تکنولوژی

سرويس پيام كوتاه(SMS) چيست؟

نام نویسنده: شايان رضا مشاطيان

SMS پروتوكلى است كه به شما اجازه مى‌دهد پيغام‌هاى كوتاهى به صورت متن از طريق تلفن‌هاى موبايل خود ارسال كنيد. اين پيغام‌ها در واقع بسيار كوتاه هستند: 160 حرف براى پيام‌هاى با زبان‌هاى مشتق از لاتين، و حداكثر 70 حرف براى زبانهاى غيرلاتين مثل فارسى و عربى و چيني.
به رغم اين محدوديت، SMS در آوريل 1999 بسيار فراگير شده بود تا آنجا كه بيش از يك ميليارد پيغام در آن ماه با استفاده از اين سيستم ارسال شد كه تعداد اين پيغام‌ها هر شش ماه دو برابر مى‌شود.

استفاده اوليه SMS براى اطلاع به كاربران در خصوص دريافت يك نامه از طريق پست الكترونيك (اى-ميل) يا اطلاع به وى در مورد دريافت يك پيغام صوتى بود. بدون استفاده از اين سرويس، كاربران ناچارند به طور مرتب صندوق پستى يا صوتى خود را بررسى كنند كه آيا پيغام جديدى رسيده يا خير. خصوصا در مورد پيام‌هاى فورى اين سرويس مى تواند خيلى مفيد باشد.

قالب SMS به حوى است كه نمى‌تواند متن كامل يك نامه را برايتان نمايش دهد، زيرا محدوديت 160 حرفى تنها براى نمايش تاريخ، ساعت، فرستنده و عنوان نامه كفايت مى كند. البته برخى خدمات در حال گسترش ارائه خدمات پيام‌هاى چندگانه هستند كه به مرور در حال گسترش مى‌باشند.

از آنجا كه نوع بشر شيفته برقرارى ارتباط با ديگران است، توانايى SMS در ارسال پيام‌هاى كوتاه ميان تلفن‌هاى موبايل و همچنين بين موبايل و كامپيوترهاى شخصى توانسته آن را به محبوب‌ترين و پراستفاده‌ترين ابزار تبديل كند. در بسيارى از كشورها كه استفاده از كامپيوترهاى شخصى و تلفن موبايل و حتى پيجر رواج دارد، به خصوص جوان‌ها و نوجوان‌ها، براى غلبه بر محدوديت تعداد حروف زبان خاص خود را ابداع كرده‌اند كه روز به روز توسعه بيشترى مى‌يابد. به عنوان مثال براى عبارت از خنده دارم مى‌ميرم (Laughing out Load) مخفف آن يعنى LOL رايج شده است و اين داستان ادامه دارد.

البته بيشتر مردم از اين سرويس فقط براى ارسال پيام‌هاى كوتاه و مهم استفاده مى‌كنند. بدين ترتيب SMS به مقدار زيادى شبيه سرويس ICQ (كه در واقع بيان عبارت I seek You است) يا چت از طريق ياهو و MSN شده است: شما در پيام كوتاهى ارسال مى‌كنيد و مخاطب شما نيز در همان لحظه آن را مى‌گيرد و پاسخ مى‌دهد. با اين مزيت كه براى پاسخ به پيام‌هاى ICQ بايد حتما پشت ميزتان باشيد درحالى كه SMS همه جا همراه شما است.

همراه با قابليت ارسال متن پيام‌هاى شما از طريق تلفن‌هاى موبايل، قابليت ادغام دو وسيله ارتباطى ديگر (تلفن و پيجر) كارايى بسيار زيادى براى كاربران فراهم مى‌كند.

SMS و GSM
GSM كه مخفف Global System for Mobile Technology است، شايع‌ترين سرويس در اروپا و آسيا است. بر خلاف امريكا كه از نوع ديگرى از سيستم‌هاى بى‌سيم در آن استفاده مى‌شود، GSM تقريبا در تمام كشورهاى دنيا استفاده مى شود. GSM پروتوكلى است كه نه تنها در اروپا استفاده مى‌شود، بلكه به علت باز بودن پروتوكل و قابليت اضافه شدن كاركردهاى جديد به يكى از فراگيرترين استانداردها تبدل شده است.
SMS يكى از نرم‌افزارهاى نسل اوليه GSM بود كه نخستين بار در سال 1992 از يك كامپيوتر شخصى به يك موبايل ارسال شد. اين نوع نرم‌افزارهاى نسل اول (G1) براى ابزارهاى بى‌سيم با پنهاى باند كم طراحى شده بود. اما اتحاديه GSM براى نرم‌افزارهاى نسل دوم (G2) نسل سوم (G3) برنامه‌ريزى مى‌كنند و اميدوارند بتوانند امكان ارسال جريان داده‌ها به صورت كاملا رنگى‌ از طريق گيرنده‌هاى بى‌سيم را فراهم كنند.

اتحاديه GSM كه در دوبلين ايرلند و لندن مستقر است مالك بيش از پانصد ماهواره، عملگرهاى G3 كارخانجات و تهيه‌كنندگان خدمات ديگر است كه در بيش از دويست كشور جهان فعال است. GSM گرچه در امريكاى شمالى زياد شايع نيست اما شركت‌هايى چون نوكيا و Lucent كه در زمينه توسعه كامپيوترهاى شخصى و تكنولوژى‌هاى ارتباطى فعاليت مى‌كنند عضو اتحايه آن هستند. اين گروه كه در سال 1995 تشكيل شد تلاش مى‌كند تا استاندارد GSM را در آمريكاى شمالى نيز رواج دهد.

در حال حاضر بيش از شش ميليون نفر در آمريكاى شمالى و 290 ميليون نفر در ساير كشورها از اين استاندارد استفاده مى‌كنند. در كشور ما نيز همين استاندارد به كار گرفته شده است اما سرويس پيام كوتاه در آن فعال نيست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا