علمیویروس کرونا

نتایج امیدوارکننده اولین آزمایش واکسن کرونا

شرکت مدرنا (Moderna) اعلام کرد اولین آزمایش واکسن ویروس کرونا روی چند داوطلب، مثبت بود و توانست واکنش موثر سیستم ایمنی بدن را در برابر این ویروس به دنبال داشته باشد.

این دستاورد جدید می‌تواند بارقه‌های امید را در دل میلیون‌ها انسان که تاکنون نسبت به کشف راه درمانی برای این ویروس ناامید بودند، روشن نگه دارد. نتایج اولیه آزمایش این واکسن که روی هشت فرد داوطلب صورت گرفت و به هر کدام دو دوز از این واکسن تزریق شد، امیدوارکننده بود و اکنون برای پی بردن به میزان اثربخشی موثر آن، می‌بایست روی صدها و هزاران نفر دیگر مورد تست و ارزیابی قرار گیرد.

انتشار این خبر، رشد 25 درصدی ارزش سهام شرکت مدرنا را در بورس آمریکا به دنبال داشت. همچنین، بازارهای سهام آمریکا در پی انتشار خبر کشف واکسن کرونا، به بهترین شرایط خود در طی شش هفته اخیر رسید.

اکنون با گرم شدن تدریجی کره زمین و کم شدن آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا، محدودیت‌های سفت و سخت در بسیاری از کشورها برداشته شده و افراد می‌توانند به کسب‌وکارهای خود برگشته و فعالیت‌های روزمره خود را البته با رعایت اقدامات احتیاطی لازم، از سر بگیرند.

در حال حاضر، واکسن‌ها بهترین و شاید تنها راه برای رهایی از شر ویروس کرونا باشد. این ویروس جدای از تبعات سوء اقتصادی و پیامدهای منفی آن بر زندگی مردم، تاکنون نزدیک به 5 میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا و بیمار کرده و 315 هزار نفر را نیز به کام مرگ کشانده است.

در طی هفته‌های اخیر، چندین شرکت و مرکز تحقیقاتی در جهان به تولید واکسن ویروس کرونا اقداام و برخی نیز، دستاوردهای خود را روی داوطلبان انسانی تست کرده‌اند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به Pfizer، BioNTech، CanSino و دانشگاه آکسفورد با همکاری مرکز AstraZeneca اشاره کرد.

محققان بر این عقیده‌اند که می‌بایست واکسن‌های زیادی تولید شود چراکه بسیاری از کشورهای جهان درگیر این ویروس شده‌اند و می‌بایست ظرفیت تولید را برای تامین نیازهای کشورهای مختلف بالا برد. در عین حال، محققان در این مساله اتفاق نظر دارند که هرگونه شتابزدگی و عجله در این خصوص و تولید واکسن‌هایی غیرموثر، می‌تواند تهدیدی برای سلامت انسان‌ها باشد.

برتری واکسن شرکت مدرنا در این است که از روش mRNA برای ساخت آن استفاده شده به نحو که در این شیوه، از اطلاعات ژنتیکی بهره گرفته می‌شود و قادر است به سرعت خود را با هرگونه تهدید ویروسی وفق دهد. به گفته این شرکت، مرحله دوم آزمایش این واکسن بزودی انجام می‌شود و قرار است روی 600 داوطلب صورت گیرد. سومین مرحله نیز در ماه جولای و روی هزاران فرد انجام خواهد شد. مدرنا اخیرا چراغ سبز سازمان غذا و دارو را نیز برای آغاز مرحله دوم آزمایش این واکسن دریافت کرده است.

 

منبع
New York Times

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا