تکنولوژی

مزاحمک‌هاي بی‌محل

نام نویسنده: م.ر.بهنام رئوف

کوشي، آداسی، نرخ ویژه تعداد محدود- اینترنت پرسرعت بیسیم و ای دی اس ال دو با یک مگابیت 5 هزار تومان- نصب درب اتوماتیک پارکینگ جک، ریموت، تعمیر- آموزش فروش، بازاریابی، ویزیتوری، مذاکره‌کننده حرفه‌ای- تور بدروم، صبحانه، نهار شام، همین هفته – قیمت‌هاي جدید تلویزیون‌هاي سه بعدی – تور آنتالیا ویژه عید فطر با گارانتی هتل- به راحتی وارد دانشگاه سراسری شوید، فراگیر پیام نور – فال حافظ یادت نره – با جدیدترین سیستم تبليغات SMS بیشتر بفروشید- جدیدترین کالاکشن آدیداس – با بنتون متفاوت دیده شوید و . . . .

اشتباه نکنید این‌ها تبلیغات نشریات زرد سر چهار راه‌ها نیست بلکه همان پیامک‌هاي تبلیغاتی است که این روزها اگر از کاربران تلفن همراه بوده باشید بدون شک روزی 10 یا 15 عدد از این پیامک‌ها به دستتان رسیده است.

هرچند که تا به حال تحقیقات بسیاری در مورد مضرات احتمالی امواج تلفن‌هاي همراه انجام شده و برخی از پژوهشگران جهانی هم نسبت به این موضوع اخطارهایی داده‌اند با این وجود و در حالی که هنوز مضرات این امواج اثبات نشده است اما به نظر مي‌رسد که مشکلات روحی روانی از ارسال روزانه بیست پیامک تبلیغاتی برای کاربران نیاز چندانی به پژوهش‌هاي علمی نداشته باشد.

به گفته مسوولان اپراتورها ارسال پیامک‌هاي تبلیغاتی يكي از راه‌هاي درآمدزایی برای اپراتورهای تلفن همراه محسوب مي‌شود، اما از سوی دیگر کاربران تلفن همراه این اقدام ر نوعی نقض حریم شخصی خود عنوان مي‌کنند. آنها معتقدند که در ازای گرفتن خدمات از شرکت مخابرات اقدام به پرداخت وجه و دریافت سیم کارت کرده‌اند و این شرکت حق ندارد با ارسال پیامک‌هاي تبلیغاتی برای آنها مزاحمت ایجاد کند. کاربران تلفن همراه مي‌گویند اگر نیازی به دریافت پیامک‌هاي اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی داشته باشند مي‌توانند همانند دریافت سرویس‌هايي همچون آوای انتظار با ارسال یک پیامک به یک شماره از پیش تعیین شده برای دریافت این پیامک‌هاي تبلیغاتی اعلام آمادگی کنند.
کارشناسان معتقدند که ارسال پیامک بدون رضایت مشترک نوعی مزاحمت تلقی شده و با توجه به اینکه این مزاحمت توسط دستگاه‌های مخابراتی صورت می‌پذیرد وفق ماده 641 قانون مجازات اسلامی قابل پیگرد است، اما متاسفانه حتی مسوولان ذی‌ربط این حق را به مشترکان خود نمی‌دهند تا برای رعایت حقوق آنها حداقل در ساعات نیمه شب از ارسال این قبیل پیامک‌ها خودداری کرده و ارسال آن را به ساعات کاری روزانه محدود کنند.

این در حالی است که مسوولان شرکت مخابرات ایران معتقدند تعداد پیامک‌های تبلیغاتی که برای کاربران موبایل ارسال مي‌شود آنقدر نیست که باعث شکایت مشترکان شود و میانگین ارسال پیامک انبوه و تبلیغاتی برای هر مشترک کمتر از 2 پیامک در هفته است.

اما از سوی دیگر مسوولان بری از شرکت‌هاي ارسال کننده این پیامک‌ها نظر دیگری دارند. آنها با مثال زدن بیلبوردهای تبلیغاتی موجود در سطح شهر مي‌گویند: در اقصی نقاط شهر بیلبوردهای تبلیغاتی وجود دارد. شما به عنوان یک رهگذر مي‌توانید به آنها نگاه کنید یا اینکه بی تفاوت از کنار آن بگذرید، اما آنچه مسلم است آن است که این بیلبورد‌ها ربطی به حریم شخصی شما ندارند. در مورد پیامک‌هاي تبلیغاتی هم به همین صورت است شما مي‌توانید در تماس با مخابرات تقاضای عدم دریافت پیامک تبلیغاتی را بدهید تا دیگر برای شما ارسال نشود و این کار درست مانند همان است که شما بی‌تفاوت از کنار یک بیلبورد تبلیغاتی عبور مي‌کنید.

اما درحالی که بحث بر سر ارسال و عدم ارسال و نقض حریم شخصی کاربران در این بین مطرح است اخیرا محتوای این پیامک‌ها نیز برای برخی از نهادهای ذی‌ربط دردسر ساز شده است. به عنوان مثال وزارت بهداشت مي‌گوید برخی از محصولاتی که از این راه یا درج آگهی در شبکه‌هاي ماهواره‌ای تبلیغ مي‌شود مجوزهای لازم را از بهداشت اخذ نکرده و ممکن است برای سلامتی مصرف‌کنندگان مضر باشد یا اینکه وزارت ارشاد معتقد است در بحث پیامک‌هاي تبلیغاتی باید از قوانین تبلیغات این وزارتخانه تبعیت شود.

رگولاتور نظارت مي‌کند

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو با «مهر» از برنامه‌هاي این سازمان برای نظارت بر عملکرد اپراتورهای موبایل در عرصه پیامک‌های انبوه خبر داد و گفت: باید راهکار خاصی در نظر گرفته شود تا دیگر شکایتی از سوی مردم برای دریافت این پیامک‌ها در ساعات مختلف شبانه روز نداشته باشیم.

حسن رضوانی با بیان اینکه ارسال پیام کوتاه از نظر فنی دارای اشکال نبوده و در صورتی که محتوای آن مغایر با اصول و موازین کشور باشد نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرجع آن خواهد بود، افزود: ارسال پیام‌هاي تبلیغاتی از سوی اپراتورهای موبایل کشور ممنوع نیست، اما اینکه این پیامک‌ها برای مشترکان ایجاد مزاحمت کند مساله‌ای است که اپراتورها باید پاسخگوی آن باشند.
رضوانی با تاکید بر اینکه مشترکان برای غیرفعال‌سازی این سرویس باید تقاضای خود را به مراکز تماس اپراتورهای موبایل مطرح کنند، اضافه کرد: لزوم اطلاع‌رسانی جامع و کامل از سوی این اپراتورها در این زمینه کاملا احساس مي‌شود.

معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه برای ارسال پیامک‌های انبوه از امکانات و ظرفیت‌های خالی شبکه استفاده مي‌شود، افزود: این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد و راهکاری ارائه شود تا با هماهنگی اپراتورها، پیام کوتاه تبلیغاتی در ساعاتی غیر از ساعات معمول به دست مشترکان نرسد.

وی گفت: پیامک انبوه در صورتی نقض حقوق شهروندی محسوب شده و از سوی رگولاتوری قابل پیگیری خواهد بود که دادستان کل به عنوان مدعی‌العموم این پرونده را به جریان بیندازد و از رگولاتوری بخواهد در این‌باره اقدامات کنترلی انجام دهد.

قوانین مطبوعات برای پیامک‌های انبوه
اما از سوی دیگر مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران تاکید مي‌کند که پیامک‌های تبلیغاتی پس از ساعت 12 شب ارسال نمی‌شود و امکان دریافت آن در ساعات نیمه شب بعید به نظر مي‌رسد مگر آنکه موبایل مشترک مقصد خاموش بوده یا خارج از محدوده سرویس‌دهی باشد ک پیامک در سیستم ذخیره شده و بعد از این زمان به مشترک مي‌رسد.

داوود زارعیان مي‌گوید: برخی پیمانکاران فرعی ارسال پیامک نسبت به پیامک‌های با محتوای غیرقانونی اقدام مي‌کنند، اما شرکت ارتباطات سیار در چارچوب برخی قوانین فعالیت پیمانکاران را تعیین مي‌کند به این معنی که همانند قوانین حوزه مطبوعات، قوانینی برای پیامک‌هاي انبوه نیز جاری است. وی گفت: پیامک‌های ارسالی نباید مغایر با قوانین کشور باشد، تشویش اذهان عمومی را در پی نداشته باشد و روحیه مصرف‌گرایی

را ترویج ندهد و نگرانی و استرس برای مشترکان به همراه نداشته و با مسائل شرعی در تناقض نباشد.
برخی ا شرکت‌هاي فعال در این بخش چندی پیش در اعتراضی عنوان کرده بودند که پیامک‌هاي ارسالی آنها به شکل خودکار فیلتر شده و هزینه ارسال از آنها کسر شده است. آنها مي‌گویند که از سوی اپراتورها قوانین یا کلماتی که منجر به فیلتر شدن پیامک مي‌شود، اعلام نمی‌شود.
چگونه از پیامک تبلیغاتی راحت شویم؟

برای عدم ارسال پیامک‌هاي تبلیغاتی نیاز است که با شماره 09990 تماس بگیريد، اما این نکته را در نظر داشته باشید که قبل از تماس با این شماره حتما شماره پرونده سند سیم‌کارت خود را آماده کرده باشید؛ چرا که برای درخواست عدم ارسال پیامک‌هاي تبليغاتی ارائه شماره پرونده الزامی است.

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که بازهم ممکن است برای شما پیامک‌هاي تبليغاتی ارسال شود؛ چرا که علاوه بر اپراتورهای اصلی که در این بخش فعال هستند برخی شرکت‌هاي خصوصی نیز به عنوان نمایندگان شرکت‌هاي اصلی اقدام به فروش و ارسال پیامک‌هاي تبلیغاتی مي‌کنند که شماره شما قطعا از لیست آنها حذف نمی‌شود. علاوه بر آن، دستگاه‌هاي سخت افزار و بانک‌هاي نرم‌افزاری زیادی هم‌اکنون در بازار وجود دارد که مي‌توان با تهیه هرکدام از آنها و نیز اخذ یک شماره اختصاصی ارسال پیامک یا حتی یک سیم‌کارت به ارسال پیامک پرداخت.

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا