تکنولوژی

واکاوى ايرادهاى شرعى کارت هاى اعتبارى – سيد عباس موسويان

نام نویسنده: محمد طاهرى

بزرگراه فناورى – “سيدعباس موسويان” دکتراى فقه اقتصادى دارد و در حال حاضر به‌عنوان مدير گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامى فعاليت مى‌کند. او اهل تبريز است و تحصيلات حوزوى‌اش را در حوزه علميه قم به پايان رسانده و در عين حال در دانشگاه شهيدبهشتى تهران، مدرک کارشناسى و در دانشگاه مفيد، مدرک کارشناسى ارشد گرفته است.”موسويان”همچنين در حوزه علميه قم فقه اقتصادى خوانده است.

او 46 سال دارد و ساکن قم است. از اين محقق حوزه و اقتصاد، آثارى در مورد بانکدارى اسلامى و ابزارهاى مدرن مالى خوانده‌ايم. در عين حال او در حال نگارش کتابى است در زمينه بازار سرمايه اسلامى که به بررسى ابزارهاى معاملاتى از ديدگاه فقهى مى‌پردازد.”سيدعباس موسويان” در مجله اقتصاد اسلامى هم مقاله‌هاى زيادى منتشر کرده است. گفت‌وگوى پيش‌رو در زمينه کارت‌هاى اعتبارى و ماهيت شرعى آن است. آقاى موسويان اگرچه توضيحات اين گفت‌وگو ر کامل مى‌داند اما در پايان از ما مى‌خواهد حتما به اين نکته اشاره کنيم که در مجله اقتصاد اسلامى و شبکه “شارح” مقاله بسيار مفصلى در همين زمينه قابل دسترسى است.

بعضى‌ها تولد کارت‌هاى اعتبارى را به کشور انگليس نسبت مى‌دهند. بعضى‌ها مى‌گويند کارت اعتبارى زاييده تفکر آمريکايى‌هاست و بعضى‌ها مى‌گويند نخستين کارت‌هاى اعتبارى را فرانسوى‌ها ابداع کرده‌اند. شما چطور فکر مى‌کنيد؟

در مورد تاريخچه كارت‌هاى اعتبارى، ديدگاه‌هاى متفاوتى وجود دارد. بعضى‌ها تولد نخستين کارت‌هاى اعتبارى را به انگليسى‌ها نسبت مى‌دهند و به قول شما بعضى‌ها به آمريکايى‌ها. در مورد فرانسوى‌ها من چيزى نشنيده‌ام، اما در مورد دو روايت ديگر مطالعه داشته‌ام که توضيح مى‌دهم. من در مقاله مفصلى که در مورد کارت‌هاى اعتبارى نوشته‌ام به اين موضوع اشاره کرده‌ام. اين مقاله در”مجله اقتصاد اسلامى” منتشر شده است. در جريان تحقيق گسترده‌اى که براى نگارش اين مقاله داشتم، به اين نکته برخوردم که بعضى‌ها نقطه آغازين را همان ” بن‏”هاى اعتبارى مي‏دانند كه شركت “نساجى انگلستان” بين كاركنان خود توزيع كرد. آن روزها كاركنان شرکت نساجى انگلستان، با استفاده از “بن” از مراكز تجارى طرف قرارداد خريد مي‏كردند. شركت، بهاى كالاهاى خريدارى شده را مي‏پرداخت، بعد به‌صورت قسطى از حقوق كاركنان کم مى‌كرد.

اين يک روايت از تاريخچه کارت‌هاى اعتبارى است. اما بعضى ديگر از تاريخ‌نگاران اقتصادى، ابداع كارت‌هاى اعتبارى را به فردى به‌نام” جان سيبگينز” كارشناس اعتبارى مصرفى بانك نيويورك نسبت مي‏دهند. طرح اوليه او كه تحت عنوان «CHARGE IT» در سال 1946 مطرح‏ شد، براى خريدهاى كوچك از فروشگاه‌هاى محلى مورد استفاده قرار‏ گرفت. از اين طرح خيلى استقبال شد. همين طرح باعث شد تا ساير بانك‏هاى آمريکايى هم طرح‏هاى مشابهى را مورد بررسى اوليه قرار دهند.

تا اينکه در سال 1960 بانك “آو امريكا “طرح خود را تحت عنوان «بانك امريكارد (BANK AMERICARD)» به بازار عرضه كرد. در اين طرح از كارت‌هاى پلاستيكى خاصى براى خريد كالا و خدمات و دريافت وجوه نقد از بانك استفاده ‏شد.

از آن روزها كارت بانكى تقريبا مفهوم امروزي‏ خود را يافت. فعاليت اين كارت كه بعدها به‌نام ويزا (VISA) شهرت يافت، به‌سرعت گسترش يافت تا آن‌جا كه ‏در سال 1970 بيش از 30 ميليون نفر در ايالات متحده آمريكا داراى” بانك آمريكارد “بودند و با گذشت ده سال ، حجم درآمد ناخالص ناشى از معاملات آن، از مرز سه ميليارد دلار به 31 ميليارد دلار (10 برابر) افزايش ‏يافت. بعد از آن بيشتر موسسه‌ها و بانك‏ها با هدف فروش و رقابت بيشتر در بازار، به صدور انواع كارت اعتبارى اقدام كردند.

در آسيا از چه زمانى با اين پديده مواجه شديم؟

در ظاهر قرار است بحث ما در مورد ورود کارت‌هاى اعتبارى به حوزه کشورهاى اسلامى باشد. مطالعاتى که من در اين زمينه داشته‌ام نشان مى‌دهد اين كارت‏ها در كشورهاى اسلامى و عربى هم رو به گسترش است. ظاهرا کارت‌هاى اعتبارى هم‌زمان با تحولى که در زمينه بانکدارى اسلامى از 30 سال پيش به وقوع پيوست، وارد کشورهاى اسلامى شده است. اين تحول البته رابطه مستقيمى با ايجاد مناطق آزاد تجارى مثل دبى دارد به‌گونه‌اى که سابقه اين کارت‌ها در کشور امارات بيشتر از ساير کشورها بوده است.

اما دوره فراگيرى آن چند ساى است که در خاورميانه آغاز شده است. طبق يك گزارش مالى،” ويزا كارت” كه بخش‏ عمده نظام پرداخت‏هاى خاورميانه را در اختيار دارد، تا پايان ماه دسامبر 2000 چيزى در حدود30 ميليون‏ كارت اعتبارى در کشورهاى عربى صادر كرده است. مجموع پرداخت‏هايى كه از طريق كارت‏هاى اعتبارى در خاورميانه صورت گرفته است، بيش از50 ميليارد دلار بوده است كه نشان‏دهنده رشد سالانه‌اى معادل 58 درصد است. اين رشد هنوز هم ادامه دارد. اين روزها در کشورهاى عربى، کارت اعتبارى بسيار اهميت پيدا کرده است.

با وجود شبهه شرعى که در مورد کارت اعتبارى وجود دارد؟

هنوز خيلى از کشورهاى مسلمان با توجه به آموزه‌هاى اسلام، كارت‏هاى اعتبارى و بانکى را نپذيرفته‌اند. با اين حال ميزان استقبال از کارت اعتبارى خوب بوده است.

تلاشى در اين زمينه صورت نگرفته است تا مسايل شرعى کارت‌هاى اعتبارى حل شود؟

چرا. بانك‏هايى مثل” بانك الجزيره” يا “بانک اسلامى دبى” و يا بانک‌هاى زيادى در بحرين کوشيده‌‏اند اين مشکل را برطرف کنند. به‌عنوان مثال بانکى هم‌چون”بانک الجزيره” كارت‏هاى ‏اعتبارى مطابق با آموزه‌هاى اسلام به‌نام «فيزالجزيره» صادر مى‌کند كه با استقبال هم مواجه شده است.

در ايران چطور؟

در ايران با وجود مشکل‌هاى سيستماتيک مثل مسايل مخابراتى و مسايل فرهنگى، گونه‏هاى مختلفى از كارت‏هاى بانكى و اعتبارى به‌وجود آمده و رو به گسترش است.

به‌طور مثال تا پايان سال گذشته 6117 دستگاه خودپرداز در بانک‌هاى کشور نصب شده است. يا به‌طور مثال بيش از 100 هزار مورد پايانه فروش در فروشگاه‌هاى بزرگ و کوچک کشور نصب شده است که نشان مى‌دهد وضعيت ايران رو به بهبود است.

تعداد کارت‌هاى صادر شده در ايران چطور؟

بيش از 17 ميليون کارت در ايران صادر شده است. اگر به آمارهاى سال 1382 که در آن چيزى حدود يک ميليون کارت صادر شده بود نگاه کنيد، متوجه مى‌شويد که نظام بانکى ايران تا چه اندازه در ايجاد فرهنگ استفاده از کارت‌هاى بنکى موفق بوده است.

اين آمار مربوط به کارت‌هاى بانکى است. در مورد کارت‌هاى اعتبارى چطور؟

با توجه به انواع گوناگون كارت‏هاى اعتبارى كه از نظر ماهيت حقوقى و كاركرد اقتصادى مختلف هستند، نمي‏توان‏ تعريف مشخص و جامعى ارايه كرد. به‌همين دليل ‏بعضى از فعالان بانکى، به‌جاى كارت اعتبارى از تعابيرى چون” كارت‏هاى بانكى” يا “كارت‏هاى الكترونيكى” استفاده ‏مي‏كنند. در عين حال، در يك تعريف ساده، مي‏توان گفت: كارت اعتبارى، كارتى است كه يك بانك يا نهاد پولى يا اعتبارى صادر مي‏كند و به دارنده آن امكان مي‏دهد كالا يا خدمتى را بدون پرداخت وجه نقد و فقط با اراي اين كارت خريدارى كند. تعريف ديگرى وجود دارد که كارت اعتبارى را سندى مى‌داند كه بانك يا موسسه مالى صادر مي‏كند و دارنده كارت به‌وسيله آن مي‏تواند از كسى كه معامله با آن را قبول دارد، كالا، خدمات و يا پول نقد دريافت كند. صادركننده كارت، بهاى كالاها و خدمات ‏خريدارى شده و معادل پول نقد دريافت شده را مي‏پردازد و بعد طى مدت‌زمان مشخص از دارنده كارت مي‏گيرد.

بهتراست در ابتداى بحث بيشتر در مورد کارت اعتبارى بدانيم. اصولا کارت اعتبارى از چه عناصرى تشکيل مى شود؟

براى ايجاد کارت‌هاى اعتبارى، چند عامل بايد وجود داشته باشد. اول بايد موسسه يا بانکى وجود داشه باشد که اقدام به انتشار کارت کند. بانك يا موسسه مالى به انتشار كارت‏هاى اعتبارى اقدام مى‌کند و طبق ضوابط خاص، در اختيار مشتريان‏ مي‏گذارد. بانك يا موسسه ناشر، علاوه بر عمليات انتشار، با مراكز تجارى و خدماتى قرارداد مى‌بندد كه در صورت‏ مراجعه دارندگان كارت، بر اساس ضوابط، كالا، خدمات و پول نقد در اختيار آن‌ها قرار دهد.

بعد از انتشاردهنده کارت، بايد شخصى وجود داشته باشد که متقاضى دريافت کارت باشد. ما به اين مشترى مى‌گوييم، دارنده كارت‏. هر شخص حقيقى يا حقوقى واجد شرايطى كه با مراجعه به بانك يا موسسه مالى، كارت اعتبارى ‏دريافت مي‏كند تا به‌وسيله آن بتواند بدون پرداخت وجه نقد، كالاها و خدمات مورد نياز را بخرد يا در مواقع لزوم، پول نقد دريافت كند،”دارنده کارت” است.

در اين رابطه طبيعى است که بايد کسى يا مجموعه‌اى وجود داشته باشد که پذيرنده کارت باشد. در اين جريان همه مراكز تجارى، خدماتى و مالى كه بر اساس قراردادى با صادركننده كارت توافق مي‏كنند تا در صورت مراجعه ‏دارندگان كارت، كالا، خدمات يا پول نقد مورد نياز او را فقط در قبال ارايه كارت تقديم كنند، بعد طبق قرارداد، بهاى ‏كالاها و خدمات و معادل پول نقد را از صادركننده كارت دريافت كنند،”پذيرنده کارت” نام دارند.

مثل بازارهاى اوراق بهادر يا بورس‌هاى کالايى، نيازى به عمليات تهاتر نيست؟

در مواردى كه صادركننده كارت مي‏خواهد دايره پذيرش كارت را فراتر از منطقه و كشور گسترش دهد، نيازمند بانك‏ و موسسات مالى است كه نقش واسطه را در تسويه ايفا كنند. در اين موارد، بانك يا موسسه مالى واسطه، با پذيرنده كارت قرارداد مي‏بندد تا در مقابل اسناد دريافتى طبق‏ مقررات، پس از كسر كارمزد، حساب او را بستانكار كند. بعد طبق قراردادى كه با صادركننده كارت دارد، از او بگيرد.

هنوز خيلى‌ها کارکرد کارت‌هاى اعتبارى را در يک دليل نتيجه خلاصه مى‌کنند. براى آن‌ها اين اهميت دارد که کارت اعتبارى پول را حذف مى‌کند، اما در ظاهر مزاياى ديگرى هم در ماهيت کارت‌هاى اعتبارى نهفته است. شما اين را قبول داريد؟

نمى‌دانم بحث اسلامى بودن کارت‌هاى اعتبارى را چه زمانى مى‌خواهيد مطرح کنيد. اگر بحث به آن‌جا کشيده شود، مى‌توانم مزاياى کارت‌هاى اعتبارى را از آن زاويه هم بررسى کنم.

در عين حال شما درست مى‌گوييد. بدون شک کارت‌هاى اعتبارى مزاياى اقتصادى قابل توجهى دارند. مهم‌ترين اين مزايا، صرفه‏جويى در هزينه چاپ اسكناس‏ است. مى‌دانيد که استفاده مداوم از اسكناس، به مرور زمان، كهنگى و فرسودگى آن را به‌دنبال دارد و از طرفى از نظر بهداشت هم اسكناس‏، ناقل انواع بيمارى‌هاست. بر اساس آمارهاى ارايه شده از سوى مركز نشر اسكناس و خزانه بانك مركزى، سالانه بيش‏از 160 ميليون دلار هزينه صرف جمع‏آورى و امحاى اسكناس‏هاى فرسوده و چاپ دوباره آن مي‏شود.

در حال حاضر، هزينه تمام شده چاپ هر برگ اسكناس، بيش از 160 ريال است كه‏ در صورت محاسبه هزينه‏هاى جنبى مثل جمع‏آورى، حمل، تفكيك و امحا، اين رقم به چند برابر افزايش ‏مي‏يابد. حجم اسكناس در گردش كشور 3/6 ميليارد برگ است، اما عمر مفيد اسكناس در ايران پنج سال عنوان مى‌شود و بايد سالانه 1200 ميليون برگ اسكناس از بين برود. به‌دليل بالا بودن هزينه اين كار، سالانه فقط 700 ميليون برگ ‏اسكناس فرسوده توسط بانك مركزى از گردش خارج مي‏شود. استفاده از كارت‏هاي‏اعتبارى و جايگزينى آن‌ها به‌جاى اسكناس، به‌طور قطع، هزينه‏هاى ياد شده را کاهش مى‌دهد.

گذشته از آن، استفاده از کارت‌هاى اعتبارى، به حذف عمليات اضافي‏ منجر مى‌شود.

با فراگير شدن استفاده از كارت‏هاى الكترونيكى، خيلى از عمليات اضافى حذف مي‏شود. كوتاه شدن صف‏هاي‏ طولانى پاى صندوق‏ بانك‏ها و فروشگاه‌ها، كاهش خطاهاى ناشى از اشتباهات دريافت و پرداخت پول نقد، حذف مدت‌زمان براى ثبت اسناد مالى و از بين رفتن زمان‌هاى صرف شده براى تردد بين بانك‏ها و فروشگاه‌ها، فقط بخشى از مزاياى استفاده از كارت‏هاى اعتبارى است. همچنين استفاده از کارت‌هاى اعتبارى باعث حفظ امنيت جانى و مالى افراد مى‌شود و شفاف‌ شدن فعاليت‏هاى اقتصادي‏ را در پى دارد. اما افزايش گردش معاملات، يکى از مهم‌ترين آثار کارت‌هاى اعتبارى است.

سرعت و آسانى معامله با كارت‏هاى اعتبارى، اطمينان به پرداخت منابع از طرف بانك‏ها و موسسات صادركننده، گسترش معاملات و توسعه بازار كالاها و خدمات را در پى دارد و در مجموع باعث رشد و توسعه بخش‏هاى گوناگون اقتصادى مي‏شود.

كارت‌هاى اعتبارى بر عرضه پول و نرخ تورم‏ هم تاثيرگذار هستند؟

به‌طور قطع. انواع كارت‏هاى اعتبارى، از جهت‌هاى مختلف بر عرضه پول و نرخ تورم تاثير مي‏گذارند. كارت‏هاى بدهكار (Debit) تمايل شخص به نگهدارى پول نقد را كاهش مي‏دهد و در برابر آن، تمايل شخص به نگهدارى پول در حساب‏هاي‏ ديدارى را افزايش مي‏دهد. البته تشريح اين موضوع نياز به تفهيم فرمول‌هايى دارد که از بحث ما خارج است.

چند نوع کارت در دنيا وجود دارد؟

چهار نوع کارت عمده در بانکدارى وجود دارد. اول “کارت هاى اعتبارى برداشت از موجودى” که به آن Debit Card کارت مى‌گويند.

بعد” كارت‏هاى وام بدون بهره” که به آن Charge Card مى‌گويند.

کارت‌هايى هم وجود دارد که به آن “كارت‏هاى وام با بهره” Credit Card گفته مى‌شود و در نهايت، نوع چهارمى هم وجود دارد ه در بانکدارى آن را به “کارت‌هاى چندمنظوره” مى‌شناسند.

Debit Card كه گاهى از آن به‌عنوان “كارت‏هاى بدهكار” هم ياد مى‌شود، براى آن دسته از مشتريانى است كه نزد بانك يا موسسه مالى صادركننده كارت، حساب دارند و قصد دارند با استفاده از كارت از موجودى ‏خود برداشت كرده يا بهاى كالاها و خدمات خريدارى شده را بپردازند. فايده اين نوع كارت آن است كه دارنده آن‏ به آسانى و بدون مراجعه به بانك مي‏تواند از پول نقد، كالا و خدمات بهره‏مند شود. استفاده از اين كارت‏ها فقط در حد موجودى مشترى در بانك است. البته همين كارت‏ها به سه گروه “كارت‏هاى خودپرداز”، “كارت‏هاى خريد نقدي‏” و “كارت‏هاى دومنظوره” تقسيم مي‏شوند.

کارت‌هاى وام بدون بهره چطور؟

اين نوع كارت‏ها براى دستيابى سريع به قرض‏هاى كوتاه‌مدت و خريدهاى نسيه كوتاه‌مدت طراحى شده‏اند و مثل كارت‏هاى برداشت از موجودى، به سه گروه تقسيم شده‌اند.

كارت‏هاى” استقراض بدون بهره”، “كارت‏هاى خريد نسيه بدون بهره” و “كارت‏هاى دومنظوره بدون بهره‏” در اين دسته جاى مى‌گيرند.

و”کرديت کارت”ها چطور؟

اين نوع كارت‏ها براى دستيابى آسان به وام و خريدهاى نسيه مدت‌دار و اقساطى طراحى شده‏اند.

که مثل ديگر کارت‌ها به سه گروه تقسيم مي‏شوند؟

بله. مثل كارتهاى ديگر، به سه گروه تقسيم مي‏شوند.”كارت‏هاى استقراض با بهره”‏، “كارت‏هاى خريد نسيه با بهره‏” و “كارت‏هاى دومنظوره با بهره”، در دسته” کرديت کارت”ها جاى مى‌گيرند و در نهايت،”کارت‌هاى چندمنظوره” هم هستند که اين كارت‏ها جامع كارت‏هاى استقراضى با بهره و كارت‏هاى خريد نسيه با بهره است. دارنده اين نوع كارت مي‏تواند با استفاده از آن به گرفتن وام‏هاى با بهره از دستگاه‌هاى خودپرداز اقدام كند، ضمن اينکه مي‏تواند به‌وسيله آن‌ها از مراكز تجارى و خدماتى خريد كرده، فروشنده را براى دريافت قيمت آن به صادركننده حواله دهد.

در مورد مزايا و ويژگى‌هاى کارت‌ها بحث کنيم و بعد اگر موافق هستيد بپردازيم به مسايل شرعى کارت‌ها.

من فکر مى‌کنم اگر هم‌زمان در هر دو مورد بحث کنيم بهتر باشد.

هر طور فکر مى‌کنيد بهتر مى‌شود مفاهيم را منتقل کرد.

مطالعاتى که من داشته‌ام، نشان مى‌دهد” كارت‏هاى اعتبارى برداشت از موجودى” و “كارت‏هاى اعتبارى وام بدون ‏بهره”، چه براى دريافت پول نقد باشند و چه براى خريد كالا و خدمت و يا حتى كاربرد چندمنظوره داشته باشند، با تغييرات مختصرى قابل استفاده در بانكدارى و موسسات مالى بدون ربا هستند. اما “كارت‏هاى اعتبارى وام با بهره”، چه ‏از نوع استقراض با بهره، چه از نوع خريد با بهره، اشكال اساس دارند و نيازمند تحول اساسى هستند و بايد رابطه ‏حقوقى جديدى بر اساس عقود اسلامى (خريد و فروش نقد و نسيه) جايگزين رابطه حقوقى وام با بهره شود. البته به سهولت مي‏توان با تغيير رابطه حقوقى، از اين گروه از كارت‏هاى اعتبارى هم استفاده كرد.

البته غالب كارت‏ها بر معامله‌هاى بانكدارى کلاسيک مبتنى است كه بر اساس‏سيستم بهره و ربا طراحى شده‏اند که در نتيجه در تطبيق با فرهنگ اسلامى مشكلات متعددى دارند. به‌طورى كه تعدادى از فقهاى معاصر، ربوى بودن برخى از كارت‏ها را تاييد کرده و معامله با آن‌ها را حرام و باطل مي‏شمارند. در مقابل، ‏تعدادى از فقها با استفاده از معامل‌هاى مجاز شرعى، در صدد يافتن راه‌هايى براى استفاده از اين كارت‏ها برآمده‏اند.

گفتيد كارت‏هاى خودپرداز گونه‌اى از کارت‌هاى اعتبارى برداشت از موجودى هستند. بحث را از همين جا شروع کنيم؟

شكل ساده “كارت‏هاى برداشت از موجودى”،” كارت‏هاى خودپرداز “بانك‏هاست.اين نوع کارت در ايران خيلى رايج شده است. بانك‏ با نصب دستگاه‌هاي‏ خودپرداز در مناطق مختلف شهرها و مراكز تجارى، به مشتريان خود امكان مي‏دهد با استفاده از كارت‏هاى ياد شده، از موجودى حساب خود برداشت كنند. با دريافت پول نقد از دستگاه، حساب مشترى نزد بانك، به همان اندازه بدهكار مى‌شود و مانده‏ش كاهش مي‏يابد. روشن است تا زمانى كه اين سپرده، از بهره و ربا دور باشد، از نظر شرعى صحيح است و مي‏تواند در بانكدارى بدون ربا و موسسات پولى و مالى غيربانكى مورد استفاده قرار گيرد. صادركنندگان‏ كارت‏هاى خودپرداز مي‏توانند براى تشويق مردم به سپرده‏گذارى و استفاده از اين كارت‌ها، خدماتى را به‌صورت رايگان ‏به دارندگان كارت ارايه دهند. مثلا مي‏توانند جوايزى را بدون شرط و تعهد قبلى از طريق قرعه‏كشى بين ‏دارندگان كارت تقسيم ‏كنند.

در مورد کارت‌هاى خريد نقدى چطور؟

اين كارت‏ها به مشتريانى مربوط مى‌شود كه در بانك يا موسسه مالى، حساب دارند و مي‏خواهد بدون مراجعه، بهاى كالاها و خدمات خريدارى شده را از سپرده خود بپردازند. از آن‌جا كه بيشتر برداشت‏ها از بانك و موسسات مالى، براى خريد كالاها و خدمات است، بانك‏ها با فروشگاه‌ها، مراكز تجارى، هتل‏ها و… به توافق مي‏رسند كه بهاى كالاها و خدمات خريدارى شده به‌وسيله سپرده‏گذاران يا دارندگان كارت خريد را بپردازند. دارنده كارت، بعد از خريد كالا يا خدمت، كارت خود را وارد دستگاه مى‌كند و دستگاه از موجودى حساب او خارج كرده و به موجودى حساب فروشنده اضافه مى‌کند.

معامله با اين ‏نوع كارت‏ها، ماهيت حساب جارى را دارد كه آن هم داراى‌ ماهيتى مركب از “قرض” و”حواله” است و عملياتى كه در حساب‏هاى جارى با چك صورت مي‏گرفت، در كارت‏هاى خريد با كارت انجام مي‏گيرد. در اين نوع كارت‏ها هم تا زمانى كه بهره و ربايى براى سپرده پرداخت نشود، از نظر شرعى مجاز است و مي‏تواند در بانكدارى بدون ربا و موسسه پولى و مالى غيربانكى مورد استفاده قرار گيرد.

و در مورد كارت‏هاى دومنظوره‏ چطور؟

بعضى از بانك‏ها، براى جذب مشترى بيشتر و تسهيل كار خود و مشتريان، كارت‏هاى دومنظوره‏ منتشر مي‏كنند كه دارنده كارت با استفاده از آن مي‏تواند از دستگاه‌هاى خودپرداز، پول نقد دريافت كند و مي‏تواند از مراكز تجارى و خدماتى طرف قرارداد، كالا و خدما بخرد. ماهيت حقوقى اين كارت‏ها مثل كارت‏هاي‏ خريد نقدى است با اين تفاوت كه دارنده كارت يا سپرده‏گذار، دو راه براى استرداد سپرده خود پيش‏بينى مي‏كند. اول دريافت مستقيم از طريق دستگاه خودپرداز است و راه ديگر از طريق “حواله تاجر” است. از اين جهت به حساب‌هاى جارى بانك‌ها شباهت كامل دارد كه صاحب حساب هم اختيار دارد خود مستقيم از حسابش برداشت كند و هم ‏مي‏تواند شخص ديگرى را براى برداشت حواله دهد. بنابراين، اين نوع كارت‏ها هم از جهت فقهى مثل كارت‏هاى ‏خريد و خودپرداز، تا زمانى كه از ربا و بهره خالى باشند، مجاز خواهند بود.

در مورد كارت‏هاى وام بدون بهره يا Charge Cardچطور؟

“كارت‏هاى برداشت از موجودى” به سه گروه تقسيم مي‏شوند. اول “كارت‏هاى استقراض بدون بهره‏” هستند که بانك‏ها و موسسات مالى، براى بعضى از مشتريان خوش‌حساب خود، سقف اعتبارى تعيين مي‏كنند، به‌طورى كه مشتريان اين بانک‌ها مي‏توانند زمانى كه مانده حسابشان صفر است و نياز به پول نقد دارند، براى مدت‌زمان‏ كوتاهى، فکر مى‌کنم، حداكثر سى روز با استفاده از “كارت‏هاى استقراض”، از دستگاه‏هاى خودپرداز، قرض بدون بهره دريافت كنند. زمانى كه مشترى كارت را در دستگاه خودپرداز بانك قرار مى‌دهد و پول نقد مى‌گيرد، عمل استقراض صورت مى‌گيرد و زمانى كه پول دريافتى را به بانك برمي‏گرداند، عمل بازپرداخت قرض صورت مي‏گيرد. از آن‌جا كه اين قرض بدون بهره است، از نظر فقهى مجاز و معامله با اين نوع كارت‏ مشروع است.

در مورد “كارت‏هاى خريد نسيه بدون بهره” هم وضع به همين گونه است؟

هر زمان بانك‏ها و موسسه‌هاى مالى با مراكز تجارى و خدماتى توافق ‏كنند كه دارندگان كارت‏هاى مخصوص، بدون‏ پرداخت پول و بدون داشتن سپرده بتوانند با استفاده از كارت اعتبارى تا سقف معينى كالا و خدمات بخرند، قرارداد “کارت‌هاى خريد نسيه” منعقد مى‌شود. اين كارت‏ها به دارندگان كارت امكان مي‏دهد كه بدون پرداخت پول نقد، كالاها و خدمات مورد نياز خود را به‌دست آورند و در مدت مقرر كه حداكثر سى روز است، بهاى آن‌ها را به صادركننده كارت بپردازند. اين هم از نظر شرعى ايراد ندارد.

در عين حال برخى از بانك‏ها، به مشتريان خوش‏حساب و قابل اعتماد خود، كارت‏هايى مي‏دهند كه‏ مشتريان مي‏توانند بدون داشتن موجودى در حساب بانكى، هر زمان كه بخواهند، به‌وسيله كارت از دستگاه‌هاى ‏خودپرداز، پول نقد دريافت كنند يا از مراكز تجارى و خدماتى خريد كرده، فروشنده را به صادركننده كارت‏ حواله ‏دهند. اين نوع کارت‌ها دومنظوره هستند. معامله با كارت‏هاى دومنظوره هم تا زمانى كه بدون بهره باشد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا