؟
براى تامين پول مورد نياز از مراجع ، علما، افراد خير و نيكوكار كمك گرفته ايم و همانگونه كه در سايت نيز آمده است ما مجوزهايى نيز از برخى آيات عظام دريافت كرده ايم كه مى توانيم براساس اين مجوز يك سوم از محل خمس و زكات اشخاص را به اين گونه مصارف خيريه برسانيم در طى اين چند سال ما تا كنون مبالغ زيادى را بابت مشاوره و هسريابى هـــــزينه كرده ايم بدون اينكه ريالى از كمك دولت استفاده كرده باشيم.

طى مدت فعاليتتان از طريق اينترنت تا كنون براى چه تعداد متقاضى همسر مناسب ياقته ايد؟
طى مدتى كه در اين زمينه فعاليت فردى و يا دانشگاهى و اينترنتى داشته ام يعنى حدد 6 سال بين 800 زوج پيوند برقرار كرده ام كه خوشبختانه تا كنون هيچ كدام از اين ازدواج ها بد فرجام نبوده و به طلاق منتهى نشده است .

درخواست هاى ارسالى به سايت توسط چه كسانى مورد مطالعه قرار مى گيرد؟
از آن جا كه اين اطلاعات بسيار محرمانه و جز خصوصى ترين مسايل هر فرد محسوب مى شود كسى ديگر جز خودم به اين اطلاعات دسترسى ندار من روزى چند بار به باكس سايت مراجعه مى كنم و اطلاعات ارسالى را مورد مطالعه قرار مى دهم و سعى مى كنم در كمترين زمان پاسخگو باشم.

در روز چه تعداد متقاضى به سايت شما مراجعه مى كنند؟
متغيير است اما به طور ميانگين 100 الى 150 نفر.
سايت شما آيا مورد حمله اينترنتى قرار گرفته است ؟
در طى اين سالت ها يكبار اما مسله بسيار جدى نبود با اين حال من به كمك شاگردانم ســـعى كرده ايم سايت را به گونه اى تقويت كنيم كه هر كسى قادر به نفوذ در آن نباشد .

ه به سايت ها اتفاقى است كه هر لحظه امكان وقوع دارد و از آن جاى كه اطلاعات داخل سايت شما مربوط به شخصى ترين مسايل افراد است شما در اين زمينه چه اقداماتى انجام داده ايد ؟
من هر شب پس از مطالعه فرم ها و استخراج شان آنها را از روى سايت برمى دارم و اگر شما در سايت دقت كنيد متوجه مى شويد مطالب زيادى در آن وجود ندارد چون اكثر اطلاعات به طور پنهان در سايت قرار دارد كه تنها خود من به آنها دسترسى دارم .

در روز چند ساعت اختصاص به اينترنت مى دهيد؟
شايد بيشتر از 9 ساعت به طورى كه همه خانواده از دست من كلافه هستند حتى گاهى اوقات كه به ميهمانى دعوت مى شوم لپ تاپ را نيز با خود همراه دارم من آن قدر زمان بــراى اينترنت مى گذارم كه بعضى اوقات خانواده مى خواهند از طريق اينترنت براى آنها زمان مشاوره بـذارم !

از اينترنت در چه مواردى استفاده مى كنيد؟
• در درجه اول اينترنت براى تمركز روى كارم است اما بعد از كار به تمامى سايت ها مراجعه مى كنم. به چت كردن نيز علاقه داريد؟
بله و تا آن جا كه بتوانم در اكثر چت روم ها وارد مى شوم تا با مسايل جوانان بيشتر آشنا بشوم دنياى چت دنياى جالبى است كه هميشه افراد شخصيت دوم خودشان را در آن بروز مى دهند در كشورهاى ديگر افراد از چت براى تبادل اطلاعات و دوست يابى استفاده مى كنند كه اين كار خيلى سريع اتفاق مى افتد اما در ايران جوانان ما ساعت ها با شخص دوم چت مى كنند و آخر سر معلوم مى شود طرف مقابل همسايه ديوار به ديوار خودشان بوه است .

شما نيز در چت از همان شخصيت دوم بهره مى گيرد؟
(مى خندد) به خاطر اينكه بتوانم به جمع اين افراد ملحق بشوم و نيازهاى آنها را كاملا درك كنم لازم است من نيز مثل آنها يكى غير از خودم باشم.

از طريق چت دوستانى را نيز يافته ايد؟
چند نفر از دوستانى كه در احداث و راه اندازى اين سايت به من يارى رسانده اند جزو كسانى هستند كه در چت روم ها با آنها آشنا شده ام.

به عنوان يك فرد روحانى كه همسريابى از طريق اينترنت را برگزيده است فكر مى كنيد در مقابل اينترنت بايد چگونه رفتار كنيم؟

در مقابل اينترنت نبايد خرافت گراى بكنيم بلكه بايد مجهز بشويم و روش درك اطلاعا را نيز به روز كنيم، ما هميشه جلوى پديده هاى ورودى به كشور به نوعى عقب مانده حركت كرده ايم و علت آن است كه هميشه محتاط بوده ايم و چشم به آسمان و زمين داشته ايم كه به كسى برخورد نكنيم اما امروز بايد قبول داشته باشيم كه اينترنت راه گفتمان است و ازدواج از طريق آن ناديده گرفتن روش هاى سنتى نيست بلكه آسان نمودن آن است من قبول دارم كه اينترنت با خود مفاسدى را نيز به همراه دارد اگر افرادى به سوى سايت هاى خلاف كشيده مى شوند اين كار به علت عدم آگاهى و اطلاع است پس وظيفه ما آگاهى دادن به اين افراد است .

كه صاحب سايت همسريابى از طريق اينترنت هستيد خودتان از چه طريقى ازدواج كده ايد؟
او مى خندد در حاليكه سينى چاى از پشت پرده ضخيم به درون اتاق هدايت مى شود و او باز با همان لبخند مى گويد، 17 سال پيش و با روش بسيار بسيار سنتى با همسرم ازدواج كرده ام . … چند لحظه بعد همسر آقاى جعفر اردبيلى با اصرار او با چهره اى مهربان از پشت پرده ضخيم قدم به درون اتاق مى گذارد.

همسر يابى اينترنتى از نوع تضمينى
يادم است بچه كه بودم هر وقت پدر مى خواست هندوانه بخرد اكبر آقاى ميوه فروش با اون هيكل به قول امروزى ها بادى بلدينگ كارش بر سر هندوانه ضربه اى مى زد و روى دست مى گرفت و با صداى بلند مى گفت به مولا قسم تضمينى تضمينى ببر و از شيرينيش صفا كن و به راستى كه هنوز طمع شيرين آن هندوانه را به ياد دارم . بزرگتر كه شدم براى درس هايم در كلاس هاى تقويتى شركت كردم گفتند قبولى تضمينى در كلاس كنكور باز هم تضمينى شركت در كلاس رانندگى باز هم تضمينى خلاصه از بدو تولد تا كنون شايد صدها بار با اين كلمه تضمينى برخورد كرده ام اما هيچ كدام مرا تا اين حد ميخكوب نكرد وقتى صفحه اول يكى از سايت هاى همسريابى را گشودم و با اين جمله رو به رو شدم ”يافتن قطعى همسر دلخواه با تضمين صد در صد“ و در ادامه خواندم ” تعجب نكنيد به جز كنكور ازدواج هم مى تواند تضمينى باشد پس از ثبت نام براى استفاده از خدمات ازدواج تضمينى كارشناسان موسسه براى ازدواج شما بسيج خواهند شد آن قدر متقاضى ازدواج به شما معرفى مى شود كه كلافه خواهيد شد به خوتان مى گويد آه خداى من اين همه خواستگار از كجا آمده و اين جاست كه موسسه … ثابت مى كند كه قسمت و تقدير در ازدواج بى تاثير است موسسه آن قدر مطمئن است كه اگر شما تا زمان مقرر همسر دلخواه خودتان را پيدا نكرديد 75 درصد هزينه اى كه در زمان ثبت نام دريافت شده به شما مستردد مى گردد درضمن اين روش به آقايان سخت گير و مشكل پسند نيز توصيه مى شود“.
اين تنها روش همسريابى در سايت موسسه … نيست چرا كه اين موسسه حداقل 6 روش ديگر را نيز پيش روى مشتاقان ازدواج مى گذارد از جمله اين روش ها شركت در سمينار WHO FOR WHO ، انتخاب همسر با روش SS ، يافتن همسر دلخواه با تكنيك COM FOR CHAT ، يافتن همسر از طريق گرفتن شماره تلفن هاى خيابانى و يافتن و ارزيابى همسر آينده از طريق شركت در سمينار10،0 است .
در سايت اين موسسه يكى از روش ها ، شركت در سمينار WHO FOR WHO عنوان شده است كه به همه افراد يك كد تعلق مى گيرد ، نام و نام خانوادگى افراد قابل شناسايى نيست هر شخصى كه در جايگاه قرار مى گيرد مشخصات خود و همسر دلخواه را اعلام مى نمايد اگر يكى از حاضرين علاقمند باشد با يكى از كدها در رابط با ازدواج مذاكره نمايد كد را در فرم ويژه يادداشت مى نمايد هر شخص مى تواند حداكثر 3 نفر را يادداشت نمايد بعد از سمينار ب استخراج نتايج توسط كامپيوتر از افراد تلفنى دعوت مى شود تا در موسسه حضور يافته و با يكديگر به صورت چهره به چهره مذاكره نمايند افراد بعد از حداكثر3 جلسه بايد نتيجه را به موسسه اعلام كند و در صورت مثبت بودن بعد از مشاوره مراحله بعدى توسط خانواده ها ادامه مى يابد. ورود به سمينار تا اطلاع ثانوى 3 هزارتومان و هزينه جلسات مشاوره بين 3 تا 6 هزارتومان است .
هم چنين اين سايت براى مشاوره هاى حضورى به ازاى هر نيم ساعت 5 هزار تومان حق مشاوره و 10 هزار تومان براي3 تا 5 نوبت مشاوره تلفنى دريافت مى نمايد.

***
هر چند همسر يابى اينترنتى در كشور ما عمرى كوتاه و نوپايى دارد اما در مقابل سايت هاى خارجى مشابه سال هاست روى اينترنت فعاليت و تبليغ دارند، ظهور چنين سايت هاى در كشور نشان دهنده ترويج و گسترش اينترنت در حوزه هاى غير تخصصى و خصوصا اجتماعى است .
به هر حال اين گونه بهره بردارى از اينترنت در فعاليت هاى اجتماعى به نوعى نويد بخش افزايش تعداد كاربران و تنوع در استفاده از اينترنت مى شود هر چند در اين ميان قطعا سو استفاده هايى نيز صورت خواهد گرفت .

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. الزامات و ممنوعیت ها در مورد عنوان صفحه
    ایده ها و تکنیک های هوشمندانه برای مشاوره سئو در تهران که باید بدانید
    روش های سریع و آسان در مورد مقاله تکراری + تکمیلی ۱۴۰۲

    ایمیل مارکتینگ: راهنمایی های عمیق

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا