تکنولوژی

دانلد رايگان؛ آفت يا نعمت صنعت موسيقى!

دنیای اقتصاد – نتايج مطالعه دو پژوهشگر دانشگاهى در آمريكا نشان مى‌دهد كه تكثير غيرمجاز و قاچاق موسيقى در اينترنت تاثيرى منفى بر فروش‌هاى مشروع موسيقى ندارد.

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، آهنگ‌هايى كه مكررا دانلود مى‌شوند، به ميزان قابل ملاحظه‌اى دچار افت فروش نشده‌اند. اين محققان پس از بررسى فروش 680 آلبوم طى 17 هفته در نيمه دوم سال 2002 به اين نتيجه رسيدند كه تسهيم فايل‌هاى (File Sharing) موسيقى در واقع فروش سى‌دى‌هاى آلبوم‌هاى پرطرفدار را كه بيش از 600 هزار خريدار دارند، افزايش مى‌دهد. به ازاى هر 150 بار دانلود يك آهنگ از آن آلبوم‌ها، فروش يك نسخه آلبوم فزونى مى‌يابد.

»فليكس اوبرهوزلرجى»، استاديار مدرسه تجارى هاروارد و يكى از نويسندگان اين گزارش گفت: تسهيم فايل، مصرف موسيقى را شديدا افزايش مى‌دهد، ولى هر كس كه مايل است به موسيقى گوش كند، قبلا مصرف‌كننده موسيقى نبوده، پس لازم است اين دو را از همديگر مجزا كنيم.

وى و همكارش، «كولمن استرامف»، از دانشگاه كاروليناى شمالى نيز مى‌گويد كه «بدبينانه‌ترين» مدل آمارى‌شان نشان مى‌دهد كه تسهيم فايل تنها به فروش 2ميليون سى‌دى كمتر در سال 2002 انجاميده و حال آنكه فروش سى‌دى در فاصله 2000 تا 2002 حدود 139 ميليون نسخه كاهش يافته است.

»اوبرهوزلرجى» گفت: از منظر آمار، مفهومش اين است كه دانلود كردن موسيقى تاثيرى بر فروش‌ها نمى‌گذارد.

البته اينترنت مى‌تواند به كاهش فروش آلبوم‌هايى منجر شود كه فروش خوبى ندارند. اين دو پژوهشگر دريافتند آلبوم‌هايى كه مخاطبان خاص دارند، به خاطر قاچاق موسيقى در اينترنت دچار اندكى افت فروش مى‌شوند، اين يافته‌ها تفاوت فاحشى با ادعاى ديرينه صنعت ضبط موسيقى دارد كه اظهار مى‌كند افزايش تسهيم غيرقانونى فايل‌ها، عامل بزرگى در كاهش فروش موسيقى طى چند سال گذشته بوده است. انجمن صنعت ضبط موسيقى آمريكا به آمارى اشاره مى‌كند كه نشان مى‌دهد فروش سى‌دى‌ها از 2/13 مليارد دلار در سال 2000 به 2/ 11 ميليارد دلار در سال گذشته ميلادى كاهش يافته و در همين دوره انواع و اقسام قاچاق و تكثير غيرمجاز آهنگ‌ها در اينترنت افزايش يافته است.

دانلود رايگان؛ آفت يا نعمت صنعت موسيقى!

اين انجمن با طرح صدها شكايت عليه صدها فرد مظنون به قاچاق اينترنتى موسيقى و هدف قرار دادن شركت‌هايى مانند Kazaa و Grokster كه نرم‌افزار‌ها يا سايت‌هاى دانلود موسيقى را مى‌سازند، با مبادله غيرمجاز آهنگ‌ها مبارزه كرده است.

وين راسو، رييس شركت Optisoft كه در زمينه مبادله فايل در مادريد فعاليت دارد، ابراز اميدوارى كرد كه مطالعه مذكور انجمن صنعت ضبط موسيقى مريكا دست از شكايت بر دارد و به دنبال راه‌هاى بهره‌بردارى بازرگانى از تسهيم فايل بگردد.

وى گفت: ترديدى نيست كه بازارى در اين زمينه وجود دارد كه به آسانى مى‌توان از آن بهره تجارى گرفت و ما سال‌ها كوشيده‌ايم با اين آدم‌ها (انجمن) صحبت كنيم و آنها را به سر عقل بياوريم.

»اريك گارلند» رييس اجرايى يك شركت تبادل فايل در آتلانتا نيز تاييد كرد كه يافته‌هاى اين دو پژوهشگر مويد مشاهدات شركتش درباره تاثير تسهيم مستقيم فايل بر فروش‌هاى موسيقى است. اگرچه اين عمل از برخى فروش‌ها مى‌كاهد، ولى مى‌تواند به عنوان يك ابزار بازاريابى ديگران را به خريد موسيقى ترغيب كد.

اما سخنگوى انجمن صنعت موسيقى آمريكا نتايج تحقيق «اوبرهولزرجى» و «استرامف» را به زير سوال برد و گفت: گروه‌ها و تحليل‌هاى محترم بى‌شمار از جمله پژوهشكده «اديسون»، «فارستر»، دانشگاه تگزاس و غيره اثبات كرده‌اند كه تسهيم غيرقانونى فايل روى فروش سى‌دى‌ها تاثير منفى بر جا گذاشته است.

وى به نظرسنجى پژوهشكده‌اى در هوستون اشاره كرد كه نشان مى‌داد كسانى كه به طور غيرقانونى موسيقى بيشترى را از اينترنت دانلود مى‌كنند، سى‌دى‌هاى مجاز كمترى مى‌خرند. از بين پرسش‌شوندگان 18 تا 24 ساله كه دانلود مى‌كنند، 33‌درصد مى‌گويند كه در سال گذشته كمتر موسيقى خريده‌اند، ولى 21 درصد گفتند كه خريدشان افزايش يافته است. از بين پرسش شوندگان 25 تا 34 سال، 24‌درصد كمتر و 17 درصد بيشتر مى‌خريدند.

لرى راسين، رييس پژوهشكده رسانه‌اى اديسون گفت كه مضحك است كه بگوييم اينترنت و تسهيم فايل تاثير عميقى روى صنعت موسيقى برجا گذاشته است. وى اعلام كرد: هر كسى كه مى‌گويد اينترنت تاثيرى روى فروش‌هاى موسيقى نداشته، به آشفته‌ بازارى كه به راه افتاده است، توجه نمى‌كند. اينترنت روى تمام جنبه‌هاى زندگى تاثير داشته و چه دليلى هست كه روى اين يكى اثر نگذارد.

پژوهشكده رسانه‌اى اديسون يك سلسله نظر‌سنجى براى يك نشريه صنعت موسيقى انجام داده ت اثرات مبادله فايل‌هاى اينترنتى بر فروش موسيقى را بررسى كند. راسين گفت كه اگرچه شبكه‌هاى تسهيم فايل مى‌توانند براى برخى سى‌دى‌ها تبليغات كنند، ولى تاثير خالص آن بر فروش‌هاى موسيقى منفى بوده است.

مطالعه دانشگاه هاروارد و كاروليناى شمالى اولين پژوهشى نيست كه اين ادعا را به زير سئوال مى‌برد كه تكثير غير قانونى موسيقى در اينترنت عامل اصلى افت فروش‌هاست. در سال‌هاى 1999 و 2002 نيز «آرام‌سين رايش»، پژوهشگر مركز «جوپيتر» دريافت افرادى كه از اينترنت موسيقى را به صورت غير قانونى دانلود مى‌كنند به خريد موسيقى از منابع مشروع نيز مى‌پردازند. وى مى‌گويد: اگرچه به نظر مى‌رسيد برخى پس از تسهيم فايل كمتر موسيقى مى‌خرند، اما شمار خريداران افزايش مى‌يابد، يعنى عادات خريد موسيقى فرد افزايش مى‌يابد.

مطالعه سال 2002 وى نشان مى‌دهد افرادى كه بيش از 6 ماه به مبادله موسيقى مى‌پردازند، 75 درصد بيشتر از علاقه‌مندان موسيقى اينترنتى پول صرف آلبوم‌ها مى‌كنند.

همچنين يك مطالعه اخير نشان مى‌دهد كه مصرف كنندگان موسيقى در آمريكا علاقه فزاينده‌اى به دانلود قانونى دارند و كمتر به مبادله رايگان فايل‌هاى موسيقى مى‌پردازند. خبرگزارى فرانسه گزارش داد كه نظر سنجى گروه NPD نشان مى‌دهد حدود 5‌درصد كسانى كه سى‌دى‌هاى موسيقى مىخرند، در سه ماهه نخست سال 2004 از يك سرويس قانونى اينترنت استفاده كرده‌اند كه سه برابر رقم دوره مشابه سال گذشته است. همچنين در ميان خريدارانى كه هم سى‌دى‌ و هم فايل قابل دانلود موسيقى از سايت‌هاى مجاز مى‌خرند، احتمال دانلود غير قانونى از 64 به 42‌درصد كاهش يافت.

رس كروپنيك، رييس NPD MUSIC اعلام كرد: سرويس‌هاى پولى مانند itunes )متعلق به شركت اپل) و Rhapsody )متعلق رئال نتوركس) خريداران شيفته بيشترى را جذب مى‌كنند. تاكنون آمارها نشان داده كه كاهش فروش‌ سى‌دى اندك بوده و چه بسا ارزش كلى خريد موسيقى ديجيتال و افت تسهيم غير مجاز فايل‌ها بتواند اين كاهش را متوازن سازد.

مصرف كنندگانى كه از يك سايت مجاز موسيقى دانلود مى‌كنند، فقط به ميزان ناچيزى از خريد سى‌دى منصرف شده‌اند. به طور ميانگين در سال 2003 مصرف كنندگانى كه هم براى موسيقى ديجيتالى و هم براى سى‌دى پول خرج كرده‌اند يك سى‌دى نسبت به سال 2002 كمتر خريده‌اند. كروپينك افزود: با پخته‌تر شدن صنعت موسيقى ديجيتال بايد ديد كه موسيقى ديجيتالى پولى چقدر روى بازار سى‌دى تاثير خواهد گذاشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا