تکنولوژی

مدير شرکت پالم : سيستم هاى عامل دگرگون مى شود

جام جم آنلاين – پالم سورس در حال عبور از مرحله تمرکز ساخت روى همراه هاى شخصى ديجيتالى (PDA) به سوى ايجاد يک شرکت متحول و پوياتر در زمينه ساخت سيستم عامل ، سوار روى PDA هاى خود است.
ديويد ناگل مدير شرکت پالم در اين زمينه مى گويد آنها استراتژى جديدى را در زمينه توسعه سيستم عامل و برنامه هاى مورد نظر روى PDA خود آغاز کرده اند. در اين استراتژى يک شريک عمده نظير IBM براى ساخت سرورهاى متناسب با پالم تعبيه خواهد شد و روى آن سيستم عامل جديد و برنامه هاى متنوع و هماهنگ روى يک سرور طراحى مى شود تا کاربران همراه هاى شخصى ديجيتالى نظير پالم بتوانند راحت تر کار کنند. بر اين اساس پالم سورس به عنوان سيستم عامل به روز شده شامل يک سرويس ايميل جديد از طريق IBM و ناول خواهد بود.
اين کار پاى شرکت مذکور را داخل سرويس هاى وب کرده و فناورى متعلق به همراههاى شخصى ديجيتالى را وسعت مى بخشد. مايکروسافت در آن سوى ميدان رقابت با قرار دادن OS خود روى پاکت پى سى (Pocketpc) و در مدار قرار دادن شبکه.
Net خود روى آن قبل از شرکت پالم گامهاى بزرگى را برداشته است.
اما پالم در دنياى اوپن سورس حرکت کرده و حالا. Net را به عنوان يک رقيب يا دوست بايد بپذيرد. درست به همين اطر است که پالم شرکت IBM را پذيرفته و در استراتژى جديد خود به آن اولويت داده تا os خود را متنوع و به روزتر کند. از طرف ديگر ناگل مدير پالم تاکيد مى کند که اگر دات نت مايکروسافت ادعاى open بودن شبکه خود را مى کند پس بايد روى سيستم هاى آنها نيز جواب دهد و کارايى خود را نشان دهد اما مى پذيرد که مشکلاتى براى پذيرش دات نت روى پالم وجود دارد که از جمله فناورى سرورهمسايه است که open بودن شبکه را تحت تاثير مى گذارد. هر دو شرکت پالم و مايکروسافت مجبورند براى فناورى خود از توسعه دهندگان سيستم ها بهره مند شوند، مثلا استفاده از Symbian os توسط سونى اريکسون و سونى روى تلفنهاى شبيه همراههاى شخصى ديجيتالى حرکتى از اين دست محسوب شده که هم مايکروسافت و هم پالم سورس را تحت تاثير مى گذارد.
ناگل مدير پالم نگاهى ديگر داشته و مى گويد براى توسعه سيستم عامل روى پالم و همراههاى شخصى ديجيتالى مى توان از بازار چينى ها به عنوان توسعه گران مثبت استفاده کرد و افزودن پالم سورس و استخدام نيروهاى مبتکر چينى باعث توسعه روزافزون آن مى شود و براى طراحان نرم افزار و سيستم عامل هاى اوپن سورس جذابيت فراوانى خواهد داشت.
اگر آنها بتوانند لايسنس پالم سورس را در چين بگيرند آن وقت پويايى همراههاى شخصى ديجيتالى متعلق خواهد شد تا وابستگى سخت افزارى پالم ها نيز بتدريج کمتر شود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا