تکنولوژی

حلقه مفقوده IT در ايران

نام نویسنده: مهرداد سيجانى

بخش خبر ITiran – به وجود آمدن موج سايتهاى زنده ايرانى در اينترنت موقعيتها ، شرايط و ويژگيهاى ميزبانى وب را تغيير خواهد داد .
اينترنت در ايران به دليل تاثير پذيرى اش از فاكتورهاى تأثير متنوع اجتماعى و اقتصادى و همينطور بسترهاى نا امن قانونى و اقتصادى موجود و همينطور طيف رفتارى كاربران آن به مادگى از توابع آمارى ،پيش بينى رفتار پيروى نمى نمايند و اين مهمترين و اصلى ترين عاملى است كه مى تواند موجب تند شدن و يا كند شدن رشد اين صنعت گردد .
گرچه وب سايتهائى كه طى چهار سال اخير در ايران به وجود آمده است به حجم قابل توجهى رسيده اند با اين حال طى يك محاسبه آمارى حجم فعلى صفحات وب ايرانى در اينترنت چيزى كمتر از 2/0 درصد مى باشد گرچه در نحوه محاسبه اين آمار بحثهائى وجود دارد ليكن از ميان همين سايتها كمتر از 1درصد آنها در جلب مخاطب و بازديد روزانه موفق بوده اند وجود چنين آمارهاى نگران كننده اى هنگامى كه اينترنت را ابزارى فرا مليتى مى بينيم اين سؤال را در ذهن تداعى مى كنند كه اساساًٌ چه درصدى از اين سايتها به هدف جلب نظر كاربرانى غير ايرانى طراحى شده اند و چقدر در اين زميته موفق بوده اند . گر چه در اين زمينه آمار دقيقى د دسترس نيست اما نياز به استنتاجات حرفه اى تر و وجود مطالعات آمارى دقيقتر كه شرايط اتخاذ رويه اى مبتنى بر اصلاح وضع موجود را فراهم آورد بسيار به چشم مى خورد .
از طرفى به جرأت مى توان گفت در سال گذشته حداكثر رشد كمى در وب سايتهاى ايران در دو زمينه سرگرمى و اطلاع رسانى بوده است گرچه نياز به كسب اخبار و نيز سرگرمى از مهمترين نيازهاى ارضاء نشده جامعه ايرانى است اما مهمترين بخش IT در ايران هنوز پيدا نشده است . تجارت الكترونيك بدليل نياز به زيرساختهاى اساسى بخشى است كه مهمترين و بيشترين پتانسيل رشد را در خود حفظ كرده است و استفاده از راه حلهاى بومى و منطقه اى هم كمك چندانى به آن نكرده است .
صرف نظر از عدم وجود زير ساختهاى اساسى تبادل سريع اطلاعات امن در ايران بخش خصوصى چه كرده است ؟ تا بحال چقدر جهت پرورش نيروهاى برنامه نوبس ، شبكه و كارشناسان اقتصادى در مقياس وسيع ملى ، صرف وقت و هزينه شده است ؟
و آنچه در اين ميان بيشترين لطمه را به وب ايرانى خواهد زد عدم هماهنگى مابين شركتهائى است كه هر يك در مدت اين چند سال دانه اى را به زحمت و بى ياور به نهال شكننده تبديل كرده اند كه امروز به شدت نيازمند حمايت مى باشد .
حمايتى كه تنها با ايجاد يكپارچگى و اتحاد عمل ميان شركتهاى وب ايرانى به وجود خواهد آمد و نقش دولت در آن در مرحله بعد قرار خواهد گرفت .

نظر شما چيست؟

يك توضيح . c در مدت هفته گذشته چند دوست عزيز از بخشى از مطالب من تحت عنوان يك توصيه به نشريات خرده گرفته اند كه لازم ميدانم در اين زميه توضيخى ارائه نمايم .

1- اولاً اين شركت جهت همكارى ، رد و بدل اطلاعات و بهره گيرى از پيشنهادهاى نيروهاى كارشناس و ايجاد جلسات بحث و گفتگو فنى همواره آمادگى خود را اعلام نموده است.
2- اينجانب در مطلب قبلى ابداً اعلام نكرده ام كه داشتن تنها مدرك MCSE را براى مديريت امنيت شبكه شركت خود كافى دا نسته ام بلكه وجود سوابق متعدد و متمادى در بزرگترين شبكه هاى ملى و دولتى بعنوان مشاور امنيتى نيز از ديگر دلايل ذكر شده بود .
3- از اين عزيزان خواهشمندم به جاى خرده هائى كه همه از نوع ( عرض خود مى برى ، و زحمت مى دارى ) اندكى شيشه هاى عينك خود را در نگاه به اطراف و همينطور مطالعه بعضى مطالب پاك نمايند . و به جاى آن دست دوستى و يارى كه به سوى آنها دراز شده است را بفشارند .

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ایده های ارزشمند و حرفه ای درباره پرشین بلاگ به همراه مثال های کاربردی گفت:

    ترفندهای ارزشمند درباره سئو حرفه ای
    ترفندها و ایده های نوین برای تاثیر url در سئو
    تکنیک ها و روش های نوین برای لینک باکیفیت | تجربه های قبلی

    پربازدیدترین پیوندهای فیس بوک تحت سلطه نکات هرزنامه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا