تکنولوژی

کليک ! جام جم آنلاين

نام نویسنده: عليرضا خراسانى

جام جم آنلاين- وقتى تيم جام جم آنلاين با مسووليت دکتر يونس شکرخواه ، فعاليت خود را آغاز کرد ، آنچه در گام اول بايد لحاظ مى شد ، ايجاد ساختارى متناسب با سايبر ژورناليسم و با پس زمينه رسانه الکترونيکى بود. به همين منظور طراحى وب سايت اينترنتى در اولويت قرار گرفت که بار اصلى آن بر دوش مسعود امينى پور افتاد.
مسعود آهسته اما استوار هر آنچه را که خواستيم انجام داد و با در اختيار گرفتن گزينه هاى مختلف در طراحى سايت در فرمتهايى مانند اچ .تى .ام .ال ، ASP ، فلش و به تازگى هم xml تستهاى خود را شروع کرد و آنچه اکنون با تايپ www.jamejamdaily.net مشاهده مى کنيد محصول کار حرفه اى او و غرزدن هاى ماست که البته ادامه دارد. على القاعده جام جم آنلاين نمى توانست به روزنامه نوشتارى که هر روز صبح روى دکه ها مشاهده مى شود، خود را محدود کند و لذا از ابتدا ويژگى اصلى اش همين شد که تايم خود را با تحولات روز تنظيم کند و نه با چاپخان و سرويس ساعت 8شب ! . بار اصلى به روز شدن صفحات جام جم آنلاين (آن هم حداقل 3بار در روز) بر دوش کوروش نور يا کورش آنلاين افتاد که احتمالا بعد از مدير مسوول محترم روزنامه و مدير مالى و ادارى بيشترين ساعات حضور در روزنامه را دارد و الحق تشکرهاى ما از وى به اندازه دلسوزى هايش براى سايت به عنوان اديتور همزمان متن و عکس نمى رسد.

اگر روى جام جم آنلاين کليک کنيد اولويت ها و تنظيم اخبار را متفاوت با روزنامه مى يابيد که دليلش همان طور که گفته شد به روزتر بودن و وجود تازه ترين اخبار به موازات رسانه هاى بزرگ خبرى است که از دهها شبکه تلويزيونى به زبانهاى زنده دنيا و نيز اينترنت به عنوان يکى از منابع اصلى اطلاع رسانى تغذيه مى شود و تيترهاى دکتر شکرخواه نيز به آن جذابيتى خاص داده است .
از هرچه بگذريم سخن دوست خوشتر است . قلب تپنده جام جم کسى نيست جز بهرام افتخارى که از 24آيتم و آيکون موجود در سايت تقريبا نصف بيشتر آن کار اوست و در طول روز آنقدر مى نويسد که وقتى انگشت تاول زده اش را چسب زخم مى زند ، اشک ما را هم درمى آورد.
بهرام عزيز فرانسه را مانند زبان مادرى اش حرف مى زند و به زبانهاى انگليسى ، ايتاليايى و اسپانيايى هم کاملا مسلط است که همين ويژگى باعث شده تا يک تنه اخبار بين الملل ، اقتصاد ، فرهنگ و هنر ، سينما و تئاتر را چند روز زودتر از اتشار آن توسط نشريات به دست مخاطبان آنلاين و بچه هاى تحريريه برساند.
تازه ترين اخبار بين المللى را مى توانيد با کليک روى آيتم «بين الملل» دريافت کنيد و علاوه بر آن مقاله هاى معتبر از نشريات فرانسوى نيز معمولا در اين بخش وجود دارد.
اخبار اقتصادى و تحولات بورسهاى مهم دنيا مانند نيويورک و لندن و توکيو و بازار نفت اوپک را نيز با کليک روى آيتم اقتصاد خواهيد ديد.
فرهنگ و هنر دو آيکون جدا از هم را دربر مى گيرند و اخبار گالرى هاى هنرى در آن موج مى زند. سينما و تئاتر نيز که به عنوان يکى از ستون هاى اصلى روزنامه سايبر در بالاى آيکون اختصاصى و ثابت خود را دارد ، بهرام مسووليت به روزرسانى آنها را به عهده دارد و در واقع مطالب او مکمل مطالب روزنامه در اين عرصه هاست .
مرد بعدى جام جم آنلاين مهدى جدى نيا است که او هم با دانستن زبانهاى انگليسى ، عربى و آلمانى يک تنه قسمت اعظمى از جام جم آنلاين را به روز مى کند.
وى علاوه بر اين که سردبير يکى از آيتم هاى ضمائم در سايت بنام پانوراما (ضميمه انگليسى) است ، به عنوان کارشناس برجسته رسانه آيتم راديو و تلويزيون را پوشش داده است .
مهدى که قبلادامپزشکى را به عشق سياست در نيمه هاى راه ول کرده مى داندآيکون تغذيه و بهداشت را چگونه با مهارت خود به روز کند و در ضمن اخبار علمى را در صفحات تکنولوژى و دانش با اينفوگرافى هاى بديع خود که ساعتها وقت صرف آن مى کند ، پوشش مى دهد.
البته بماند که برخى مصاحبه هاى وى با شخصيتهاى برجسته خارجى و ترجمه هايش در قسمت گفتگوهاى ويژه جام جم آنلاين نيز خواندنى است .
من هم عليرضا خراسانى به عنوان تنبل ترين عضو جام جم آنلاين که از 24ساعت تنها 20ساعتش را پشت رايانه مى نشينم نيز ، سعى مى کنم تازه ترين اخبار دنياى رايانه و اينترنت (که آيکونش در سمت چپ بالاى جام جم آنلاين ديده مى شود) را پوشش دهم و علاوه بر آن آيکون حوادث خارجى و آموزش و تکنولوژى را نيز به روز کنم.
البته همانطورى که کار حرفه اى ايجاب مى کند به روزرسانى آيتم ها به عنوان کارى روتين مختص يک فرد نيست و همگان اتاق جام جم آنلاين را به عنوان اتاق همکارى به رسميت شناخته و با هم جديدترين اخبار را چک کرده و به يکديگر تيتر و خبر قرض مى دهند ، تازه بعد از اين که همه کارها انجام شد آقاى تهرانى تايپيست جام جم آنلاين چنان بسرعت برق اخبار را تايپ مى کند که به طبقه دوم نرسيده مجددا تماس مى گيرد که آيا خبرى براى تايپ داريد؟ روزى هم که بهرام مرخصى باشد نيز روز جشن اوست چراکه قرار نيست تا ساعت يک و دو نصف شب در روزنامه بماند.
قبلا که سايت فقط فرمت پى .دى .اف داشت من به همراه پدرام پولاديان (مدير خدمات رايانه اى) تا نصف شب مى مانديم اما حالا فرمت ى دى اف که در بالاى صفحه با يک کليک قابل دسترسى است بطور خودکار روى سايت به روز مى شود.
اما هنگامى که چند ساعت بعد از بامداد کورش در حال تلفن زدن براى گرفتن آژانس است ، تازه مخاطبان برون مرزى سايت مشغول کليک کردن روى جام جم آنلاين هستند و دقيقا همان وقتى است که سايت بالاترين Hit را در طول 24ساعت به خود اختصاص مى دهد.
Hit دوم سايت براى روز بعد است که مخاطبان داخل کشور که کمتر از 30درصد را شامل مى شوند به سايت مراجعه کرده و اخبار و اطلاعات مورد نيازشان را دريافت مى کنند.
اگر مخاطبان قصد داشته باشند همانند صفحه چاپى روزنامه را دريافت کنند همانطور که گفته شد با کليک وى آيکون نسخه چاپى صفحات را بطور کامل در فرمت پى دى اف خواهند داشت ضمن اين که از نيم تاى صفحه اول نيز مطابق معمول رسانه هاى بزرگ دنيا صفحه اول اسکن شده است و مخاطب مى تواند نگاهى هم به نيم تاى صفحه اول داشته باشد و اين کار را با کليک روى آيکونى بنام صفحه اول نسخه چاپى قابل دريافت خواهد بود.
آيکون ديگرى بنام انتشارات در بالاى صفحه جام جم آنلاين است که تازه ترين نشريات موسسه فرهنگى و انتشاراتى جام جم (متعلق به روزنامه جام جم) را معرفى مى کند که با توسعه اين بخش از سال آينده خريد اين کتابها و ساير کتابهاى برگزيده جام جم به طريقه الکترونيکى از روى سايت ميسر خواهد بود. همچنين طرح توسعه بانک اطلاعاتى وب سايت و پايگاه جستجوى آن در حال تکميل است که تا سال آينده جستجوى پيشرفته روى سايت براساس روز و تاريخ در دسترس قرار خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا