ارتباطاتفضا

تماس اضطراری از طریق استارلینک برای همه کاربران موبایل فعال می‌شود

قول‌ جدید ایلان ماسک در صورت تایید همکاری اسپیس‌اکس و T-mobile.

ایلان ماسک می‌گوید استفاده از سیستم استارلینک اسپیس‌اکس روی تلفن‌های همراه، برای تماس اضطراری هیچ هزینه‌ای برای کاربران نخواهد داشت. مدیرعامل اسپیس‌اکس روز سه‌شنبه در توییتی نوشت: “انسانی و اخلاقی نیست که فردی به خاطر فراموشی یا ناتوانی در پرداخت هزینه سرویس، جان خود را از دست بدهد.”

اسپیس‌اکس از کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) درخواست کرده تا اجازه دهد فناوری “استفاده مستقیم از تلفن” استارلینک را به صورت تجاری عملیاتی کند. این توییت در حالی منتشر شده که اپراتورهای رقیب، از جمله AT&T و Verizon، مخالفت‌هایی با این موضوع دارند.

اسپیس‌اکس به کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) اعلام کرده که فناوری استارلینک به همه افراد، حتی کسانی که به طور معمول از این سرویس استفاده نمی‌کنند نیز کمک خواهد کرد. به طور خاص، این فناوری می‌تواند هشدارهای اضطراری را به کاربرانی ارسال کند که در مناطقی با پوشش سلولی (آنتن‌دهی تلفن همراه) کم هستند. حتی اگر این کاربران سرویس استارلینک را خریداری یا برای آن ثبت‌نام نکرده باشند، باز هم این هشدارها به آن‌ها ارسال می‌شود. این فناوری با استفاده از ماهواره‌های مداری، اتصال سلولی و اینترنتی را به کاربران روی زمین انتقال می‌دهد.

روز سه‌شنبه، ایلان ماسک در توییتی نوشت: “این سیستم می‌تواند به افراد زیادی که در مناطق دورافتاده گرفتار شده‌اند، کمک کند.”
وی در توییت دیگری اضافه کرد: ” استارلینک اسپیس‌اکس خدمات اضطراری را به صورت رایگان برای تلفن‌های همراه افرادی که در وضعیت اضطراری هستند ارائه خواهد کرد. این خدمات در سراسر جهان و با تأیید دولت‌های هر کشور اعمال می‌شود.”

تا کنون ماسک جزئیات بیشتری ارائه نکرده، اما این سرویس مشابه ویژگی Emergency SOS اپل برای آیفون است که برای مدل‌های آیفون ۱۴ و بالاتر رایگان است. در مورد اپل، این سرویس ماهواره‌ای باعث نجات جان افرادی شده که در مناطق دورافتاده، بدون دسترسی به شبکه‌های سلولی قرار داشتند.

اسپیس‌اکس در تلاش است تا برای راه‌اندازی سیستم استارلینک سلولی با همکاری T-Mobile ، تا آخر امسال تأیید FCC رابه دست آورد. به همین دلیل، توییت ماسک احتمالاً به منظور اعمال فشار بر این نهاد آمریکایی منتشر شده است. در راستای همان رشته توییت، برندان کار- کمیسر جمهوری‌خواه FCC- نوشت: “فناوری مستقیم به تلفن سلولی به طور واقعی به ارتباطات ایمنی عمومی و نیروهای امدادی کمک خواهد کرد.”

اسپیس‌اکس از FCC درخواست کرده تا یک مجوز ویژه صادر کند که به این شرکت اجازه دهد ماهواره‌های استارلینک سلولی را فراتر از پارامترهای معمول فرکانس رادیویی راه‌اندازی کند. اسپیس‌اکس می‌گوید که این مجوز برای اطمینان از پوشش قوی و سرعت‌های بالا ضروری است. اما به دلیل نگرانی از ایجاد تداخلات رادیویی، اپراتورهای AT&T  و Verizon از FCC خواسته‌اند تا این درخواست را رد کند.

AT&T در گزارشی به FCC اعلام کرد که پیشنهاد اسپیس‌اکس باعث کاهش حدودا ۱۸ درصدی پهنای باند شبکه در بازار عملیاتی AT&T خواهد شد. در پاسخ، اسپیس‌اکس نامه‌ای به FCC ارسال کرد و ضمن رد این ادعاها، AT&T و Verizon را به تلاش برای ممانعت از دسترسی مصرف‌کنندگان به فناوری استارلینک متهم کرد.

سیستم استارلینک سلولی همچنین رقابت با سیستم اینترنت ماهواره‌ای تلفن‌های همراه AT&T و Verizon را به همراه خواهد داشت، که از طریق استارتاپ AST SpaceMobile ارائه می‌شود.

منبع:pcmag

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا