تکنولوژی

بررسی بوگاتی شیرون 2017

بوگاتی شایرون (Chiron) حدود 3 میلیون دلار قیمت دارد و گفته می‌شود تنها 500 دستگاه از این خودرو تولید خواهد شد. شایرون در حال حاضر یکی از گران‌ترین سوپر خودروهای دنیا محسوب می‌شود. ضمنا این خودرو با 1500 اسب بخار و گشتاور 1100 فوت بر پوند قدرتمندترین خودروی سواری جهان به حساب می‌آید.

مدل: بوگاتی شایرون 2017

ظرفیت: 2 نفر

کشور سازنده: فرانسه

قدرت موتور: موتور 16 سیلندر با 4 توربوشارژر و 1500 اسب بخار قدرت

قیمت: 3 میلیون دلار

از لحاظ آمار و ارقام، بوگاتی شیرون قادر است تنها در 6.5 ثانیه به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت برسد و خوشبختانه و به‌لطف دیسک‌های ترمز 16 اینچی که در چرخ‌های این خودرو به‌کارگرفته شده، شیرون می‌تواند در کمتر از چند ثانیه دوباره به سرعت مناسب و مطمئن برگردد.

از لحاظ فیزیکی، اتفاقی که پس از حرکت برای سرنشینان خودرو رخ می‌دهد، بسیار دلهره آور است. پس از شروع به حرکت با شتاب بالا، سرنشین خودرو می‌تواند کاملا نیروی گرانشی که به شکم او وارد می‌شود را احساس کند و پس از چند ثانیه چشمان فرد ناخودآگاه و به حالت هیجان زده، به دورترین نقطه‌ی مقابل خیره می‌شود.

اولین نظری که پس از نشستن در این خودرو به ذهنتان می‌رسد این است که گران‌ترین خودروی دنیا یعنی بوگاتی شیرون نمی‌تواند به دیگر جاده‌ها که خودروهای عادی در حال رفت و آمد در آنها هستند، تعلق داشته باشد. از نظر بسیاری از افراد شیرون را تنها باید در بهترین پیست‌های مسابقه دنیا به حرکت درآورد و نه در خیابان‌های عمومی شهر.

در کل، شیرون قادر است خود را در سریع‌ترین زمان ممکن به سرعت 380 کیلومتر در ساعت برساند، البته در صورت تمایل و فشردن دکمه‌ی مخصوصی که در این خودرو قرار گرفته، می‌توانید سرعت این موشک زمینی را به 420 کیلومتر در ساعت هم برسانید. البته احتمال می‌رود نهایت سرعت این خودرو بیشتر از 420 کیلومتر در ساعت باشد و بهتر است منتظر تست‌‌های سرعت این خودرو در آینده باشیم.

هنگام تست شیرون در جاده، ممکن است ابتدا کمی ترس وجودتان را فرا می‌گیرد. چرا که در پشت سر شما دو موتور 8 سیلندر قدرتمند که در حال تولید گشتاوری معادل 1280 فوت قرار دارد که از نظر شتاب و قدرت در دنیا نظیر ندارند. پس رانندگی با چنین خودرویی به منزله رها کردن تیر از یک کمان بسیار قدرتمند با حداکثر توان ممکن است.

احتمالا در کمتر از یک دقیقه راننده و سرنشین به این نتیجه می‌رسند که علیرغم سرعت و هیجان بالا در این خودرو، امنیت به‌اندازه کافی در شیرون تامین شده است. خوشبختانه بوگاتی شیرون حس اطمینان و ثبات را حتی در شتاب و سرعت بسیار بالا به راننده منتقل می‌کند.

ضمنا در نظر داشته باشید که هیچ‌کدام از تکنولوژی‌های جدیدی که در اکثر خودروهای هوشمند امروزی به‌کاگرفته می‌شود، در این خودرو وجود ندارد. مثلا در صورتی که خودروی جلویی شما ناگهان ترمز بگیرد و شما حواستان نباشد، خودروی شما به‌صورت خودکار ترمز اضطراری نمی‌گیرد. در حقیقت این 3 میلیون دلاری که شما پرداخت می‌کنید، برای خرید خودرویی است که قطعات و اجزای آن به‌صورت کاملا دستی نصب شده‌اند و به‌طرز عجیبی با شما ارتباط برقرار می‌کنند.

در قلب شیرون یک فرمان بی‌نظیر چرمی قرار گرفته که شباهت زیادی هم به فرمان خودروی GT3 شرکت پورشه دارد. ضمنا سیستم توربو دومرحله‌ای جدید این خودرو نسبت به سیستم به‌کارگرفته شده در بوگاتی ویرون 1 میلیون دلاری هم دچار پیشرفت‌های قابل توجهی شده و مشکلات تاخیر توربو (Turbo-lag) را کاملا از بین برده است.

بوگاتی با بهره‌گیری از یک سیستم‌ تعلیق فوق‌العاده پیشرفته، شاسی ساخته شده از فیبر کربن خالص و تودوزی بی‌نظیر از جنس چرم در داخل کابین، آرام‌ترین و زیباترین فضای داخلی ممکن را برای راننده و دیگر سرنشین خودرو فراهم کرده است.

آنچه که شما نیز پس از نیم ساعت رانندگی با این شاهکار شرکت فرانسوی و زیرمجموعه شرکت Volkswagen متوجه آن خواهید شد این است که همان اندازه که شایرون برای عرض‌اندام در پیست‌ تخصصی Muslanne Straight مناسب است، به همان اندازه رانندگی با آن در خیابان‌های شهر نیز مناسب و لذت بخش است.

شاید این خودرو در پیست و جاده‌ها شخصیتی جدی و خشن را از خود به‌نمایش گذاشته باشد، اما اگر روزی قصد رفتن به نمایش تئاتر با این وسیله نقلیه 3 میلیون دلاری را داشتید، خیالتان از همه نظر راحت باشد. شخصیت شیرون در حالت خاموش و پارک شده هم همانند بازیگران هایوودی بسیار جذاب و چشمگیر است.

شیرون حدود 4.3 متر طول و حدود 2 متر عرض دارد. در قسمت عقب هم یک اسپویلر دقیقا به پهنای خودرو نصب شده است. لاستیک‌های پهن 21 اینچی هم در 4 گوشه این خودرو نصب شده‌اند و نحوه تماس آنها با زمین به‌شکلی است که انگار شایرون کاملا در هوا معلق حرکت می‌کند. ضمنا برای جلوگیری از خراشیدن قسمت زیرین خودرو در بعضی مکان‌ها، امکان افزایش ارتفاع هم وجود دارد.

بوگاتی در بخش طراحی داخلی فراتر از حد تصور عمل کرده ‌است. مشتریان این خودرو می‌توانند طراحی داخل خودرو را از میان 31 رنگ چرم و 8 رنگ پارچه آلکانترا متنوع انتخاب کنند و اینکه هیچگونه رنگ سفارشی دیگری نیز پذیرفته نخواهد شد.

اما تمام این ویژگی‌ها و امکانات قابل مقایسه با قدرتی که دقیقا در پشت سر شما قرار گرفته نیستند. استارت موتو شیرون را می‌توان با صدای غرش شیر مقایسه کرد. کافی است پایتان را بر روی پدال قرار دهید تا این غول فرانسوی شروع به پرواز کند. پس از رانندگی با بوگاتی احتمالا به این نتیجه می‌رسید که فعلا خودوریی فراتر از بوگاتی طراحی و ساخته نشده است.

حقیقتا شیرون خودوریی مشابه ماشین زمان است چرا که با دیدن نصب کاملا دستی و غیر ماشینی قطعات این خودرو، ناخودآگاه به‌یاد دوران قدیم که از برده‌ها برای ساخت ماشین‌ها و دستگاه‌های غول‌پیکر استفاده  می‌شد، می‌افتیم و با دیدن قدرت، تجهیزات و توانایی‌های این خودرو بی اختیار پیشرفت صدساله صنعت خودرو و تکنولوژی در ذهنمان تداعی می‌شود. حقیقتا شیرون را باید تلفیقی بی‌ نظیر از هنر و تکنولوژی بدانیم.

منبع : آی‌تی‌ایران

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا