تکنولوژی

اولين حضور IT ايران در Worldskills

نام نویسنده: اکرم ديدارى

روزنامه دنياى اقتصاد- در حالى که برگزارى مسابقه مهارت هاى جهانى World Skills سال آينده وار سى هفتمين دوره خود مى شود، ايران براى دومين بار استعداد و توانمندى نيروهاى فعال خود را در اين مسابقات محک مى زند. در اين مسابقاکه از سوى IWTO سازمان آموزش حرفه اى جهان در خرداد سال 1382 در سوئيس برگزار مى شود براى نخستين بار يک نفر در مسابقه فناورى اطلاعات شرکت خواهد کرد.
در هفته آينده اردوى انتخابى تيم ملى براى 4نفر جوان فعال پژوهشگر در حوزه فناورى اطلاعات به مدت 21 روز برگزار خواهد شد تا طى آن يک نفر براى اعزام به مسابقه مهارت هاى جهانى انتخاب شود.
سيد پاشا ناصر آبادى متولد 1362 که امسال در رشته تکنولوژى اطلاعات گرايش سخت افزار و شبکه رتبه دوم را کسب کرده يکى از اين چهار نفر است. او مى گويد: براى شرکت در اردوى انتخابى تيم ملى در رشته IT علاوه بر من آقايان مازيار جهانبگلو حائز رتبه اول از استان گلستان ، مهدى بهامين حائز رتبه سوم از اصفهان و تميس حائز رتبه چهارم از شيراز انتخاب شده اند.
وى در خصوص مسابقه مهارت هاى جهانى در حوزه فناورى اطلاعات اظهار مى دارد: اين مسابقات ويژه جوانان زير 22 سال جهان است و آنچه در رشته IT به عنوان مباحث کلى مطرح است عبارتند از مباحث مربوط به سخت افزار شامل نصب و راه اندازى مبتنى بر سيستم عامل cisco و شرکت لينوکس است. طراحى شبکه هم از ديگر مباحث مطرح شده است.
وى در خصوص حضور ايران در مسابقات سال گذشته مى گويد: امسال دومين بار است که ايران در اين مسابقات شرکت مى کند سال گذشته نتوانست مقامى به دست آورد. همچنين امسال براى نخستين بار است که ايران به طور مشخص در حوزه فناورى اطلاعات شرکت مى کند وتا آنجا که به خاطر دارم اساسا براى دومين بار است که رشته IT در اين مسابقات گنجانده شده است.
به گفته وى اردوى مقدماتى براى انتخاب نفر برتر از سوى سازمان آموزش فنى و حرفه اى کشور در تهران برگزار مى شود.
ناصر آبادى در خصوص ارزيابى خود از وضعيت فناورى اطلاعات و چگونگى رشد آن در ايران مى گويد: به نظر من يکى از مشکلات اساسى اين است که ترجمه بسيارى از مفاهيم کامپيوترى به طور ناق و مبهم صورت مى گيرد به طوريکه اين ترجمه ها دوباره نياز به ترجمه و توضيح دارد. بايد تلاشى صورت گيرد که در اين زمينه اطلاعات و منابع به زبان فارسى به مردم و جوانان ارايه شود.
وى مى افزايد: شرايط دنياى امروز نشان داده است که نمى توان از فناورى اطلاعات چشم پوشى کرد اگر امروز تربيت يک فرد متخصص در حوزه صنعت حدودا 15 هزار دلار هزينه به همراه دارد ، برآورد شده است که تربيت يک فرد متخصص در حوزه It حدودا 3 تا 4 هزار دلار است و با توجه به اين که تربيت افراد مسلط به IT بسيار ارزان تمام مى شود و با توجه به نقشى که IT در توسعه صادرات و همچنين جلوگيرى از فرار مغزها دارد ، لازم است که د کشور ما نيز بيش ازپيش به اين موضوع توجه شود.
ناصر آبادى اضافه مى کند: هندوستان نمونه کشور موفقى است که با سرمايه گذارى روى IT توانسته است به درآمد و سود بالايى دست يابد و ضمن اين که متخصصان و نيروى متفکر خود را که از کشور خارج شده بودند را توانست با توليد اطلاعات و توجه دقيق به IT به کشور باز گرداند و تبديل به يک کشور قوى و پردرآمد در صنعت IT شود.
وى تصريح مى کند: واقعيت اين است که وضعيت ايران در مقايسه با کشورهاى ديگر وضعيت نامناسبى است. ماهنوز فاصله بسيار عميقى با ديگر کشورها در عرصه IT داريم . هنوز بر سر قواعد و قوانين و کارآمدى هاى فناورى اطلاعات در ايران کشمکش تقابل نظر وجود دارد.
ناصرآبادى همچنين بر تقويت زبان انگليسى در جوانان و دانش آموزان و گسترش استفاده از اينترنت در مدارس تاکيد مى کند و در خصوص تلاش هاى اخير براى محدود سازى دسترسى به اطلاعات اظهار مى دارد: ممکن است با برخى روش هاى سخت تلاش هايى براى محدود سازى دسترسى به اطلاعات صورت گيرد اما در نهايت اين کار عبث و بيهوده اى خواهد بود.
به نظرمن به جاى مقابله و مبارزه با اطلاعا ت بايد فرهنگسازى کنيم و ببينيم که ضعف ها و ناکامى هاى ما در مواجهه با تکنولوژى هاى نوين چيست ، مشکلات را شناسايى کنيم و براى آن راهکار مناسب با اثرگذارى مفيد بيابيم. به جاى انديشيدن به اهکارى التيام بخش کوتاه مدت بايد به فکر برنامه ريزى بلند مدت بود.

در همين زمينه:
صفحه شخصى پاشا ناصر آبادى
www.spasha.8k.com
سايت مسابقه مهارت هاى جهانى
www.worldskills.com

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا