اپلتکنولوژی

تمام مدل‌های آیفون ۱۶ دارای ۸ گیگابایت حافظه رم هستند

آی تی ایران – جانی سروجی، مدیر ارشد فناوری‌های سخت‌افزاری اپل، تأیید کرد که تمامی مدل‌های آیفون ۱۶ دارای ۸ گیگابایت حافظه رم هستند

در روز دوشنبه، اپل از آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پرو به عنوان اولین آیفون‌هایی که کاملاً با چیپ‌های A18 و A18 Pro برای Apple Intelligence (هوش مصنوعی اپل) طراحی شده‌اند، رونمایی کرد. در مصاحبه‌ای جدید، جانی سروجی جزئیات بیشتری در مورد آیفون ۱۶ و Apple Intelligence ارائه داد و تأیید کرد که همه چهار مدل آیفون ۱۶ دارای ۸ گیگابایت رم هستند.

سال گذشته، آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس ۶ گیگابایت رم داشتند، در حالی که آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس با ۸ گیگابایت رم عرضه شدند. این تفاوت یکی از دلایلی بود که مدل‌های آیفون ۱۵ پرو قادر به اجرای Apple Intelligence بودند اما مدل‌های دیگر قادر به انجام این کار نبودند. امسال، تمامی چهار مدل آیفون ۱۶ قادر به اجرای Apple Intelligence هستند، بخشی از آن به دلیل داشتن ۸ گیگابایت رم است.

سروجی، معاون ارشد بخش فناوری‌های سخت‌افزاری اپل، این عدد ۸ گیگابایت رم را در مصاحبه‌ای با Geekerwan تأیید کرد. این اولین باری است که اپل به صورت عمومی میزان رم در آیفون ۱۶ را تأیید کرده است. این حرکت تفاوتی با سال‌های گذشته دارد، زیرا اپل معمولاً از به اشتراک‌گذاری این گونه مشخصات سخت‌افزاری خودداری می‌کند.

در طول این مصاحبه، سروجی توضیح داد که Apple Intelligence یکی از دلایل افزایش رم بود، اما نکات دیگری نیز از این افزایش بهره خواهند برد:

“هدف ما این است که بهترین محصولات را بسازیم و تجربه کاربری بهینه‌ای را ارائه دهیم. در ارتباط با Apple Intelligence، حافظه DRAM یک جنبه مهم است. وقتی به آنچه که در حال ساخت آن هستیم نگاه می‌کنیم، چه در زمینه سیلیکون، سخت‌افزار یا نرم‌افزار، نمی‌خواهیم منابع را بیهوده هدر دهیم.

ما داده‌های زیادی داریم که به ما می‌گوید چه چیزی برای فعال کردن یک ویژگی خاص لازم است، و Apple Intelligence یکی از آن ویژگی‌های بسیار مهمی است که می‌خواهیم فعال کنیم. ما به پیکربندی‌های مختلف از نظر محاسباتی، پهنای باند حافظه و ظرفیت حافظه نگاه می‌کنیم و سپس بهترین تعادل را پیدا می‌کنیم. بنابراین، Apple Intelligence یکی از ویژگی‌های اصلی بود که ما را متقاعد کرد که به ۸ گیگابایت نیاز داریم.

اما علاوه بر این، ۸ گیگابایت رم در دیگر برنامه‌ها نیز بسیار کمک خواهد کرد، از جمله بازی‌های با کیفیت بالا، بازی‌های AAA و بازی‌های پیشرفته روی دستگاه. فکر می‌کنم این رم برای بسیاری از کاربردها بسیار مفید خواهد بود.

نکته دیگری که باید به خاطر داشته باشید، یکی از مزایای یکپارچه‌سازی کامل نرم‌افزار و سیلیکون و محصول این است که تیم نرم‌افزاری ما، تیم بسیار عالی نرم‌افزار ما، نه تنها برای پردازش بهینه‌سازی انجام می‌دهد، بلکه برای بهینه‌سازی مصرف حافظه نیز تلاش می‌کند. بنابراین، حافظه نیز به هدر نمی‌رود.

ما به تمامی این تعادل‌ها نگاه می‌کنیم و در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که ۸ گیگابایت بهترین انتخاب برای ما بود.”

وقتی از سروجی درباره نحوه رقابت سیلیکون اپل با سایر صنعت و دلیل عدم تمرکز اپل بر افزایش تعداد هسته‌ها مانند برخی از رقبا پرسیده شد، او توضیح داد:

“وقتی به عملکرد تک‌هسته‌ای هسته‌های پردازشی در تمامی سیلیکون‌های ما نگاه می‌کنید، ما در صدر صنعت هستیم. اگر به هسته‌های بهره‌وری نگاه کنید، باز هم ما در صدر هستیم. ما پیشرو هستیم.

سپس وقتی به پیکربندی‌ها نگاه می‌کنیم، چه سیلیکونی که در آیفون، آیپد یا مک استفاده می‌شود، ابزارهای شبیه‌سازی و مدل‌سازی عملکرد زیادی داریم و به داده‌های واقعی نگاه می‌کنیم. سپس عواملی مانند اندازه باتری، سیستم تحویل برق و پوشش حرارتی دستگاه را در نظر می‌گیریم، زیرا تولید بیش از حد بیهوده است.

برای مثال، برای تلفن همراه، ما به این نتیجه رسیدیم که دو هسته عملکرد و چهار هسته بهره‌وری نیازهای دستگاه را به بهترین شکل برآورده می‌کنند، زیرا عملکرد تک‌هسته‌ای ما عالی است و هسته‌های بهره‌وری نیز برای سایر وظایف بسیار خوب هستند و این پیکربندی به خوبی کار می‌کند.”

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا