تکنولوژی

آنها در جستجوى چه هستند؟

نام نویسنده: محمود بشاش

بخش مقاله ITiran- آيا مى دانيد هنگامى كه مردم روى خط هستند در جستجوى چه مى باشند و اين كار راچگونه انجام ميدهند؟
در اينترنت تجارت مى کنيد، اين اطلاعات برايتان بسيار مهم هستند. آگاهى از عادات جستجو و رفتار روى خط، در طرح استراتژى رقابتهاى تجارى به شما كمك مى كند.

تحقيقات جديدى در تابستان 2002 در خصوص اينكه مردم روى خط چه مى كنند انجام شده است. محققين دريافته اند كه جستجو براى اطلاعات، پس از پست الکترونيک، بيشترين کاربرد اينترنت است.
در كل 80% از آمريكاييان براى يافتن اطلاعات در اينترنت از موتور جستجو استفاده مى كنند
. 25% (33 ميليون نفر ) روزانه از يك موتور جستجو استفاده مى كنند.
مردان بيش از زنان از موتورهاى جستجو استفاده مى کنند. در يك روز آمارى 33% مردان و 25% زنان از موتور جستجو استفاده كرده اند.
محصلين كالج بيش از محصلين دبيرستان به استفاده از موتور جستجو تمايل دارند.

39% از مصرف كنندگان موتور جستجو، سابقه سه سال يا بيشتر كار با اينترنت داشته اند و تنها 14% از كسانى كه كمتر از شش ماه با اينترنت كار كرده بوده اند از موتور جستجو استفاده كردند.
Google در ميان موتورهاى جستجو از نظر زمان جستجو، پر استفاده ترين است.
MSN بيشترين تعداد استفاده كنندگان را دارد. در مى سال 2002 چهل وسه ميليون مخاطب داشته است. سپس Google، سى وشش ميليون بازديد كننده و Yahoo در طول همان ماه سى و هشت ميليون بازديدكننده داشته اند.

جستجوى اطلاعات به چهار بخش كلى تقسيم مى شود:
– جستجوى افراد
– سلامتى
– دولتى
– مذاهب
66.6% از جستجوها شصى و 33.3% آنها تخصصى است.محصلين كالج بيش از محصلين دبيرستان به جستجوى افراد تمايل دارند و جوانان بين 18 تا 29 سال بيش از افراد مسن تر 50 تا 64 سال به اينكار تمايل نشان مى دهند.
هفتاد و سه ميليون آمريكايى در جستجوى اطلاعات سلامتى بوده اند، نسبت به پنجاه و دو ميليون از پاييز 2000. خانم ها بيش از آقايان به دريافت اطلاعات سلامتى تمايل نشان مى دهند. اما احتمالا از سايتهايى كه چيزى براى فروش دارند ويا سايتهايى كه تاريخ و منبع اطلاعاتشان را مشخص نمى کنند خارج مى شوند. 81% جستجوى خود را با يك موتور جستجو يا سايتهاى اطلاع رسانى (Portal) مثل Yahoo،MSN ،AOL شروع كردند و بقيه مستقيما سراغ سايهاى مربوط به سلامتى رفته اند. 45% از بالاى ليست جستجو آغاز كردند و به سمت پايين ليست ادامه دادند و سايرين روى نامها يا كلماتى كه برايشان أشنا بود يا به مورد نظرشان مربوط بود كليك كردند. گزارش شده است که 82% از افراد از اطلاعات سلامتى كه يافته اند خوشنود شده اند.

از هر سه نفر يك نفر مى گويد شخصى را مى شناسد كه اطلاعات سلامتى اينترنت به او كمك كرده است. از هر صد نفر دو نفر فردى را مى شناسند كه از اين اطلاعات آسيب ديده است. اغلب جستجوها براى اطلاعات سلامتى مربوط به بيمارى هاى خاص، كنترل وزن واطلاعات در مورد دستور استفاده از داروها است. جستجو در خصوص سلامت روانى و مباحث حساس پزشكى رو به افزايش است.
گزارش شده است شصت و هشت ميليون آمريكايى از سايتهاى سازمانهاى دولتى استفاده كرده اند كه انسبت به چهل ميليون در مارس 2000 افزايش شگرفى داشته است. 40% جستجويشان را با يك موتور جستجو مثل MSN يا AOL أغاز كردند. اغلب افراد ليست جستجو را براى سايت مورد نظر بررسى کرده اند و فقط 21% از آنها بر اساس رتبه بندى موتور جستجو، سايتها را بازديد کرده اند.
28 ميليون أمريكايى (نسبت به نوزده ميليون از اواخر سال 2000) از موتور جستجو براى يافتن اطلاعات مذهبى يا معنوى وهمچنين ارتباط با اين سايتها استفاده كرده اند. تنها 4% جستجويشان را از سايتهاى اطلاع رسانى مذهبى آغاز كرده اند.
در اينجا آمارهاى ديگرى که مورد علاقه بازاريابها است آورده شده است:
* 95% از آمريكاييان استفاده كننده از اينترنت براى استفاده از پست الكترونيكى روى خط مى روند.
* 80% جستجو انجام مى دهند.
* 80% در جستجوى اطلاعاتى هستند كه به سرگرمى مربوط مى شود.
* 37% روى خط بازى مى كنند.
*75% روى خط مى روند تا از يك فراورده و خدمات آن پيش از خريدارى أگاه شوند.
*63% در جستجوى اطلاعاتى در مورد فيلم، كتاب وبرنامه هاى تفريحى هستند.
*44% جوياى اطلاعات مالى هستند.
*20% در حراجى ها شركت مى كنند.
*9% براى ديدن سايتهاى قرار ملاقات و دوست يابى روى خط مى روند.
*5% برا قمار كردن روى خط مى روند.
تنها 21% از آمريكاييها (بيست وچهار ميليون نفر ) در منازلشان توسط خطوط پر سرعت به شبكه جهانى اينترنت دسترسى دارند. اين تعداد از سال 2000 چهار برابر شده است. استفاده كنندگان از خطوط پر سرعت بيشتر مردان متمول وتحصيل كرده هستند. شگفت انگيز نيست كه افرادى كه با سرعت بالا به شبكه دسترسى دارند بيش از کابران ارتباط تلفنى (Dial-up users) از منابع اينترنت بهره مند مى شوند.

ارقام فوق مى تواند شما را در توسعه فروش و دستيابى به اهداف كارى که براى سايت خود در نظر گرفته ايد يارى دهد. البته توجه کنيد که آمار فوق در جامعه اى خاص تهيه شده است و الزاما براى جوامع ديگر صادق نخواهد بود ولى تجربه نشان داده است که معمولا الگوى استفاده از اينترنت، در بسيارى از موارد، مشابه است.
براى نمونه، به دليل عدم وجود روشهاى انتقال پول از طريق اينترنت در کشور ما، قطعا رفتار کاربران ايرانى در ارتباط با سايتهاى فروش کالا و خدمات، متفاوت است. از طرفى، علاقه مردم به دسترسى به اطلاعات سياسى و اجتماعى، باعث شده تا دسترسى به سايتهاى خبرى در ميان بازديد کنندگان ايرانى بيشتر باشد.
در هر حال، به نظر مى رسد که بسيارى از اطلاعات آمارى فوق مى تواند براى تجارت شما و هدفگذارى هاى آينده براى سايت شما، مفيد باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا