تکنولوژی

کوکاکولا و پپسی 13 میلیارد دلار بطری آب به ما می‌فروشند

بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، در سال‌های پیش رو میزان فروش بطری‌های آبِ بدون گاز، از فروش نوشیدنی‌های گازدار پیشی خواهد گرفت. این پیش‌بینی خبری خوب برای فروشندگان این محصولات و البته خبری بد برای مصرف‌کنندگان خواهد بود.

John Jewell در مقاله خود در وب‌سایت Theweek، فروش بطری‌های آب را ترفند ویژه فعالین بازار برای حصول موفقیت در قرن حاضر می‌داند. به عقیده او شرکت‌های فروشنده این بطری‌های آب توانسته‌اند مشتریان غربی را متقاعد کنند که خرید بطری‌های آب گزینه به مراتب سالم‌تری در مقایسه با نوشیدنی‌های گازدار دارای قند پیش روی آن‌ها قرار می‌دهد. این درحالی است که مقایسه انجام شده، از پایه اشتباه است زیرا بطری‌های آب را نمی‌توان به‌عنوان جایگزینی برای نوشیدنی‌های گازدار مدنظر قرارداد بلکه این محصول، گزینه‌ای جایگزین برای آب تصفیه‌شده خانگی ارزان‌قیمت است. به عقیده Jewell خرید بطری‌های آب توسط ما باعث خواهدشد حس منحصر به‌فرد بودن و توجه به سلامت بدن در افراد زنده شود و این دقیقا هدفی است که شرکت‌هایی مانند پپسی و کوکاکولا دنبال می‌کنند.

در سال 2014 میلادی میزان فروش برندهای مطرح بازار فروش بطری‌های آب مانند پلند اسپرینگ نستله، داسانی کوکاکولا و آکوافینا پپسی چیزی در حدود 7 تا 9 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که میزان فروش نوشیدنی‌های گازدار شرکت‌هایی مانند پپسی و کوکالا چیزی در حدود 3 درصد کاهش یافته است. کوکاکولا در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده حجم آب خریداری شده توسط مشتریان در سال 2015 با افزایش 12 درصدی نسبت به سال گذاشته روبرو شده است.

با این اوصاف نباید فراموش کرد که بطری‌های آب موجود در بازار هزینه‌ای تا 2000 برابر بیشتر را در مقایسه با استفاده از آب تصفیه شده موجود در لوله‌کشی منازل به خریداران تحمیل خواهند کرد. همین امر باعث شده شرکت‌هایی مانند پپسی آب‌های طعم‌دار را نیز به عنوان گزینه‌ای برای جلب توجه بیشتر افراد به بازار عرضه کنند. کارشناسان، ارزش بازار فروش بطری‌های آب را چیزی در حدود 13 میلیارد دلار تخمین زده‌اند. بازاری که شاید هیچ لزومی برای وجود و یا حداقل گسترش آن تا این سطح وجود نداشته باشد. 

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا