آتاری ۳۰ ساله شد
مهر- آتاری 2600، اولين کنسول بازی قابل برنامه ريزی در اکتبر 1977 وارد بازار شد تا دنيای بازی کودکان و نوجوانان را با فناوری آشنا کند.
شش کليد روی يک اتصال چوبی، دو دسته فرمان (joystick) و يک کنترل کننده آتاری 2600 يعنی يکی از محبوب ترين کنسول های بازی های ويديويی تمام زمان ها را شکل می داد.
در اکتبر 1977 اولين کنسول بازی های ويديويی قابل برنامه ريزی که “سيستم فيلم های رايانه ای”(VCS) نام داشت و پس از مدتی “آتاری 2600” ناميده شد، پا به عرصه بازار ابزارهای الکترونيکی گذاشت و تصميم گرفت موفقيت بازی ويديويی افسانه ای “پونگ” (که در ايران با عنوان تی وی گيم شناخته می شود) را پشت سر بگذارد.
آتاری 2600 برخلاف جد بزرگ خود که تنها يک يا چند بازی از پيش نصب شده داشت، قابل برنامه ريزی بود و بنابراين می توانست بازی های مختلفی را در خود جای دهد.
VCS يا آتاری 2600 در اکتبر 1977 و همزمان با آغاز فصل خريدهای کريسمس وارد فروشگاه های آمريکا شد. اما در مرحله نخست نتوانست به موفقيت چمشگيری دست يابد و فروش اين محصول اميدوار کننده نبود. بطوری که صد هزار نمونه از اين دستگاه که در آنزمان 250 دلار قيمت داشت، حتی نتوانست يک خريدار پيدا کند و در انبار فروشگاه ها خاک خورد. مشکل اصلی اين عدم اقبال در انتخاب بازی های محدود بود. درحقيقت در زمان عرضه، اين محصول تنها 9 بازی جديد ارائه کرده بود. اما با ورود بازی ” متجاوزان فضايی” شرايط تغيير کرد.
آتاری در سال 1979 حقوق چند بازی سالنی را برای نصب روی دستگاه خود خريداری کرد و بازی ” متجاوزان فضا” هم که يکی از معروفترين بازی های ويديويی زمان خود بود، در ليست بازی هايی قرار داشت که آتاری حق امتياز آنها را خريداری کرده بود.
اين بازی ژاپنی که در سالن های بازی کشور خود در هر دور 100 ين قيمت داشت به سادگی قابل بازی بود و فقط کافی بود که بازيکن در مقابل حملات فضاپيمها از خود دفاع کند و با نابود کردن هريک از متجاوزان امتياز بدست آورد.
همچنين در سالهای بعد از نصب بازی متجاوزان فضا، به خاطر خريد حق بازی های “پک من” و “ای تی” در حدود 30 ميليون دستگاه آتاری 2600 به فروش رفت و اين رقم فروش تقريبا 5 ميليارد دلار به جيب آتاری وارد کرد.
در اين ميان ريک مائورر، برنامه نويسی که نسخه موفق “متجاوزان فضا” را برای آتاری ساخته بود، نيز توانست 11 هزار دلار بدست آورد.
آتاری که به مدت بيش از يک دهه توانست به يکی از محبوب ترين کنسول های بازی تبديل شود، در اين مدت در حدود 120 بازی را برای سيستم خود توسعه داد و تمام اين بازی ها را بصورت “کارتريچ” که به راحتی روی دستگاه نصب می شدند به فروش رساند.
کاهش فروش اين محصوص از اواسط دهه 80 و از زمانی که “رايانه های خانگی” مثل “اپل 2” و “کمودور 64” وارد بازار شدند، آغاز شد.
باوجود اين، فروش آتاری که در طول اين سالها در نسخه های به روز شده عرضه می شد، هنوز 30 ميليون برابر بيشتر از اين دو مدل رايانه خانگی بود.
از جمله ويژگی های فنی آتاری می توان به يک ريزپردازشگر 19/1 مگاهرتزی، رم 128 بايتی، سيستم عامل با تراشه 32 کيلوبايت، 128 رنگ با وضوح تصوير 320 در 200 پيکسل و دو کانال منو اشاره کرد.
سرانجام توليد آتاری در سال 1991 و پس از 14 سال از حضور اين ابزار سرگرمی، متوقف شد. اا از آنزمان تاکنون هيچ کنسول بازی نتوانسته است جای آتاری را بگيرد و ياد و خاطره آتاری برای هميشه در ذهن زنان و مردان تمام دنيا که اوقات فراغت دوران نوجوانی خود را در دهه های 70 و 80 با نشستن در مقابل صفحه تلويزيون و بازی با آتاری پشت سر گذاشته اند، زنده خواهد ماند.