لپ‌تاپ

آموزش فعال كردن تاچ پد لپ تاپ لنوو

مشکل عدم عملکرد صحیح تاچ پد لپ تاپ لنوو از رایج‌ترین مشکلات کاربران است که می‌تواند علت‌های مختلف داشته باشد و ما در این مطلب قصد داریم به روش‌های فعال کردن تاچ پد لپ تاپ لنوو بپردازیم. به‌طورکلی ازجمله بخش‌های فوق‌العاده حساس در لپ تاپ لنوو، تاچ پد است که خرابی این بخش از سیستم باید جدی گرفته شود، چراکه ممکن است مشکلات بیشتری را ایجاد کند که درنهایت منجربه تعویض کیبورد لنوو می‌شود. حال اجازه دهید در ادامهٔ این مقاله، به بررسی این مشکل و راهکارهای فعال کردن تاچ پد لپ تاپ لنوو اشاره کنیم.

بررسی علت‌های کار نکردن تاچ پد لپ تاپ لنوو

ممکن است دلایل عدم کارکرد صحیح تاچ پد لپ تاپ برند لنوو خیلی ساده باشد و در مقابل گاهاً مشکلات فنی سبب ایجاد چنین مشکلاتی می‌شود. حال اگر قصد داشته باشیم به‌طور خلاصه از علت‌های کار نکردن تاچ پد لپ تاپ لنوو نام ببریم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • خرابی تاچ پد بر اثر ضربه

ممکن است تاچ پد لپ تاپ لنوو به‌علت ضربه ازکار افتاده باشد. حتماً می‌دانید که این بخش از سیستم از حساسیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و احتمال این‌که با کوچک‌ترین ضربه دچار ایراد شده باشد، وجود دارد. فعال کردن تاچ پد لپ تاپ لنوو در صورت خرابی بر اثر ضربه، نیاز به نمایندگی لنوو و بررسی متخصصان دارد.

  • بهم خوردن تنظیمات بایوس

ممکن است تنظیمات بایوس به دلایل مختلف بهم خورده و روی عملکرد تاچ پد لنوو تأثیر گذاشته باشد. در این صورت توصیه می‌کنیم اگر به بررسی بایوس تسلط ندارید، به‌هیچ‌عنوان وارد تنظیمات این بخش نشوید، چراکه ممکن است وضعیت را بدتر کنید.

  • تغییر تنظیمات تاچ پد ویندوز

تنظیمات تاچ پد ویندوز ممکن است به هزاران علت دچار تغییر شود. وجود بدافزارها و یا حتی وررفتن افراد ناوارد، احتمال کار نکردن تاچ پد را افزایش می‌دهند. اگر به هر دلیلی این به تنظیمات تاچ پد لپ تاپ لنوو ورود کرده و تغییراتی را وارد کرده‌اید، حتماً با متخصصان این زمینه گفتگو کنید.

  • نصب با حرف برخی از برنامه‌ها

ممکن است حذف یا نصب برخی از نرم‌افزارها در ویندوز لپ تاپ لنوو سبب اختلال در اجرای تاچ پد لپ تاپ شود که در این صورت فعال کردن تاچ پد لپ تاپ لنوو منوط به تشخیص برنامهٔ حذف تا نصب شده‌است. معمولاً در این‌گونه موارد، برنامه‌های اخیر حذف یا نصب شده به حالت قبل برگردانده شده تا مشکل برطرف شود.

  • کثیف‌شدن تاچ پد لپ تاپ

احتمال این‌که تاچ پد لپ تاپ به‌علت گردوخاک یا دیگر عوامل خارجی کثیف شده باشد وجود دارد. در این صورت کاربران می‌توانند به تمیز کردن تاچ پد اقدام کنند. اگرچه برای این منظور نیاز به تخصص خاصی نیست، اما باید موارد ایمنی را رعایت کنید تا مشکل دوچندان نشود.

آموزش فعال كردن تاچ پد لپ تاپ لنوو
آموزش فعال کردن تاچ پد لپ تاپ لنوو

روش‌های فعال کردن تاچ پد لپ تاپ لنوو

تا اینجای مقاله به علت‌های کار نکردن تاچ پد لپ تاپ لنوو پرداختیم، اما در این بخش قصد داریم به روش‌های برطرف کردن این مشکل اشاره کنیم، لذا اگر قصد تعویض کیبورد لنوو را ندارید، موارد زیر را به‌درستی اعمال کنید:

  • استفاده از تنظیمات ویندوز

ابتدا به بخش Setting تاچ پد لنوو بروید. برای این منظور کافی است در بخش جستجوی ویندوز عبارت touchpad را سرچ کنید. به محض باز شدن تنظیمات مربوطه، اقدام به تغییر گزینه‌های این بخش کنید. درواقع ممکن است این مشکل با فعال کردن گزینهٔ Leave touchpad on when a mouse is connected برطرف شود. البته توجه داشته باشید که پس از فعال کردن این گزینه، یک ماوس به لپ تاپ وصل کنید تا تاچ پد فعال شود.

  • استفاده از دکمه Fn

به سراغ دکمهٔ نام‌برده روی کیبورد رفته و با لمس Fn، عملکرد دوم دکمه‌های لپ تاپ را فعال کنید. گفتنی است که این دکمه معمولاً کنار دکمهٔ ویندوز قرار دارد. البته با فشردن کلیدهای ترکیبی روی کیبورد، (Fn و دکمه‌ای که تصویری مانند ویندوز روی آن نقش بسته است) به‌راحتی می‌توانید به فعال کردن تاچ پد لپ تاپ لنوو اقدام کنید. البته احتمال این‌که برای بعضی از لپ تاپ‌ها این روش جواب ندهد، وجود دارد.

  • استفاده از Device Manager

به سراغ گزینهٔ Device Manager رفته و اگر نمی‌دانید از کدام بخش این گزینه را پیدا کنید، کافی است در قسمت جستجوی ویندوز، عبارت گفته‌شده را تایپ کنید. پس از ظاهر شدن، روی این بخش کلیک کرده تا پنجرهٔ بعدی باز شود. حال روی گزینهٔ Mice and other pointing device دابل کلیک که و پس از آن به ترتیب گزینه‌های Update Driver Software و Search automatically for updated driver software را انتخاب کنید. نهایتاً در این بخش به فعال کردن تاچ پد لنوو اقدام کنید.

  • بررسی تنظیمات ماوس

برای ورود به این بخش، در کادر جستجوی ویندوز، عبارت Change mouse setting را وارد کنید تا صفحهٔ تنظیمات مدنظر اجرا شود. حال به محض بازشدن پنجرهٔ تنظیمات، به سراغ گزینهٔ mouse رفته و روی آن لمس کنید. حال گزینهٔ touchpad را انتخاب و با سپس فعال کردن گزینهٔ Enable Touchpad، احتمال فعال کردن تاچ پد لپ تاپ لنوو وجود دارد. این روش برای ویندوز ۱۰ جوابگو است.

  • ری‌استارت کردن ویندوز

گاهاً مشکلات پیش‌آمده در این خصوص، اصلاً حاد نیست و احتمال این‌که لپ تاپ طولانی مدت روشن بوده و به علت داغ شدن دستگاه فشار زیادی بر روی تاچ پد آمده باشد وجود دارد، به همین دلیل شاید یک بار ری‌استارت کردن ویندوز این مشکل را حل‌وفصل نماید. گفتنی است که انجام این روش‌های ساده ممکن است شما عزیزان را از تعویض کیبورد لنوو در امان داشته باشد، چراکه بعضاً مشاهده شده‌است که برخی از نمایندگی‌ها به جای برطرف کردن مشکل، به تعویض کیبورد اقدام می‌کنند که هزینه‌های زیادی دربردارد.

  • اتصال دستگاه‌های خارجی

برای فعال کردن تاچ پد لپ تاپ لنوو، حتماً این مورد را بررسی کنید که به‌تازگی دستگاه خارجی مانند ماوس، فلش و… را به سیستم وصل نکرده باشید. درواقع ممکن است در برخی موارد، عدم هم‌خوانی میان لپ تاپ و دستگاه‌های خارجی پیش بیاید که این موضوع منجربه غیرفعال شدن تاچ پد لپ تاپ می‌شود. برای برطرف کردن این مشکل، تنها کافی است که دستگاه‌های خارجی را از اتصال خارج کرده و سیستم را یک بار ری‌استارت کنید.

  • تمیز کردن تاچ پد

اگر همهٔ موارد عنوان‌شده در این مقاله به فعال کردن تاچ پد لپ تاپ لنوو منجر نشد و مجبور به استفاده از نمایندگی لنوو شده‌اید، حتماً قبل از ارسال لپ تاپ به نمایندگی، یک بار تاچ پد را تمیز کنید تا مبادا گردوخاک باعث غیرفعال شدن این بخش از سیستم شده باشد.

روش‌های فعال كردن تاچ پد لپ تاپ لنوو
روش‌های فعال کردن تاچ پد لپ تاپ لنوو

جمع‌بندی

غیرفعال شدن و دوباره فعال کردن تاچ پد لپ تاپ لنوو ازجمله دغدغه‌های کاربران این برند لپ تاپ است. البته در بسیاری از موارد، این مشکل خیلی زود رفع شده و مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کند. با این حال اگر فکر می‌کنید که فعال کردن تاچ پد لپ تاپ لنوو غیرممکن شده‌است، می‌توانید از نمایندگی لنوو که خدمات پس از فروش و تعمیر این نوع لپ تاپ را انجام می‌دهد استفاده کنید. از مزیت‌های به‌کارگیری از این نمایندگی، می‌توان به آماده به خدمت بودن تیم مجرب و متخصص نمایندگی لنوو اشاره کرد که در اسرع‌وقت به مشکلات کاربران رسیدگی می‌کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا