اپل

چرا قیمت اپل واچ از سایر ساعت‌های هوشمند بالاتر است؟

در مقایسه با بیشتر ساعت‌های هوشمند موجود در بازار، قیمت اپل واچ بالاتر از میانگین محصولات است. دلایل زیادی برای این قیمت بالا وجود دارد؛ از طراحی یکدست و خیره‌کننده تا محیط کاربری ساده و آسان از دلایل اصلی این قیمت بالا است. اپل واچ برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ توسط کمپانی اپل معرفی و عرضه شد. در این لحظه بیش از ۶ سال از حضور اپل در بازار ساعت‌های هوشمند می‌گذرد. در ادامه به مهم‌ترین دلایل بالا بودن قیمت اپل واچ اشاره شده است.

دلایل بالا بودن قیمت اپل واچ

۱-دقت بالای حسگرهای ورزشی و سلامتی

اپل واچ می‌تواند به کاربران برای افزایش کیفیت خواب، پایش وضعیت عملکرد قلب، ثبت وضعیت مصرف داروها و حتی راهنمایی برای شستن صحیح دست‌ها کمک کند. وقتی نوبت به سنجش عملکرد ورزشی می‌رسد، بسیاری از ساعت‌های هوشمند موجود در بازار ادعای انجام این کار را دارند. اما مشکل اصلی بسیاری از آن‌ها دقت کم است. در برخی از موارد، دقت این ساعت‌ها به قدری پایین است که حتی ممکن است اطلاعات اشتباه ثبت کنند.

این مسئله می‌تواند برای خریداران ناامید کننده باشد زیرا بسیاری از افراد تنها برای اهداف ورزشی به سراغ ساعت هوشمند می‌روند. در مقابل اپل‌واچ و برنامه Apple Fitness دقت فوق‌العاده بالایی در پایش انواع ورزش‌ها دارد. این برتری به لطف سنسورهای دقیق و الگوریتم‌های پیچیده برای محاسبات مربوط به اطلاعات ورزشی است و بخصوص در اپل واچ سری ۸، این برتری نسبت به دیگر ساعت‌های هوشمند بسیار محسوس است.

۲-مواد با کیفیت

یکی از دلایل واضح برای بالا بودن قیمت اپل واچ نسبت به بیشتر ساعت‌های هوشمند، مواد اولیه مرغوب به کار رفته در ساخت آن است. مانند تمامی محصولات اپل، اپل واچ نیز دارای استاندارد بالایی در کیفیت ساخت است که برچسب قیمتی بالای آن را تا حدی توجیه می‌کند. در نتیجه می‌توان یکی از تفاوت‌های اصلی اپل واچ با سایر ساعت‌های هوشمند را طول عمر بالای آن دانست.

از زمان خرید یک ساعت هوشمند اندرویدی، همه چیز به نظر سریع و روان به نظر می‌رسد. اگرچه با گذشت زمان، عملکرد آن‌ها کندتر می‌شود و استفاده از آن‌ها به مرور آزاردهنده می‌شود. ریست کردن ساعت هوشمند نیز ممکن است تا حدی به بهبود سرعت عملکرد ساعت هوشمند منجر شود اما هیچوقت همه چیز مانند روز اول نمی‌شود.

در مقابل اپل واچ تا سال‌ها سرعت و کارایی خود را حفظ می‌کند. در حقیقت عملکرد اپل واچ تا مدت طولانی مانند روز اول باقی می‌ماند. دلیل این تفاوت، انتخاب مواد اولیه و قطعات با کیفیت در ساخت اپل واچ است که طول‌عمر بالای آن را تضمین می‌کند.

درحالیکه اپل جایگاه نخست را در بازار ساعت‌های هوشمند دنیا برای خود تثبیت کرده است، همچنان به استفاده از مواد اولیه با دوام ادامه می‌دهد. برای مثال اپل واچ سری ۷ یا اپل واچ سری ۸ از آلومینیوم ۱۰۰درصد بازیافت شده تولید می‌شوند. با این حال خلوص آلومینیوم به کار رفته و درجه کیفی آن به قدری بالاست که ظاهر یکدست و با کیفیت آن تا مدت‌های طولانی حفظ می‌شود. اگر سری به بازار ساعت‌های هوشمند گران‌قیمت بزنید، متوجه خواهید شد که استفاده از این مواد اولیه برای اپل گران تمام شده است و در نتیجه قیمت اپل واچ نیز بالاتر از میانگین قرار می‌گیرد.

با وجود قیمت بالای اپل واچ، ارزش خرید این محصول نسبت به بیشتر ساعت‌های هوشمند بازار بالاتر است. طول عمر بالای این محصول، در مقایسه با دیگر ساعت‌های هوشمند بازار، خرید اپل واچ را برای بسیاری از مشتریان توجیه‌پذیر می‌کند.

۳- دقت و کیفیت ساخت

اپل همانند سایر محصولاتش، در اپل واچ نیز بالاترین استانداردها را برای ساخت در نظر می‌گیرد. در نتیجه سطح بدنه اپل واچ با دقت بالایی پرداخت می‌شود و پس از برس خوردن، ظاهری بی‌نقص و خیره‌کننده ایجاد می‌کند. در مقایسه با بیشتر ساعت‌های هوشمند بازار، شکل ظاهری و جلوه اپل واچ به طور واضح متفاوت و بهتر است. این موضوع از طرف دیگر ناشی از مونتاژ دقیق قطعات و ظرافت بالای اجزای آن است. در نتیجه می‌توان گفت قیمت اپل واچ تا حدی به علت استاندارد بالای ساخت آن، بیشتر از نمونه‌های دیگر موجود در بازار است.

۴- محیط کاربری ساده و آسان

از دیگر خصوصیات برجسته محصولات اپل، راحتی استفاده از آن‌ها است. سیستم‌عامل محصولات اپل به گونه‌ای طراحی می‌شود که تمامی افراد فارغ از سن و تجربه‌شان بتوانند به راحتی از آن‌ها استفاده کنند. در بیشتر ساعت‌های هوشمند، یاد گرفتن نحوه استفاده از آن‌ها ساده نیست و معمولا منوهای پیچیده و گزینه‌های متعدد کاربران را گیج می‌کند. در مقابل اپل همواره در حال تحقیق و توسعه برای افزایش سهولت استفاده از اپل واچ است. همانطور که خود استیو جابز هم می‌گفت: «هر محصولی که نیاز به دستورالعمل استفاده داشته باشد، ایراد دارد.» این تحقیق و توسعه پیوسته برای افزایش کیفیت و لذت استفاده از محصولات سبب شده تا قیمت اپل واچ نیز بالاتر از محصولات برندهای دیگر باشد.

محیط کاربری ساده اپل واچ
محیط کاربری ساده اپل واچ

۵- سازگاری با سایر محصولات اپل

یکی از مزیت‌های فناوری فضای ذخیره‌سازی ابری iCloud برای محصولات اپل، یکپارچه سازی آن‌ها است و اپل واچ نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای مثال به محض دریافت یک پیغام روی آیفون، دسترسی به آن از طریق اپل‌واچ نیز ممکن است. به طور مشابه امکان ارسال پیغام نیز از طریق اپل واچ ممکن است. به علاوه، باز کردن قفل آیفون یا مکبوک تنها با در دست داشتن اپل واچ ممکن است و نیازی به وارد کردن رمز نیست.

در واقع مشتریان با خرید اپل واچ یکی دیگر از بخش‌های اکوسیستم یکپارچه محصولات اپل را تهیه می‌کنند که لذت استفاده از سایر محصولات را برای آن‌ها دوچندان می‌کند. این سازگاری بالای اپل‌واچ با سایر محصولات اپل نیز تا حدودی می‌تواند قیمت اپل واچ را توجیه کند.

۶- قابلیت‌های منحصر به فرد

شاید اصلی‌ترین دلیل بالا بودن قیمت اپل واچ، قابلیت‌های متنوع و منحصر به فرد آن باشد. شاید به جرئت بتوان گفت اپل در توسعه قابلیت‌های ساعت هوشمند در میان بیشتر کمپانی‌ها پیشرو است. برای مثال اپل واچ سری ۸ دارای حسگر تشخیص تصادف خودرویی است که در صورت بروز سوانح خودرویی، به طور خودکار با مراکز امدادی تماس می‌گیرد.

برنامه Health نیز با ثبت و تحلیل نرخ ضربان قلب فرد، هشدارهایی را مبنی بر وضعیت سلامت قلب به کاربر می‌دهد. چنین ویژگی‌های منحصر به فردی سبب شده تا قیمت اپل واچ بیشتر از نمونه‌های مشابه موجود در بازار باشد.

۷-ظاهر پیچیده

طراحی اپل واچ در عین سادگی، پیچیدگی‌های منحصر به فردی دارد که ظاهر آن را به راحتی از سایر ساعت‌های هوشمند موجود در بازار متمایز می‌کند. طراحی اپل واچ پیچیده و در عین حال مینیمال است که در نهایت جلوه محصول گران‌قیمتی را تداعی می‌کند. جزئیات بسیار بالا در طراحی و ساخت اپل واچ سبب شده تا مشتریان تمایل بیشتری برای پرداخت مبلغ نسبتا بالای آن داشته باشند. به علاوه، بیشتر ساعت‌های هوشمند موجود در بازار از این ویژگی برخوردار نیستند و ظاهر ساده یا پیچیده آن‌ها القاگر حس کیفیت و ظرافت نیست. در نتیجه شاید خرید اپل واچ برای افرادی که به ظاهر ساعت هوشمند خود اهمیت می‌دهند منطقی باشد.

۸- دسترسی به برنامه‌ها

اپل مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌ها را به طور اختصاصی برای اپل واچ توسعه داده است. بیشتر این اپلیکیشن‌ها تنها یک نسخه سازگار با ساعت هوشمند از همان نسخه اصلی هستند. امکان انتخاب و نصب این اپلیکیشن‌ها از طریق اپ استور وجود دارد. برای مثال برنامه‌هایی مانند Time to Walk یا Apple Fitness Plusاز برنامه‌های کاربردی هستند که امکان نصب آن‌ها برای پایش بهتر وضعیت ورزش ممکن است. اپل‌واچ‌های سری ۷ و ۸ با حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی عرضه می‌شوند که امکان دانلود و نصب برنامه‌های مختلف را به راحتی برای کاربران فراهم می‌کند.

بجز برنامه‌های ورزشی، برنامه‌های کاربردی و متعدد دیگری نیز از طریق اپ استور قابل نصب هستند. واچ فیس‌ها نیز با دقت و سلیقه خاصی طراحی می‌شوند و اپل هرچند وقت یکبار با انتشار بروزرسانی، نمونه‌های جدید را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. گستردگی برنامه‌های قابل نصب و توسعه پیوسته آن‌ها برای ایجاد یک تجربه کاربری منحصر به فرد سبب شده تا قیمت اپل واچ بالاتر از ساعت‌های هوشمند اندرویدی باشد.

۹-دوام بالا

اپل واچ با سه جنس بدنه مختلف عرضه می‌شود. اپل واچ سری ۷ و ۸ با بدنه آلومینیومی یا استیل در بازار موجود است. اپل واچ سری SE ۲ نیز با بدنه آلومینیومی تولید می‌شود. در مقابل اپل واچ اولترا تنها با بدنه تیتانیومی تولید شده است. با این حال از لحاظ دوام و مقاومت نسبت به آب یا گرد و غبار، همگی دارای استانداردهای نسبتا بالایی هستند. اپل واچ سری ۷، اپل واچ سری ۸ و اپل واچ SE ۲، همگی برای شنا کردن در استخر مناسب هستند. حتی می‌توان ورزش‌های آبی را به خوبی با این اپل‌واچ‌ها اندازه‌گیری کرد. اپل واچ اولترا نیز با بدنه تیتانیومی برای غواصی تا عمق ۴۰ متری مقاوم است.

دوام بالای اپل واچ
دوام بالای اپل واچ

شیشه به کار رفته در اپل واچ سری ۷ یا اپل واچ سری ۸ در برابر ترک خوردن مقاوم است. اپل واچ اولترا نیز به شیشه‌ای از جنس یاقوت مصنوعی مجهز شده است. این مواد اولیه و رعایت این استانداردها، همگی سبب شده تا قیمت تمام شده برای تولید اپل واچ بالاتر از بسیاری از ساعت‌های هوشمند بازار باشد. در نتیجه قیمت اپل واچ در بازار نیز بالاتر از میانگین قیمت سایر گجت‌های پوشیدنی است.

۱۰-هزینه‌های پشتیبانی و توسعه و تحقیق

اپل واچ نیز همانند سایر محصولات اپل با سیستم‌عامل منحصر به فرد و کارآمدی عرضه می‌شود که تا مدت‌های نسبتا طولانی بروزرسانی می‌شود. توسعه این آپدیت‌های نرم‌افزاری و برطرف کردن مشکلات سیستم‌عامل، همگی برای کمپانی اپل هزینه‌بر هستند. به علاوه، توسعه قابلیت‌های جدید سخت‌افزاری نیز هرسال هزینه‌های هنگفتی را روی دوش اپل می‌گذارد. اپل واچ به جرئت الگوی ساعت‌های هوشمند دنیاست و در نتیجه توسعه قابلیت‌هایی که عملکرد صحیح و دقیقی داشته باشند به زمان و هزینه زیادی نیاز دارد.

طراحی زیبای اپل واچ
طراحی زیبای اپل واچ

نتیجه‌گیری

قیمت اپل واچ به طور میانگین بالاتر از سایر ساعت‌های هوشمند بازار است. استفاده از متریال مرغوب، رعایت استانداردهای سختگیرانه، سیستم‌عامل پیشرفته و پشتیبانی بلند مدت از مهم‌ترین دلایلی هستند که قیمت اپل‌واچ را بالا برده‌اند. به علاوه، خرید اپل نه تنها سبب تکمیل شدن پازل اکوسیستم اپل می‌شود و لذت استفاده از آن‌ها را افزایش می‌دهد؛ بلکه نقش یک دستیار ورزشی دقیق برای رسیدن به تناسب اندام را ایفا می‌کند. فروشگاه آیفونچی در این لحظه تمامی مدل‌های اپل‌واچ اعم از اپل واچ سری ۸، اپل واچ سری ۷، اپل واچ SE ۲ و اپل واچ اولترا را با ضمانت اصالت و سلامت به فروش می‌رساند. خرید اپل واچ برای افرادی که نیاز به یک ساعت‌هوشمند با کیفیت یا یک دستیار ورزشی دقیق دارند توصیه می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا