تکنولوژی

چرا تسلا از سایر رقبایش جلوتر است

تصمیم شرکت تسلا در نصب سخت افزار رانندگی اتوماتیک در تمامی خودروهای این شرکت در سال 2014 به معنای واقعی ریسک بزرگی بود. با این حال شرکت بهای این ریسک را پرداخت، زمانی که مقامات فدرال متوجه تصادف مرگبار یکی از خودروهای مدل “S” این شرکت در حالت رانندگی خودکار شدند، تسلا را ملزم به جمع آوری این تکنولوژی از خودروهای این شرکت در سریع‌ترین زمان ممکن کردند.

البته در این میان مزایایی هم وجود داشت،. شرکت چیزی حدود 1.3 میلیارد مایل اطلاعات جاده‌ای را از خودروهای مجهز به راننده خودکار در مسیرهای رفت و برگشت و شرایط جوی مختلف در نقاط مختلف جهان به دست آورده است.

و حالا در این رقابت شدید که تسلا موفق به تولید اولین خودروی تمام هوشمند اتوماتیک شده است، مجبور به جمع آوری تکنولوژی جدید این شرکت شده و این یعنی تمامی اطلاعات گسترده‌ی جمع آوری شده از نقاط مختلف دنیا بی‌ارزش خواهد بود. در هر صورت، شرکت تسلا فعلا از رقبای خود از جمله گوگل، جنرال موتورز و “Uber” در زمینه جمع آوری این اطلاعات بسیار جلوتر است. 

“Nidhi Karla” یکی از پژوهشگران بخش اطلاعات شرکت “Rand” می‌گوید: ” شکی نیست که تسلا برتری‌هایی قابل توجهی دارد. آنها می‌توانند از تجربیات بسیار وسیع‌تری استفاده کنند در حالی که شرکت‌های دیگر هنوز در حال آزمایش خودروهای خود با رانندگان و تکنسین‌های مخصوص پشت فرمان اتوموبیل‌هایشان هستند.”

آینده خودروهای اتوماتیک نشان می‌دهد که آنها قادر به نجات جان انسان‌ها خواهند بود، و این خودروها برای اثبات امنیتشان، بایستی در میلیون‌ها یا حتی میلیارد‌ها کیلومتر در جاده‌ها آزمایش شوند. داده‌ها اصل قضیه هستند، هرچه بیشتر داده بدست بیاید، الگوریتم‌ها نیز سریع‌تر تشکیل خواهند شد.

اما نکته اصلی این است که اکثر کمپانی‌های خودروسازی تمایلی به فاش کردن پیشرفت‌های خود در این زمینه ندارند.

البته، ارزش تمامی اطلاعات جاده‌ای بدست آمده یکسان نیست، بعضی در حالت نیمه اتومانیک و بعضی در حالت تمام اتوماتیک، بعضی در دنیای واقعی و بعضی در حالت شبیه سازی و بعضی در بزرگراه‌ها و بعضی در جاده‌های درون شهری بدست آمده‌اند. “Adam Jonas” تحلیلگر خودروها و وسایل نقلیه در شرکت “Morgan Stanley” در گزارش اخیر خود گفته است: “شرکت تسلا، هنوز هم جایگاه دست نیافتنی در بخش پیشرفت و توسعه سیستم رانندگی اتوماتیک و آموزش خودروها به منظور حمل و نقل افراد دارد.”

طبق گفته‌های گوگل، خودروهای اتوماتیک این شرکت از سال 2009 تا به امروزتوانسته‌اند 2 میلیون مایل اطلاعات جاده‌ای به دست بیاورند. شرکت مادر یعنی “Alphabet” نیز پروژه خودروهای اتوماتیک را به مرحله تجاری سازی رسانده و آن را “Waymo” نام‌گذاری کرده است.

“Uber” که خودروهای اتوماتیک خود را در “Pittsburg” آزمایش می‌کند، اخیرا همکاری خود را با شرکت ولوو در شهر سان‌فرانسیسکو آغاز کرده است. هر خودروی SUV شرکت اوبر یس۹۰ دو تکنسین را در اختیار دارد، یکی از آنها فرمان را در صورت نیاز دراختیار می‌گیرد و دیگری وظیفه جلوگیری از برخورد احتمالی با عابران پیاده را بر عهده دارد.

حال که “Rick Synder” فرماندارایالت میشیگان مجوز آزمایش خودروهای اتوماتیک بدون پدال گاز و ترمز و بدون راننده را در جاده‌های عمومی امضا کرده، شرکت جنرال موتورز نیز ناوگان کوچک خودروهای اتوماتیک خود را در خیابان‌های ایالت میشیگان به راه خواهد انداخت. اما مهندسین شرکت جنرال موتورز در صندلی‌های جلویی این خودروها مستقر خواهند بود، همانطور که در آزمایشات جاده‌ای انجام شده در کالیفرنیا و آریزونا قرار داشتند. شرکت فورد هم تست‌های خود را از سال 2015 و حتی در شرایط برفی آغاز کرده است.

در خودروی شرکت تسلا، زمانی که حالت رانندگی اتوماتیک فعال می‌شود، سیستم قادر به  تغییر لاین و حتی پارک دوبل خواهد بود. اما تسلا به صاحبان خودرو تاکید کرده که آنها در هر صورت مسئول کنترل خودرو هستند و همواره باید فرمان را در دست داشته باشند. البته شرکت سعی در تکامل این تکنولوژی داشته و قصد دارد کار را برای کسانی قادر به درک وظیفه‌شان در کنترل خودرو نیستند و یا دستورالعمل‌های شرکت را نادیده می‌گیرند، آسان‌تر کند.

در ماه می 2015 ، برخورد یکی از خودروهای مدل S شرکت تسلا با تریلر 18 چرخ، منجر به یک تصادف مرگبار گردید. بنا به گزارش شرکت،  نه راننده و نه سیستم راننده اتوماتیک متوجه رنگ سفید تریلر دردر پس زمینه آسمان روشن نشدند، بنابراین ترمزها فعال نشدند. سازمان ملی امنیت بزرگراه‌ها در حال تحقیق و جستجو درباره این حادثه است.

شرکت تسلا ادعا می‌کند که 1.3 مایل اطلاعات جاده‌‍‌ای بدست آمده از خودروهای اتوماتیک این شرکت، حتی زمانی که حالت راننده اتوماتیک خاموش بوده، ثبت شده است. زمانی که حالت اتوماتیک خاموش باشد، سیستم به حالت “سایه” عمل می‌کند و سنسورها اطلاعات مسیر را همواره ضبط می‌کنند. در ماه می امسال، یکی از مدیران شرکت تسلا در کنفرانس برگزار شده در سازمان نوآوری و  تکنولوژی ایالت ماساچوست اعلام کرد که خودروهای شرکت تسلا حدود 100 میلیون مایل را به صورت تمام اتوماتیک پیموده‌‍اند. در اکتبر نیز “ایلان ماسک” در توییتر اعلام کرد که مجموع مسافت پیموده شده توسط خودروهای این شرکت در حالت راننده خودکار به 222 میلیون مایل رسیده است.

 

فیلم رسمی تست سیستم خودکار رانندگی تسلا

“Richard Wallance” مدیر تیم تحلیلگران سیستم حمل نقل در مرکز تحقیقاتی فعال در بخش خودروها در ایالت میشیگان گفته: ” چه قبول کنیم یا نکنیم که تسلا از بقیه رقبا جلوتر است، به هر حال این شرکت حجم انبوهی از اطلاعات جاده‌ای را در اختیار دارد. تسلا از همین هفته قادر است که اطلاعات کسب شده را به شش حالت مختلف تحلیل کرده و به تکمیل الگوریتم خود بپردازد. 

تسلا به طور مکرر محصولات خود را با فرستادن آپدیت‌های جدید برای نر‌افزار خودروها، به روز رسانی و اصلاح می‌کند. “ماسک” در توییت اخیر خود اعلام کرد که مهندسین نرم‌افزاری این شرکت در حال تلاش بدون وقفه در تمامی روزهای هفته هستند.

“ماسک” در اکتبر اعلام کرد که خودروی مدل 3 این شرکت در اواخر سال 2017 آماده تحویل خواهد بود، همچنین مدل‌های کنونی در حال تولید در کارخانه شرکت تسلا که در شهر “Fremont” ایالت کالیفرنیا  قرار دارد، با اصلاحات سخت‌افزاری جدید به مشتریان عرضه خواهند شد و رانندگان قادر به کنترل خودرو در حالت تمام دستی خواهند بود. با وجود اینکه “ماسک” اعلام کرده که تا یک سال آینده، خودروهای این شرکت قادر به رانندگی در حالت اتوماتیک در سرتاسر کشور خواهند بود، دیگر رقبای خودروساز چنین قابلیتی  را تا قبل از سال 2020  برای خودروهایشان غیر محتمل می‌دانند.

“Karl Brauer” ناشر اصلی کتاب “Blue Book” می‌گوید: ” اکثر شرکت‌های خودروسازی و کمپانی‌های فعال در زمینه تکنولوژی‌های مرتبط با خودرو، تمایلی به فاش کردن مقدار پیشرفتشان نیستند، البته در این میان “ایلان ماسک” یک استثناء به حساب می‌آید. او همواره آماده‌ی نشان دادن پیشرفت چشمگیر این شرکت نسبت به دیگررقبا است. همینطور که شرکت‌ها جمع آوری اطلاعات جاده‌ای را گسترش می‌دهند، حجم اطلاعاتی که بدست می‌آید، قادر به گنجایش در تصورات ما نخواهد بود. اطلاعات جاده‌ای بدست آمده کنونی، تنها قطره‌ای از دریای اطلاعات در آینده است.”

منبع: بلومبرگ

مرتبط: 

نامه سرگشاده راننده خودروی تصادفی تسلا

در بازار خودروهای بدون راننده تسلا برنده است یا اوبر؟

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا