تکنولوژی

پنج ميليارد ريال هزينه Chat جوانان ايرانى در سال

نام نویسنده: ياسر علمى

بخش مقاله -ITiran – سالانه حدود پنج ميليارد ريال توسط جوانان ايرانى براى chat هزينه مى شود . در تحقيقى که بر روى اين مساله انجام گرفت نتايجى به صورت زير بدست آمد که بعضى از اين اعداد و ارقام در نوع خود جالب توجه و قابل تامل است .
در اتاق هاى chat ايرانى ( که در اين آمارگيرى yahoo messenger مورد بررسى قرار گرفته است ) در شبانه رز بطور متوسط 200 نفر حضور دارند که اين تعداد افراد در هيچ اتاق ديگرى مشاهده نمى شود.
با توجه به رشد کامپيوتر و اينترنت در کشورهاى مترقى و صنتى و مقايسه تعداد افراد استفاده کننده از اينترنت در کشورهاى جهان با کشورمان ديده مى شود که رشد تعداد کاربران اينترنت در ايران بسيار پايين تر از سطح کشورهايى نظير ايالات متحده آلمان انگليس و … بوده ولى تعداد ايرانيانى که همواره در chat حضور دارند معمولا بيشترين تعداد افراد در کشورهاى جهان است . اين مقايسه نشانه رويکرد بى سابقه ايرانيان ( بخصوص جوانان ايرانى ) به اين پديده جديد است .
حضور شبانه روزى تعداد زيادى از جوانان ايرانى در chat مى تواند يک مساله قابل توجه براى کارشناسان اجتماعى در ريشه يابى اين تمايل در بين جوانان باشد .
اين مقاله در مورد ريشه هاى اقتصادى اين پديده بوده و بررسى نکات اجتماعى اين مساله موضوعى است که در تخصص محققان و تحليلگران اجتماعى مى باشد . در اين امارگيرى مشاهده شد که بطور متوسط 200 کاربر بطور شبانه روزى در اين chat حضور دارند . با گفتگويى که با يک نمونه آمارى در بين اين افراد انجام شد هزينه متوسط صرف شده براى دريافت اشتراک اينترنت مبلغى حدود 2500 ريال بدست امد يعنى بطور متوسط اين افراد براى هر ساعت chat کردن معادل 2500 ريال پرداخت مى کنند .
از طرف ديگر اکثريت قريب به اتفاق chat کنندگان از طريق خط تلفن به اينترنت متصل شده و بنابراين حدود 600 ريال در ساعت براى استفاده از تلفن مى پردازند . پس در مجموع براى هر اعت استفاده از chat هزينه تمام شده برابر با 3100 ريال خواهد بود .
با ضرب اين مقادير مى توان ديد که روزانه 14.880.000 ريال ماهانه 446.400.000 ريال و سالانه 5.356.800.000 ريال براى استفاده از chat توسط ايرانيان هزينه مى شود . مبلغى حدود پنج ميليارد ريال فقط براى کسانى که از yahoo messenger استفاده مى کنند مى تواند مبلغ عمده اى به شمار آيد .
شايد در روزهاى اوليه رشد اينرنت پديده chat چندان جدى گرفته نمى شد اما امروزه يکى از پر طرفدارترين سرويس هاى اينترنت محسوب مى شود . اين تحقيق نشان مى دهد درصد استفاده ايرانيان ( و بخصوص جوانان ايرانى ) از اين پديده نوين نسبت به ديگر کشورهاى جهان بسيار بالاتر است .
حتى با توجه به رشد بيشتر اينترنت در کشورهاى صنعتى جهان ديده مى شود که شمار ايرانيانى که در chat هاى مختلف حضور دارند بيشتر از ديگر کشورهاست.
در اين تحقيق فقط يکى از chat ها يعنيyahoo messenger بررسى شد ولى سايتهاى chat ديگرى وجود دارند که بسيار پرطرفدار بوده و حتى سايت هاى chat فارسى بسيارى بر روى اينترنت وجود دارد که کاربران اين chat ها در اين تحقيق مورد محاسبه قرار نگرفته اند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا