تکنولوژی

مشتريان رايانه در جهان 2برابر شدند

جام جم آنلاين – براى اولين بار از فصل سوم سال 2000 به اين سو رشد فروش رايانه در بازار جهانى دوبرابر شد.
محققان در موسسه گارتنر مى گويند در فصل دوم سال ميلادى جارى بيش از 2برابر فصل گذشته رايانه و سيستم هاى مرتبط با آن بارگيرى و به دست مصرف کنندگان و خريداران عمده رسيده است.
فصل دوم امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 10درصد رشد را نشان مى دهد و در اين مدت 8/32 ميليون واحد رايانه به فروش رفته است.
اين محققان رشد مذکور را خوب توصيف کرده و آن را براى فصل سوم نيز پيش بينى مى کنند. چارلز اسمالدز قائم مقام گارتنر گفت : رشد فروش در بازار رايانه بيش از حد انتظار برآورده شد و همگان را دچار شگفتى ساخت.
به عقيده وى بازار قابل اصلاح و بهبود است اما بهبود آن متناسب با رشد اقتصادى بطور اعم حرکت کرده و هرگونه رکود اقتصادى مى تواند مجددا آن را شکننده بسازد. وى افزود که واحدهاى بزرگ اقتصادى در فصل دوم سيستم هاى خود را به روز کرده و با خريد محصولات و فناورى هاى جديد به رونق بازار کمک کرده اند. اما فروشندگان برتر بازار چه کسانى هستند؟ براساس آمار گارتنر 4 شرکت از 5شرکت برتر در اين زمينه رشد فروششان 2برابر شده است.
شرکت Dell همچنان با فروش 6/17 درصد از سهم بازار با 8/5 ميليون رايانه شماره يک است.
اين شرکت دقيقا در فصل دوم سال گذشته تنها 6/4 ميليون واحد رايانه فروخته بود که مجموع رشد 5/29 درصدى را بدست آورد. اما کسى که جاپاى Dell مى گذارد و لحظه به لحظه براى کسب مقام اولى با آن در رقابت بسر مى برد شرکت HP است که 1/16 درصد بازار را از آن خود کرده است.
HP در فصل دوم 3/5 ميليون رايانه فروخت که در مقايسه با 7/4 ميليون رايانه در مدت مشابه سال قبل رشد 1/12 درصدى را نشان مى دهد. اما همچنان به تلاشهاى خود براى فتح قله اول ادامه مى دهد. پله سوم در اختيار آى بى ام قرار گرفت که رشد 4/13 درصدى را آفريد. اين شرکت 2/2 ميليون رايانه خانگى فروخت و توانست 7/6 درصد سهم بازار را در اختيار بگيرد. اما شرکت فوجيتسو در مکان چهارم با 3/1 ميليون واحد فروش در فصل دوم امسال ، 8/10 درصد رشد را نشان داد و توانست 4 درصد سهم بازار جهانى فروش را در اختيار خود بگيرد. شرکت NEC نيز در رده پنجم فروشندگان بهتر دنيا جاى گرفت اما تنها فروشنده برترى است که 7/2 درصد فروش خود را نيز در مقايسه با سال قبل از دست داد و به سرازيرى سقوط کرد هر چند رده پنجم را از دست نداد. اين شرکت 1/3 درصد بازار را همچنان با چنگ و دندان نگه داشته است.
در بازار امريکا نيز رشد فروش 11درصد شد که عمده خريدها توسط مراکز دانشگاهى و تشکيلات کلان حکومتى و اقتصادى انجام شد و البته فروش محصولات موبايل نظير نوت بوک نيز فروش بسيار زيادى داشته است.
در بازار محلى امريکا شرکت Dell حدود 1/26 درصد رشد نشان مى دهد. اين شرکت در بازار امريکا در فصل دوم تنها 7/3 ميليون رايانه اش را به فروش رسانده است.
با اين حساب 1/31 Dell درصد بازار امريکا را در اختيار دارد. جالب اينجاست که HP و IBM و Gateway و اپل در مجموع 8/32 درصد بازار امريکا را دارند که حاکى از قدرتمند بودن Dell در امريکا و اعتماد کامل به سيستم هايش از وى مردم مى کند. آمار گارتنر همچنان نشان مى دهد بازار اروپا ، خاورميانه و آفريقا نيز بيش از حد انتظار بوده و رشد 13 درصدى را در فصل دوم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل داشته است.
گارتنر اين رشد را از سال 1999 به اين سو بى سابقه توصيف کرده و معتقد است بازار خاورميانه رشدى عجيب را خواهد داشت.
تقاضا براى سيستم هاى جديد حاکى از خريدهاى جديدى است که در دستورالعمل واحدهاى اقتصادى قرار گرفته و ديگر خبرى از کاهش فروش مانند فصل سوم سال قبل در انتظار نخواهد بود. نکته آخر اين که فروش در منطقه آسيا پاسيفيک بدليل بيمارى سارس و مشکلات ناشى از آن کاهش يافت و واحدهاى اقتصادى چين و هنگ کنگ را تحت تاثير قرار داد اما اطلاعات دقيقى در مورد فروش در اين منطقه در دسترس قرار نگرفته تا بتوان به تحليل دقيق آن پرداخت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا