تکنولوژی

رونمایی بوگاتی از شیرون؛ سریع‌ترین خودروی جهان

شاید بارها با خود فکر کرده‌اید که ثروتمندترین افراد حال حاضر دنیا چه لذت بی حد و حصری از سوارشدن بر جدیدترین خودروهای بازار و یا حتی استفاده از جت‌های شخصی می‌برند اما گزینه جدیدی که حتی این افراد هم هنوز نتوانسته‌اند طعم آن را بچشند، سوپرخودروی جدید بوگاتی به نام شیرون است. خودرویی که پس از 11 سال قرار است جایگزین ویرون، پرچمدار پیشین شرکت فرانسوی بوگاتی شود. شیرون با بهره‌گیری از موتور 16 سیلندر و ارائه توان 1500 اسب بخار، تنها با پرداخت 2.6 میلیون دلار ناقابل برای دو سرنشین خوشبخت آن قابل استفاده خواهد بود. 

این خودرو نه‌ تنها به‌عنوان یک کوپه زیبا و چشم‌نواز بلکه به عنوان قدرتمندترین و سریع‌ترین خودرویی که تاکنون در جهان تولید شده گام به جاده‌ها خواهد نهاد. ویژگی‌هایی که در پرتو استفاده از موتور 16 سیلندره 8.0 لیتری در این خودرو مهیا شده‌اند. 

با بهره‌گیری از توربوشارژینگ دو مرحله‌ای (محصول جدید بوگاتی)، موتور این خودرو توانایی تولید 1500 اسب بخار توان را در گشتاور 180 پوند-فوت خواهد داشت. این توانایی در کنار امکان بهره‌گیری از سیستم پیشرانه چهار چرخ همزمان، رسیدن به سرعت صفر تا صد را در 2.5 ثانیه امکان‌پذیر خواهد ساخت. سرعت نهایی این ابرخودرو، 498 کیلومتر بر ساعت است اما در حال حاضر محدودیت سرعت 420 کیلومتر بر ساعت برای آن درنظر گرفته شده است. متوقف کردن شیرون با قدرت یادشده، نیاز به طراحی خاص و بهره‌گیری از شاسی و سیستم ترمزی ویژه در سطح برترین خودروهای مسابقه‌ای جهان داشته و لاستیک‌های خودرو نیز بارها و بارها مورد آزمایش‌های مختلف قرارگرفته‌اند. مبدل‌ کاتالیزوری (دستگاهی که گازهای اگزوز را هنگام عبور از مجراهای موجود، پاک می‌کند) این خودرو نیز ابعادی تا شش برابر بزرگ‌تر از مبدل‌های کاتالیزوری مورد استفاده در خودروهای سدان ابعاد متوسط دارد. بهره‌گیری از سه صفحه‌نمایش دیجیتالی از نوع TFT و سیستم ویژه اطلاعاتی سرگرمی در کنار یک سرعت‌سنج آنالوگ نیز از جمله مواردی هستند که در طراحی داخلی خودرو به چشم می‌آیند. 

شیرون توانایی تحمل تداخلات الکترومغناطیسی و اعوجاج‌های ایجاد شده را نیز در سطح استانداردهای موجود در یک خودروی نظامی داراست. این به آن معنا است که سرنشیان و دستگاه‌های الکترونیکی آن‌ها از امنیت کامل در مقابله با امواج الکترومغناطیسی مضر برخوردار خواهند بود. 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا