اسپیس ایکسفضا

پرتاب موفقیت‌آمیز فضاپیمای کرو دراگون اسپیس ایکس با فضانوردان ناسا

ساعاتی پیش موشک فالکون 9 اسپیس ایکس که حامل فضاپیمای کرو دراگون با دو تن از فضانوردان ناسا بود، ماموریت خود را با موفقیت به انجام رساند و عصر جدیدی را برای صنعت هوافضای آمریکا رقم زد.

این اتفاق تاریخی در حالی رقم خورد که برای اولین بار و بعد از بازنشستگی شاتل‌های فضایی آمریکا در سال 2011، یک شرکت خصوصی فضایی توانست فضانوردان ناسا را از خاک آمریکا به ایستگاه بین المللی فضایی اعزام کند.

موشک فالکون 9 از مجتمع 39A به فضا پرتاب شد؛ جایی که ناسا در سال 1969 میلادی، از آن برای ماموریت آپولوی خود نیز استفاده کرده بود. این پرتاب تاریخی اسپیس ایکس قرار بود چند روز پیش اتفاق بیفتد اما به دلیل مهیا نبودن شرایط جوی به 31 ماه مه یعنی موکول شد.

جیم برندشتاین، از مدیران ارشد ناسا در این باره گفت: امروز شاهد آغاز عصر جدیدی در پروازهای فضایی با حضور انسان هستیم چراکه باری دیگر توانستیم فضانوردان نآمریکای را سوار بر یک موشک آمریکایی از خاک آمریکا به ایستگاه بین المللی فضایی بفرستیم.

وی افزود: من از باب بهنکن و داگ‌هارلی بسیار سپاسگزارم و به کارکنان اسپیس ایکس و همچنین ناسا برای به ارمغان آوردن چنین دستاورد بزرگی برای آمریکا تبریک می‌گویم. این پرتاب که برای حمل انسان طراحی شده بود، گام مهمی‌بود در مسیر توسعه اکتشافات انسانی درکره ماه و مریخ.

تقریبا 9 دقیقه بعد از پرتاب فالکون 9، کپسول این موشک توانست با موفقیت روی سکوی فرود شناور «Of Course I Love You» فرود آمد. به گفته ناسا، حدود 19 ساعت طول خواهد کشید تا بهنکن و‌هارلی به ایستگاه بین المللی فضایی برسند.

 

منبع
Engadget

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا