لپ‌تاپ

آموزش ارتقا رم لپ تاپ و تعویض RAM 

ارتقا رم لپ تاپ لنوو یعنی همان تعویض رم Ram در لپ تاپ لنوو. پس از خریداری لپ تاپ از نمایندگی لنوو یا مراکز مورد تایید، این طبیعی است که به مرور زمان کاربری از سیستم مانند همیشه روز نباشد. در نتیجه سیستم به مرور کند خواهد شد و سرعت اولیه را از دست خواهد داد. چرا که با وجود قابلیت‌های فراوان در لپ تاپ‌های لنوو، کاربر مدام در حال نصب و استفاده از برنامه‌های سنگین و نیمه سنگین و یا دریافت و ارسال داده‌های متنوع است.

این نوع کاربری‌ها دلیل خوبی است که شرایط کاهش سرعت سیستم لپ تاپ را به دنبال داشته باشد. در این حالت باید گفت که رم تضعیف شده و با هنگ کردن‌های متداول در سیستم مواجه خواهید شد. سوال مهمی که برای کاربران قطعا مطرح خواهد شد این است که، چطور می‌توانم از شر این کندی سرعت در لپ تاپ نجات پیدا کنم؟

در جواب به این سوال باید به دو راه‌کار اشاره کرد. یا می‌توانید از بین لپ تاپ‌های لنوو، محصول جدیدی را بر اساس نیاز خود خریداری کنید و یا می‌توانید نسبت به تعویض یا ارتقا رم لپ تاپ لنوو اقدام کنید. انتخاب هر یک از این دو راه بر عهده شما است. با توجه به قیمت‌های سرسام‌آور لپ تاپ، خرید یک دستگاه جدید برای همه ممکن نیست. اما شاید شما بخواهید نسبت به خرید یک لپ تاپ لنوو جدید اقدام کنید. اما اگر بخواهیم در بین این دو بهترین پیشنهاد را انتخاب کنیم، همان تعویض و ارتقای رم کاربردی‌تر است.

با استفاده از این راه‌کار شرایط روان شدن و رهایی از کندی و هنگ کردن‌های مدام در لپ تاپ لنوو، تا حد زیادی رفع خواهد شد. پس از آن می‌توانید راحت‌تر برنامه‌های مختلف و حتی سنگین را نصب کرده و از آن استفاده کنید.

قطعه رم Ram در لپ تاپ لنوو چه کاربردی دارد؟

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها در عملکرد پردازنده CPU با هارد HDD، سرعت این دو قطعه است. پردازنده از سرعت بیشتری نسبت به هارد برخوردار است. اما قطعه‌ای که می‌تواند تعادل را بین سی‌پی‌یو و هارد برقرار کند، رم (Ram) است. به همین خاطر هر چه کیفیت رم بیشتر باشد، این تعادل نیز بیشتر خواهد بود. پس هدف اصلی ارتقا رم لپ تاپ لنوو، تقویت در این تعادل است؛ چرا که هر چه این تعادل بیشتر باشد، عملکرد لپ تاپ بهتر بوده و کمتر با هنگ کردن و کاهش سرعت مواجه خواهید شد.

رم می‌تواند کمک‌کننده عالی برای عملکرد بهتر پردازنده باشد. با این حساب در مقایسه بین سی‌پی‌یو با هارد یا درایو جامد SSD، رم می‌تواند شرایط سرعت بخشیدن به دسترسی به داده‌ها برای پردازنده را فراهم آورد. پردازنده نقش مغز لپ تاپ لنوو را دارد. هر چه سی‌پی‌یو بهتر کار کند، شرایط کاربری از لپ تاپ لنوو به مراتب بهتر خواهد شد.

آیا لپ تاپ من قابلیت ارتقای رم دارد؟

جواب به این سوال قبل از انجام تعویض و ارتقا رم لپ تاپ لنوو بسیار مهم است. باید قبل از هر اقدامی به شرایط لپ تاپ توجه کنید. ببینید که آیا شرایط برای تغییر در سیستم سخت افزاری مانند تعویض و ارتقا رم وجود دارد یا خیر. در برخی از لپ تاپ‌های لنوو این شرایط فراهم است. پس باید حتما در این خصوص به اطلاعات سخت افزاری لپ تاپ توجه داشته باشید. می‌توانید برای این منظور از مشاوره با کارشناسان نمایندگی لنوو استفاده کنید.

قبل از بررسی شرایط سخت افزاری در لپ تاپ لنوو، بهتر است درباره نحوه دسترسی به محیط سخت افزار لپ تاپ و شکاف‌های رم به نکته مهمی توجه داشته باشید. در انواع لپ تاپ‌های لنوو شرایط دسترسی به مین برد و محیط سخت افزاری فرق دارد. در برخی از لپ تاپ‌ها با باز کردن چند عدد پیچ و برداشتن پوشش مشخص در زیر لپ تاپ، می‌توانید به راحتی به محیط سخت افزار و برد اصلی دسترسی داشته باشید.

اما در برخی دیگر از لپ تاپ‌های لنوو، شرایط به این راحتی نیست.  در این نوع از لپ تاپ‌ها باید به هدف دسترسی به اسلات‌های رم، قسمت‌های زیادی از شاسی لپ تاپ باز شود.  این کار کمی شرایط را پیچیده و حساس خواهد کرد.  چون امکان دارد سلامت لپ تاپ تهدید شود.  به همین دلیل در این حالت بهترین کار مراجعه به نمایندگی لپ تاپ لنوو است.

ارتقا رم لپ تاپ
ارتقا رم لپ تاپ

اگر به مین برد دسترسی پیدا کردید

فرض می‌کنیم توانستید به راحتی و بدون دردسر به مین برد دسترسی داشته باشید. در این حالت دقیق به ساختار برد اصلی نگاه کنید. ببینید آیا اسلات خالی به هدف اضافه کردن رم جدید و ارتقا رم لپ تاپ وجود دارد؟ پس قاب لپ تاپ لنوو را باز کرده و شکاف‌ها یا همان اسلات‌های خالی مخصوص رم را بررسی کنید. اگر دو شکاف خالی مشاهده کردید، آنگاه می‌توانید از آن به هدف نصب رم جدید استفاده کنید. در این حالت قرار دادن رم ۴ یا ۸ بهترین گزینه برای افزایش سرعت در لپ تاپ لنوو است. با این کار افزایش دو تا سه برابری سرعت در لپ تاپ لنوو را تجربه خواهید کرد.

کدام نوع از لپ تاپ‌های لنوو از قابلیت ارتقا رم برخوردارند؟

همانطور که متوجه شدید تعویض یا ارتقا رم لپ تاپ لنوو، شرایط تسریع در عملکردهای سیستم را به دنبال خواهد داشت. با این کار می‌توانید برنامه‌های سنگین، نرم افزارهای طراحی، مهندسی، بازی‌های متنوع با گرافیک بالا و غیره را به راحتی اجرا کرده و از آنها بهترین خروجی‌ها را دریافت کنید. از طرف دیگر زمانی که به فروشگاه‌های معتبر یا نمایندگی لنوو مراجعه می‌کنید، حتما برای شما مهم است لپ تاپی را انتخاب کنید که بتواند پاسخگوی نیازهای شما باشد. به همین خاطر هر چقدر قدرت رم در لپ تاپ از بیشتر باشد، می‌تواند شرایط داشتن یک لپ تاپ مناسب را برای شما فراهم سازد.

در این میان سوال مهمی برای کاربرا مطرح خواهد شد. آیا همه لپ تاپ‌های لنوو می‌توانند شرایط تعویض و ارتقای رم را داشته باشند؟ در جواب به این سوال باید گفت خیر. کمپانی لنوو بر اساس نیاز و خواسته مشتریان، نسبت به طراحی و تولید لپ تاپ‌های متنوعی فعالیت دارد. بر این اساس قانون مشخصی وجود ندارد که بگوییم همه لپ تاپ‌های لنوو از قابلیت تعویض و ارتقای رم برخوردارند. اما معمولا لپ تاپ‌های رده بالا لنوو از محدودیت‌های سخت افزاری بیشتری برخوردارند.  به همین خاطر می‌توان گفت که لپ تاپ‌های ارزان قیمت شرایط دسترسی به محیط سخت افزار در آنها راحت‌تر خواهد بود.

چه ارتباطی بین نوع لپ تاپ و نوع رم وجود دارد؟

ارتقا و تعویض قطعه در سخت افزار لپ تاپ لنوو به هدف تسریع در سرعت و عملکرد دستگاه، حتما شرایط کاربری از لپ تاپ را بهتر خواهد کرد. در بین قطعات سخت افزار لپ تاپ، رم از قابلیت ارتقا و تعویض بیشتری برخوردار است. با این کار می‌توانید عملکرد بهتری را از لپ تاپ قدیمی خود دریافت کنید.

تصور کنید لپ تاپ لنوو شما قدیمی است و از رم ۴ گیگابایتی برخوردار است. این مقدار رم برای آن دسته از افرادی که سیستم عامل لپ تاپ خود را ویندوز ۱۰ انتخاب کردند، مقدار مطلوبی نیست. به همین خاطر شرایط کاربری از لپ تاپ لنوو برای این افراد، قطعا با مشکلات متنوع مانند کاهش سرعت و هنگ کردن‌های مختلف همراه خواهد بود. پس پیشنهاد ما ارتقای رم ۴ گیگابایتی به رم ۸ گیگابایتی است.

ارتقا رم لپ تاپ
ارتقا رم لپ تاپ

چه ارتباطی بین نوع رم و نوع پردازنده وجود دارد؟

در کنار توجه به تطبیق نوع دستگاه با امکان تعویض و ارتقا رم لپ تاپ، باید به نوع رم نیز توجه کنید.  معمولا مدل‌های DDR3 و DDR4 بیشترین مواردی هستند که به هدف ارتقا، مورد استفاده قرار گرفته می‌شوند. مدل‌هایی مانند DDR4-2133 و DDR42400 مگاهرتز که می‌توانند برای رفع کندی لپ تاپ‌های موجود در بازار محصولات دیجیتالی، کارگشا باشند.

اما قبل از انتخاب باید ارتباط نوع پردازنده لپ تاپ با رم انتخاب شده را بررسی کنید. به دلیل اینکه ممکن است سی پی یو لپ تاپ لنوو شما محدودیت داشته و سرعت‌هایی بالاتر از حد مشخصی را، پشتیبانی نکند. تصور کنید سی پی یو لپ تاپ شما از نوع Core i۳ نسل هشتم است. این پردازنده فقط می‌تواند از رم مدل DDR4-2400 مگاهرتز پشتیبانی کند.

آموزش نحوه ارتقا رم لپ تاپ و تعویض RAM

پس از اینکه متوجه شدید دستگاه شما قابلیت ارتقای رم لپ تاپ و تعویض آن را دارد، حالا وقت آن است که نسبت به افزایش سرعت و قابلیت در لپ تاپ خود دست به کار شوید.  لپ تاپ خود را خاموش کنید و نسبت به خاموش بودن آن مطمئن شوید.

در مرحله بعد کابل برق را از لپ تاپ جدا کنید. پس از آن وقت آن است که به اسلات‌های رم دسترسی داشته باشید. در بیشتر لپ تاپ‌های لنوو دسترسی به اسلات‌های رم با باز کردن دریچه‌ای مشخص امکان‌پذیر است.  به همین خاطر نیاز نیست کل شاسی لپ تاپ را باز کنید.  اما بهترین اتفاق این است که قبل از هر اقدامی به دفترچه راهنمایی pdf لپ تاپ خود مراجعه کنید.  در این دفترچه محل دقیق رم و اسلات‌های مخصوص به آن مشخص شده است. از طرف دیگر می‌توانید با سرچ مدل لپ تاپ لنوو خود، نسبت مشاهده ویدیوهای آموزشی نیز اقدام نمایید.

در گام بعدی وقتی که از محل قرارگیری رم در برد اصلی مطلع شدید، حالا باید نسبت به تخلیه کامل بار الکتریکی که در بدنتان ذخیره شده است اقدام کنید.  بر این اساس قطعه فلزی که در اطراف خود وجود دارد را لمس کنید.  با این کار بار الکتریکی از بدنشان خارج خواهد شد.  یادتان باشد وجود این بار الکتریکی می‌تواند به قطعات الکترونیکی لپ تاپ آسیب وارد کند.

آغاز فرایند ارتقا و تعویض رم

حالا شرایط برای اعمال فرایند ارتقا رم لپ تاپ فراهم است. به همین خاطر رم انتخاب شده را در اسلات مخصوص نصب کنید.  نکته حائز اهمیت این است که بر روی ماژول‌های رم در لبه پایین برش کوچکی وجود دارد. به این برش توجه کنید. در زمان نصب بر روی اسلات، ماژول‌های پایینی رم در نقطه میانی قرار نمی‌گیرند. این برش‌های کوچک همان راهنمای شما به هدف قرار دادن صحیح رم بر روی شکاف است که باید به آن توجه کنید.

یادتان باشد نصب ماژول رم در اسلات مد نظر باید به آرامی انجام گیرد.  باید زمان اجرا، برآمدگی روی شکاف در مقابل بریدگی مشخص شده بر روی رم قرار داده شود. در غیر این صورت نمی‌توانید ماژول را در اسلات نصب کنید.  اگر شرایط غیر از این بود، در این حالت شما ماژول را برعکس گرفته‌اید.

به جهت رم توجه کنید.  پس از اینکه مطمئن شدید جهت را درست قرار داده‌اید، ماژول را به آرامی در داخل اسلات هدایت کنید. پس Ram را تا انتهای بدنه برد اصلی آرام فشار دهید. در این حالت دو گیره موجود در دو طرف شرایط نگه داشت رم را فراهم خواهند آورد.

آموزش خارج کردن رم از شکاف مخصوص

شاید بخواهید رم را از اسلات خارج کرده و رم جدید و قدرتمندی را جایگزین کنید. این کار با استفاده از دو گیره فلزی اطراف رم امکان پذیر است. برای این کار این دو گیره را هم‌زمان در جهت بیرونی رم هدایت کنید. با این کار رم آزاد خواهد شد.  پس از آن می‌توانید رم را از جای خود بیرون آورید.

نکته مهم این است که در زمان خارج کردن رم در زاویه مناسب قرار بگیرید. با این کار فشار مضاعف به قسمت‌های دیگر برد وارد نخواهد شد. در غیر این صورت شاهد تلفات ناخودآگاه به قسمت‌های دیگر خواهید بود. بهتر است این کار توسط تکنسین‌های نمایندگی لپ تاپ لنوو انجام شود. یا حتی با کارشناسان در نحوه اجرا مشاوره داشته باشید.

معرفی نمایندگی لپ تاپ لنوو، بهترین ارائه دهنده انواع خدمات به کاربران

با نحوه تعویض و ارتقا رم لپ تاپ آشنا شدید. متوجه شدید که بدون مراجعه به نمایندگی لنوو نیز می‌توانید به تنهایی شرایط ارتقا رم در دستگاه خود را اجرا کنید.  اما از آنجایی که محصولات کمپانی لنوو مانند لپ تاپ با استفاده از متدهای پیشرفته طراحی و تولید می‌شوند، بهتر است برای انجام این کار به نمایندگی لپ تاپ لنوو مراجعه کنید. در این نمایندگی‌ها تکنسین‌های ماهر در کمترین زمان و با بهترین شرایط رم لپ تاپ شما را تعویض و ارتقا خواهند داد. همه فعالیت‌های نمایندگی‌های تعمیرات لپ تاپ لنوو به همراه ارائه ضمانت‌نامه معتبر خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا