تکنولوژی

چگونه Alltheweb آلتاويستا و گوگل را غافلگير كرد

نام نویسنده: على محمد آقا زمانى

روزنامه آسيا – دنياى پر هياهو و گسترده شبكه‌هاى تارعنكبوتى، هر روز محصول جديدى را به ساكنان دهكده جهانى هزاره سوم عرضه مى‌ند و در اين رهگذر، توان دستيابى به حجم وسيعى از اطلاعات توليد شده افزايش مى‌يابد.
اينترنت را نمى‌توان يك ابزار در قرن بيست و يكم قلمداد كرد. پهنه جهانى وب در زمره يك ضرورت غير قابل انكار ، مفهوم سرعت و انتقال را بيش از رسانه‌هاى جمعى ديگر توسعه داد، و در دستيابى صحيح و اصولى حجم ميلياردى اطلاعات نقش مهمى را ايفا كرد. قابليتى كه در فقدان اين رسانه Online ، حتى تلويزيون به مثابه گسترده‌ترين رسانه جمعى را توان پوشش اطلاعاتى و خبرى آن نبود. آيا اينترنت اين ابرشاهراه اطلاعاتى جهان ، در انتقال و ارسال اطلاعات محدوديتى قايل است؟ و آيا حضور در اين دنياى الكترونيك آيند يعنى حضور پويا در اينترنت؟
اين ها پرسش‌هايى است كه همواره اذهان جست‌و جوگر را به خود مشغول مى‌كند وهمواره در پى پاسخى فورى و برتر هستند. انقلاب اطلاعات به همان ميزان كه اختراع ماشين چاپ گوتنبرگ آلمانى صنعت چاپ و ارتباطات را رونق و توسعه داد و صنعت هوانوردى آروزى افسانه‌اى پرواز را در آدمى از ميان برداشت، در گسترش و بهبود كيفى و كمى آنچه امروزه از آن به عنوان Global Vilage نام مى‌بريم، نقش مهم و كليدى داشته است.
رايانه و شبكه‌هاى اطلاع رسانى به بسيارى از نيازهاى جوامع پاسخ داده اند و تكنولوژى همواره در پى گشودن در ديگرى به سوى راحتى وآرامش ساكنان كره خاكى است. اين مقاله نگاهى دارد اجمالى به موتورهاى جست‌وجو در پهنه وب و بررسى جديدترين آنها Alltheweb.com .

موتورهاى جست وجو : حال و آينده زمانى كه ياهو در سال 1994 توسط دو دانشجوى ممتاز دوره دكتراى دانشگاه استانفورد آمريكا پايه ريزى شد، آنچه در ذهن اين دو دانشجو در وهله نخست جا گرفت در حقيقت تلاش براى حل اين مشكل بود كه چگونه مى‌توان آدرس سايت‌هاى كاربردى و مفيد را طبقه بندى و به ديگران اعلام كرد.
ابتدا چند Category كوچك آماده شد كه بر اساس زمينه فعاليت آن تعداد سايتى كه در اختيار آن‌ها بود، طبقه بندى شد.اين طبقه بندى تا اوايل سال 1999 ادامه يافت.
بعداً با روى كار آمدن سرمايه گذاران به شركت كوچك ياهو، موتور جست‌و جوى اين سايت راه‌اندازى شد و در همان اوايل فعاليت مورد استقبال چشمگير كاربران در سراسر جهان قرار گرفت در همين حال چند دانشجوى ديگر دانشگاه استانفورد نيز در پى يافتن راه حل بهترى براى جست و جو در اينترنت و در عرصه دايركتورى بزرگى از سايت‌هاى اينترنتى با Category كاملترى نسبت به ياهو موفق به عرضه Google.com شدند.
اين سايت در اوايل سال 2000 شكل گرفت و به دليل حجم بسيار بالاى صفحات قابل جست و جو، در صدر بهترين موتورهاى جست‌و جو اينترنت قرار گرفت. به گونه‌اى كه بزرگانى چون ياهو ،‌آلتاويستا، امريكن آن‌لاين و ديگران با بستن قراردادهايى با گوگل ،‌از خدمات موتور جست‌و جوى آن و دايركتورى غنى آن استفاده كردند.
گوگل تا كنون جوايز بسيارى زيادى را ا ز موسسات و نشريات معتبر جهان ، ماهانه و سالانه دريافت كرده و هم اكنون نيز مى‌كند. چرا؟
شمار نتايج جست و جو كه توسط سايت گوگل انجام مى‌گيرد در قياس با سايرين بسيار زياد است. علت اين امر شمار ميلياردى صفحات وب است كه به موتور جست‌و جوى گوگل معرفى مى‌شود واين كار ثانيه‌اى در حال انجام است. مورد ديگر خدماتى است كه گوگل ارايه مى كند.وقتى موضوعى در فيلد جست و جوى گوگل تايپ مى‌شود ، گوگل بدون آن كه تبليغات پر حجم وخسته كننده را بين نتايج جست و جو نشان دهد ابتدا عنوان صفحات جست و جو شده را بر اساس 10 نتيجه در هر صفحه نشان مى‌دهد.
سپس كلمه اى كه در صفحات جست و جو شده ظاهر شده است را پر رنگ نشان مى‌دهد و در صورتى كه صفحات غير انگليسى باشند .‌آن ها به صورت Online توسط نرم‌افزار ترجمه متن به متن خود، به بيش از 6 زبان ديگر ترجمه مى‌كند.
هميشه آدرس سايت‌هاى اعلامى در نتايج جست و جو به رنگ سبزكم رنگ در فهرست نتايج جست و جو ظاهر مى‌شود كه كاربر را در آن حجم مطالب براى مشاهده سايت، يارى مى‌كند. حتى مى‌توان بر اساس تصوير نيز جست وجو را انجام داد و يا از دايركتورى طبقه بندى شده موضوعى گسترده گوگل نيز براى يافتن موضوع مورد علقه خود سود برد. گوگل اين دايركتورى را به بيش از 20 زبان عرضه كرده كه بخش فارسى آن نيز روز به روز در حال گسترش است. سادگى و سرعت همواره شعار اول مديران گوگل بوده و هست.
هفته گذشته خبرگزارى‌ها اخبار مهمى را ازتولد يك ابرسرچ انجين بهنام Alltheweb مخابره كردند كه متخصصان رايانه و اينترنت را بهت زده كرده است.
اين سايت بر اساس مستندات و بررسى هاى انجام شده بيش از 22 ميليون وب‌پيچ بيش از گوگل در فضاى سايبر جست و جو مى‌كند و به 49 زبان زنده دنيا نتايج جست و جو را اعلام مى كند. شركت سهامى FAST Inc كه مقر مركزى آن در شهر اسلو نروژ است، به تمام رهبران موتورهاى جست وجو در اينترنت هشدر داده كه اگر بگوييم Alltheweb تمام وب است بيهوده نگفته ايم!
عرضه اين موتور قدرتمند افق‌هاى نوينى را در آينده موتورهاى جست‌وجو ايجاد كرده و كارشناسان رقابت شديدى را ميان موتورهاى جست‌و جو پيش بينى مى‌كنند.
Alltheweb نشان داد كه ديگر سلطه بلامنازع سرچ انجين هاى قدرتمندى چون گوگل ، آلتاويستا ، ام اس ان و نظاير آن ديگر قطعى نخواهد بود و آن كس كه به قدرت راه‌اندازى موتور جست وجو و الگوريتم پيشرفته آن دست مى‌يابد، ميتواند گوگل ها و ليكاس‌ها ديگرى بيافريند. كريس شرمن نويسنده سايت مشهور searchenginewatch.com عقيده دارد يك چالش بزرگ براى موتورهاى جست و جو آن است كه به خوبى توسع يابند و قادر باشند كه بهترين نتايج جست و جو را در اختيار كاربران خود قرار دهند. اين سخن به خوبى براى Alltheweb صادق است.
صفحه نخست سايت بسيار ساده و كم حجم است. شايد تجربه مديران گوگل به خوبى درك شده است. دكتر جان لرويك مدير اجرايى و بنيانگذار شركت Fast Inc در سال 1997 داراى درجه دكترا از دانشگاه علوم و تكنولوژى نروژ است. شركت وى كه يك شركت پيشرو در جست وجوى محصولات رايانه اى قلمداد مى شود داراى شعبى در آمريكا ، ايتاليا ، انگلستان و ژاپن است و حدوداً 175 كارمند دارد. على رياض مدير بهره بردارى و امور مالى شركت است كه فوق ليسانس مديريت از دانشگاه مارى ماونت لس‌آنجلس است به عنوان يك عرب در رده بالاى شركت فعاليت مى‌كند.
Alltheweb.com مى تواند بر اساس 49 زبانى كه توسط كاربر تعيين مى شود ، نتايج جست و جو را در بين صفحاتى كه به آن زبان هستند، نشان دهد. اين رقم شگفت انگيز براى تنها سايت اينترنتى كه چنين عملكرد مستقيم داشت، سايت ‌آلتاويستا بود كه تنها روى 25 زبان چنين عملياتى را انجام مى داد.
با انتخاب هر يك از موضوعات مثل Mp3 ، عكس، فيلم و …. نتايج جست و جو در ارتباط كاملاً مستقيم به نمايش گذاشته مى‌شود. مثلا مى توان يك موضوع را در كل صفحات وب جست و جو كرد و يا آن كه در صفحات خبرى آن را بررسى نمود. حتى اگر آهنگى به نام عنوان جست و جو شده در اينترنت باد ، فايل Mp3 آن براى شما نمايش داده مى شود. حتى مى توان توسط سايت مستقيماً از دسترسى هاى رايگان فايل FTP براى دريافت اطلاعات از روى سرور سايت ها استفاده كرد.

مشخصات سايت

دومين هاى رسمى سايت تنها .com و .net و .org هستند و مابقى دومين ها با پسوندهايى نظير biz و info به سايت ارتباطى ندارند. ما در يك آزمايش كلمه Iran را درسه موتور جست وجو مقايسه كرديم. نتايج به صورت زير بود: .
شمار نتايج در سايت ‌آل وب دات كام : 6973035 .
شمار نتايج در سايت گوگل :4390000 .
شمار نتايج در سايت آلتاويستا: 1501990 .
دكتر لرويك در گفت و گو با نشريه بوستون گلوب در 19 ژوئن گفته است كه سايت مى تواند حجم بزگى از اطلاعات را جست و جو كند و تلاش مديران سايت بر آن است كه بهترين نتايج جست و جو را براى موضوعات مشخص و ويژه قرار دهد. .
در كنار نتايج جست وجو در كنار هر صفحه بهترين وسريع‌ترين لينك ها به موضوع جست و جو شده توسط سايت پيشنهاد مى شود كه در بسيارى از موارد اين گلچين كاربران را سريع‌تر به مقصد مى رساند. .
اين موتور جست وجو همانند گوگل در صفحه نخست خود تبليغى نميپذيرد و در بقيه صفحات خود از تبيلغات كوچكى استفاده مى كند. .
نكته ديگر اين كه در صورت جست و جو در بخش تصاوير ، سايت مشخصات كامل عكس ، جست و جو شده را نيز كه شامل حجم ، اندازه ، تاريخ و زمان ارسال به اينترن نيز مى باشد را نشان مى‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا