گوگل

دادخواست علیه گوگل: جمع‌آوری اطلاعات کاربران از طریق داده‌های مرورگر کروم

گوگل با یک دادخواست دسته‌جمعی مواجه شده که این شرکت را به جمع‌آوری داده‌های کاربران از طریق مرورگر کروم و بدون رضایت آن‌ها متهم می‌کند. روز سه‌شنبه جلسه‌ای توسط دادگاه استیناف فدرال برگزار و الزام شد تا دادگاه بدوی، افشاگری‌های گوگل را بررسی کرده و تعیین کند که “آیا یک کاربر معقول پس از خواندن آن‌ها فکر می‌کرد که با جمع‌آوری داده‌ها موافقت کرده است یا خیر.”

این دادخواست دسته‌جمعی که نخستین بار در سال ۲۰۲۰ ثبت شد، ادعا می‌کند که گوگل داده‌های کاربران کروم را جمع‌آوری کرده است — صرف‌نظر از اینکه آن‌ها قابلیت همگام‌سازی کروم را فعال کرده باشند یا خیر. این ویژگی، بوکمارک‌ها، رمزهای عبور، زبانه‌های باز و سایر داده‌ها را در حساب گوگل کاربر ذخیره می‌کند و هنگام ورود به کروم، به او امکان دسترسی همزمان و آسان به این اطلاعات را می‌دهد.

شاکیان ادعا کردند که کروم به طور “عمدی و غیرقانونی” تاریخچه مرور، آدرس‌های IP، شناسه‌های پایدار کوکی و شناسه‌های منحصربه‌فرد مرورگر را بدون اجازه صریح کاربران، به گوگل ارسال کرده است. در آن زمان، گوگل استدلال کرد که کاربران با پذیرش سیاست حفظ حریم خصوصی شرکت، به این امر رضایت داده‌اند.

قاضی میلان دی در طی جلسه اعلام کرد که این توافق به گونه‌ای ارائه شده که کاربران به طور صریح مفاد آن را درک نکرده‌اند: « گوگل در اطلاع‌رسانی به کاربران درباره چگونگی جمع‌آوری و استفاده از داده‌های آن‌ها، یک اعلامیه یا بیانیه عمومی و کلی ارائه کرده، اما کاربران ممکن است به طور دقیق متوجه نشوند که چه داده‌هایی و تحت چه شرایطی به اشتراک گذاشته می‌شوند. مفاد این قرارداد ممکن است برای برخی از کاربران گمراه‌کننده یا مبهم باشد. اما کروم به گونه‌ای تبلیغ شده که گویا تا زمانی که کاربر قابلیت همگام‌سازی را فعال نکرده، اطلاعات خاصی  به گوگل ارسال نمی‌شود.»

سخنگوی گوگل، خوزه کاستاندا، در بیانیه‌ای به نشریه The Verge گفت: «ما با این حکم مخالفیم و اطمینان داریم که حقایق پرونده به نفع ما خواهد بود. قابلیت همگام‌سازی کروم به کاربران کمک می‌کند تا بدون مشکل از کروم در دستگاه‌های مختلف خود استفاده کنند. به علاوه، قوانین مربوط به حریم خصوصی نیز به طور واضح توضیح داده شده است.»

این پرونده برای بررسی مجدد به دادگاه‌های بدوی بازگردانده خواهد شد.

منبع:theverge

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا