آنچه درباره PlayStation VR پیش از رونمایی رسمی میدانیم
بدون شک پلیاستیشن VR را باید اولین تلاش جدی سونی برای ورود به بازار محصولات تولیدی برپایه تکنولوژی واقعیت مجازی به حساب آورد. تلاشی که پس از حضور نصفه و نیمه این شرکت در این سطح از بازار (البته در قالب تولید محصولاتی متمایز یعنی تلویزیونهای سهبعدی) حالا قرار است روند جدیتری به خود بگیرد. این شرکت ژاپنی سالهاست که سرگرم طراحی هدست واقعیت مجازی PlayStation VR بوده و در این راه از تکنولوژی PlayStation Move نیز به عنوان مکانیزم رهگیری حرکتی برای هدست خود بهره گرفته است. در حال حاضر و پس از تولید نسخههای اولیه این محصول، سونی خود را برای رونمایی از محصول نهایی و البته عرضه عناوین جدید بازیهای ویدئویی و احتمالا کنسول قدرتمندتر پلیاستیشن 4.5 آماده میکند.
مطمئنا با عرضه محصول نهایی و قرارگرفتن نام آن در کنار Oculus Rift و HTC Vive کاربران با انتخابهای متنوعتری روبرو خواهند شد. با این تفاسیر بد نیست نیم نگاهی داشته باشیم به اطلاعاتی که در حال حاضر از محصول جدید سونی در اختیار داریم تا در نهایت با دیدی بازتر امکان تصمیمگیری برای خرید فراهم شود.
قیمت
بنابر اعلام رسمی شرکت سونی، PlayStation VR در ابتدای عرضه به بازار، 350 دلار قیمت خواهد داشت تا به نوعی ادعای سونی مبنی بر برابری قیمت این هدست با یک کنسول ویژه بازیهای ویدئویی به اثبات برسد. قیمت 350 دلار دقیقا مشابه با قیمتی است که روی پلیاستیشن 4 در بدو عرضه آن به بازار در سال 2013 میلادی برچسب خورده بود. در صورت عرضه پلیاستیشن 4.5 در ماه اکتبر، احتمالا میتوانید یک کنسول جدید پلیاستیشن 4 و پلیاستیشن ویآر را با قیمتی برابر با یک هدست HTC Vive خریداری کنید.
زمان عرضه
در خلال برگزاری کنفرانس توسعهدهندگان بازیهای ویدئویی در سنفرانسیسکو، شرکت سونی رسما اعلام کرد عرضه جهانی PlayStation VR از ماه اکتبر آغاز خواهد شد. هنوز تاریخ دقیقتری از زمان عرضه این هدست به بازار اعلام نشده اما احتمالا خبرهای کاملتر را در کنفرانس E3 که در ماه ژوئن برگزار میشود خواهیم شنید.
بازیهای ویدئویی ویژه
همزمان با عرضه پلیاستیشن ویآر، 50 عنوان ویژه نیز برای خرید کاربران مهیا خواهد شد. سونی در رویدادهای گذشته از همکاری خود با بیش از 230 توسعه دهنده نرمافزاری از سراسر جهان خبر داده تا بتواند عناوین جذابی را برای پلیاستیشن ویآر فراهم کند. اگرچه هنوز از کیفیت این عناوین اطلاعاتی در دست نیست اما حداقل از تنوع بالای عناوین موجود اطمینان داریم.
تعامل با رایانههای شخصی
در حال حاضر هماهنگی پلیاستیشن ویآر با پلیاستیشن 4 و کنسول احتمالی پلیاستیشن 4.5 قطعی شده اما ماسایاسو ایتو مدیر ارشد سونی امکان عرضه نسخه ویژهای از این هدست که امکان تعامل آن با رایانههای شخصی وجود داشته باشد را نیز رد نکرده است. ایتو در مصاحبه با روزنامه ژاپنی نیککی در خصوص چشمانداز هدست واقعیت مجازی این شرکت، اینچنین عنوان کرده است:
” از آنجایی که تعداد زیادی از قطعات پلیاستیشن 4 با آنچه در رایانههای شخصی وجود دارد مشترک است، احتمال عرضه PlayStation VR برای رایانههای شخصی نیز وجود دارد. در حال حاضر تمرکز ما روی بازیهای ویدئویی بوده اما به دنبال توسعه دامنه استفاده از این هدست در حوزههای دیگر نیز هستیم.”
هدستی از نسل آینده
پلیاستیشن ویآر با بهرهگیری از لبه پیشآمده خمیده، سیستم رهگیری موقعیتی مجهز به چراغهای LED و هدبند منحصر به فرد برای راحتی هر چه بیشتر کاربر، تمامی انتظارات شما از هدستی متعلق به نسل آینده را برآورده میکند. بدون شک طراحی فوقالعاده این محصول سونی، هدست Oculus Rift و HTC Vive را به چالش خواهد کشید.
عدم بهرهگیری از هدفونهای ارتعاش استخوانی
شایعات اولیه در خصوص مشخصات پلیاستیشن ویآر از این حکایت داشت که سونی با حذف هدفونها، از تکنولوژی ویژه هدایت صدا از طریق ایجاد ارتعاش در استخوان که در هدبند تعبیه خواهد شد، بهرهخواهد برد. با این وجود، آنچه در محصول نهایی مشاهده خواهید کرد بهرهگیری از هدفونهای استاندارد خواهد بود. علاوه بر این میتوانید خروجی صدا را از تلویزیون دریافت کنید تا کیفیت به مراتب بهتری را شاهد باشید.
مشخصات سختافزاری
یکی از دلایل قیمت پایینتر هدست واقعیت مجازی سونی در مقابل دیگر محصولات بازار، بهرهمندی آن از مشخصات سختافزاری پایینتر است. بر خلاف هدستهای Vive و Rift که از رزولوشن 1080 در 1200 پیکسل برای هر چشم بهره میبرند، محصول تولیدی سونی از صفحهنمایشهای OLED دو قلو با رزولوشن تمام اچدی یا همان 1080p ( رزولوشن 960 در 1080 پیکسل برای هر چشم)، و میدان دید 90 درجهای (در مقایسه با میدان دید 100 درجهای در محصول اچتیسی و اوکیولس بهره میبرد. اگرچه هدست واقعیت مجازی اچتیسی از بالاترین نرخ رفرش یعنی 120 هرتز بهره میبرد اما اکثر بازیها بهطور پیشفرض از چنین سرعتی پشتیبانی نمیکنند.
جعبه رازآلود
بر خلاف شایعات اولیه در خصوص بهرهمندی محصول سونی از جعبهای که میتواند جادویی سیاه را برای بهرهگیری از هدست واقعیت مجازی روی پلیاستیشن 4 پیش روی کاربران قراردهد اما این موضوع به هیچ وجه واقعیت نخواهد داشت. در واقع تمام آنچه جعبه کوچک پلیاستیشن ویآر انجام میدهد، کمک به برطرف شدن مشکلات و موانع موجود در جهت انتقال تصاویر هدست واقعیت مجازی به تلویزیون در جهت نمایش محتویات ویدئویی با استانداردهای معمول و تنظیم صدا بهمنظور هماهنگسازی هرچه بیشتر با محیطهای واقعیت مجازی است.
حیات مجدد PlayStation Move
بر خلاف تصور بسیاری مبنی بر شکست PlayStation Move، این تکنولوژی بار دیگر و در قالب محصول جدید سونی به بازار باز خواهد گشت. اگرچه کنترلرهای دوالشاک 4 به عنوان ابزار اولیه ورودی در اکثر بازیها مورد استفاده قرار میگیرند اما PlayStation Move با اکثر عناوین موجود، به ویژه مواردی که در بهبود تجربه کاربری برپایه واقیعت مجازی تاثیرگذار هستند سازگاری کاملی خواهد داشت.
منبع : آی تی ایران