تکنولوژی

گفتگو با عليرضا مظاهرى دارنده مدرک MCAD

iranASP.net – امروزه طيف وسيعى از متخصصين نرم افزار بسوى فناورى جديد Microsoft .NET روى آورده اند و MCAD .NET جديدترين واهينامه‎اى است که اين افراد مى توانند جهت اثبات توانايى خود در زمينه ساخت و توليد برنامه هاى کاربردى با استفاده از NET. ارائه نمايند.
عليرضا مظاهرى متخصص NET. توانسته است گواهينامه رسمى MCAD .NET را از سوى شرکت مايکروسافت دريافت کند. وى با داشتن اين گواهينامه بعنوان برنامه نويس ارشد NET. در يک شرکت معتبر، در زمينه ساخت بسترهاى امنيتى براى دستگاههاى بى سيم و قابل حمل مانند PocketPC 2002 مشغول بکار است. عليرضا بصورت اتفاقى با سايت IranASP.NET آشنا مى شود و حاصل اين آشنايى گفتگويى است با او که از خودش و نگاهش به وضعيت NET. در ايران بگويد و ما را بيشتر با مدرک MCAD براى NET. آشنا کند.

لطفاً خودتان را معرفى نموده و بفرمائيد که در چه زمينه هايى هم اکنون فعاليت داريد؟
من عليرضا مظاهرى، دارنده گواهينامه رسمى از شرکت مايکروسافت در زمينه ساخت برنامه هاى کاربردى براى .NET يا اختصاراً MCAD مى باشم. با بيش از ۱۰ سال سابقه در زمينه طراحى و توليد نرم افزار، هم اکنون در لوس آنجلس ساکن مى باشم و بعنوان برنامه نويس ارشد در زمينه .NET در يک شرکت نرم افزارى که همکار و طرف قرارداد رسمى و تائيد شده مايکروسافت است مشغول به کار هستم.

 لطفاً درباره مدرک MCAD توضيح دهيد و اينکه اين مدرک براى چه کسانى در نظر گرفته شده است و ارتباط آن با ساير مدارک مايکروسافت مانند MCSD چيست؟
 مايکروسافت براى اولين بار گواهينامه MCAD .NET يا همان MCAD را در نوامبر 2002 معرفى نمود و براساس آخرين آمار رسمى تاکنون بيش از هفت هزار نفر در سراسر دنيا موفق به اخذ اين گواهينامه شده اند. MCAD جديدترين گواهينامه رسمى شرکت مايکروسافت براى برنامه نويسانى است که از Visual Studio .NET و مجموعه .NET جهت توليد و ساخت سيستمهاى کاربردى استفاده مى کنند. گواهينامه جديد ديگرى نيز بنام MCSD .NET وجود دارد که در حال تلاش براى دريافت آن هستم و براى تحليلگران سيستم مناسب است. جهت دريافت مدرک MCAD و گذراندن امتحانات آن حداقل به اندازه دو سال تجربه در زمينه توليد نرم افزار نياز است حال آنکه براى دريافت MCSD .NET شما به بيش از شش سال تجربه در زمينه طراحى و توليد نرم افزار و نيز مدرک MCAD بعنوان پيشنياز احتياج داريد

.  آيا به نظر شما کسب چنين مدارکى براى برنامه نويسان در داخل ايران هم مى تواند مفيد باشد و اينکه آنها چگونه مى توانند اين مدرک را بگيرند؟
حتماً مفيد است! قبل از آنکه من ايران را در دسامبر 2000 ترک کنم برنامه نويسان ايرانى زيادى را مى شناختم که توانسته بودند مدرک MCSD را بگيرند. حال چرا اين افراد و خيلى هاى ديگر نتوانند مدرک MCAD را هم بگيرند؟ به نظر من برنامه نويسان ايرانى جزو باهوش ترين برنامه نويسان دنيا هستند و گرفتن چنين مدارکى جهت کسب موقعيت شغلى بهتر براى آنها يک امر لازم است. تنها مشکل شايد عدم وجود مراکز رسمى ارائه کننده چنين مدارکى در ايران است که اين مشکل را هم با صرف اندکى هزينه و رفتن به کشورهاى همجوار مانند دبى و ترکيه جهت امتحان دادن مى توان حل نمود. دو مرکز عمده ارائه کننده مورد تائيد مايکروسافت بنامهاى VUE و Prometric وجود دارد که اين مراکز داراى شعبات متعددى در سراسر دنيا منجمله در دوبى و ابوظبى مى باشند. خود من کليه امتحاناتم را در VUE گذراندم.

 از دارندگان MCAD انتظار مى رود که چه کارهايى را بتوانند در عمل انجام دهند؟
 بعنوان دارنده MCAD، شما بايد بتوانيد با استفاده از .NET يک سيستم کاربردى ا بطور کامل پياده سازى ، تست و مستقر نماييد.

 اگر کسى بتواند با استفاده از ASP.NET سايتى مانند IranASP.NET را بسازد، فکر مى کنيد شانس موفقيت او در امتحانات MCAD چقدر است؟ بعبارت ديگر چگونه مى توان تشخيص داد که شخصى آمادگى و توانايى کسب اين مدرک را دارد؟
 ببينيد ASP.NET تنها بخشى از .NET Framework است و من فکر مى کنم چنين شخصى مى تواند براحتى از پس امتحانات 305-70 (VB.NET) يا 315-70 (C#) بربيايد اما جهت موفقيت در ساير امتحانات MCAD مانند امتحان 306/316 و 310/320 شما نياز داريد که تجربه خيلى خوبى در مورد برنامه نويسى Windows، سرويس هاى وب، XML، SOAP، Remoting، Windows Services، COM+، ADO.NET و SQL Server 2000 داشته باشيد.

 يا براى دريافت مدرک MCAD حتماً بايد کتابها و جزوات خاصى را مطالعه کرد يا تجربيات بدست آمده در طول کار در زمينه موضوعات مربوطه کافى است؟
 من خودم مجموعه خودآموزهاى مايکروسافت را خوانده ام که مى توان آنها را در صورت امکان از سايت Amazon.com نيز تهيه نمود. در اينجا لازم است که تاکيد کنم که خواندن تنها اين کتابها براى قبولى در امتحانات کفايت نمى کند و به نظر من MSDN و تجربه کارى نقش خيلى مهمى را در آماده سازى شما براى امتحان دارند.

 و بالاخره اينکه چگونه با سايت IranASP.NET آشنا شديد و فکر مى کنيد که اين سايت در کار خود چقدر موفق بوده است و چه پيشنهاد، انتقاد يا نظرى در مور آن داريد؟
 من لينک آن را در سايت رسمى ASP.NET پيدا کردم و اولين کارى که کردم اين بود که آن را به همکار آمريکايي‎ام نشان دادم و آنها شوکه شده بودند! اين وب سايت آدم را به حرکت تشويق مى کند و من تا جائيکه بتوانم از اين سايت حمايت مى کنم.

Ali Mazaheri, MCAD
Certified .NET Developer
لطفا جهت مطالعه متن کامل مصاحبه، به سايت iranASP.net رجوع نمائيد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا