اینترنت

مقایسه انواع سرور مجازی برای رشد کسب‌وکار

با افزایش تقاضا برای خدمات آنلاین، کسب و کارها در هر ابعادی به راه‌حل‌هایی نیاز دارند که بتوانند در رقابت باقی بمانند و مشتریان بیشتری به دست آورند. اینجاست که اهمیت سرور مجازی ابری را نمی‌توان انکار کرد، زیرا هم قابلیت‌های فوق العاده سرور اختصاصی را ارائه می‌دهد و هم مانند هاست اشتراکی مقرون‌به‌صرفه است.

سرور مجازی به ویژه برای کسب‌وکارهای روبه‌رشد که ترافیک بالایی از کاربران دارند و در عین حال می‌خواهند در بودجه خود صرفه جویی کنند، انتخاب بی‌چون و چرایی است؛ اما سرور مجازی ابری انواع مختلفی دارد که هر کدام مطابق با نیازهای در حال تغییر شما ایجاد شده‌اند. در این بررسی به مقایسه انواع سرور مجازی برای رشد کسب‌وکار می‌پردازیم تا به شما کمک کنیم گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

معرفی سرور مجازی

سرور مجازی (Virtual Private Server) یک نمونه میزبانی ارتقا یافته از هاست اشتراکی است. به این معنی که وبسایت شما روی سروری قرار دارد که با بسیاری از سایت‌های دیگر مشترک است. سرور اشتراکی یک راه‌حل مقرون‌به‌صرفه برای سایت‌های کوچک و تازه تاسیس است که به منابع زیادی برای فایل‌های حجیم یا ترافیک بالا نیاز ندارند.

درست است که شما فضای موجود در سرور را با دیگران به اشتراک می‌گذارید، اما منابع را به اشتراک نمی‌گذارید! یعنی اینکه شما ویژگی‌هایی مانند رم، حافظه و پردازنده مخصوص به خود را دارید. در حقیقت، این نوع سرور یک فضای مجازی با منابع اختصاصی روی یک سرور فیزیکی است.

بگذارید برای درک بهتر مفهوم سرور مجازی یک مثال بیاوریم:

«هاست اشتراکی مانند زمانی است که در یک محله زندگی می‌کنید، اما باید غذای خود را با دیگران شریک شوید، اما سرور مجازی به شما کمک می‌کند در همان محله زندگی کنید، اما غذای خود با دیگران شریک نشوید!»

هنگامی که سایت شما پس از سال‌ها رشد می‌کند، رتبه بالاتری در موتورهای جستجو می‌گیرد و بازدیدکنندگان بیشتری به دست می‌آورد، پس عاقلانه است که برای خرید سرور مجازی ابری اقدام کنید.

چرا انتخاب سرور مجازی مناسب می‌تواند کسب‌وکار شما را رشد دهد؟

کاربران امروزی کم حوصله هستند و دوست دارند زمانی که وارد سایتی می‌شوند، به سرعت نیازهای خود را برطرف کنند؛ بنابراین هرگونه تاخیر و یا دیر لود شدن صفحات باعث می‌شود تا آن‌ها از سایت خارج شوند. یک سرور مجازی مناسب می‌تواند سرعت لود بیشتر و عملکرد بهتر را ارائه دهد. پس صفحات سایت شما نه تنها سریع‌تر بالا می‌آیند، بلکه همیشه آپتایم هستید و سرور همیشه در دسترس است. همین موضوع باعث می‌شود تا گام محکمی در توسعه و رشد کسب‌وکار خود بردارید. با این حال، در ادامه به مزایای تهیه سرور مجازی ابری اشاره می‌کنیم:

  • کنترل بیشتر: سرور مجازی به شما دسترسی روت (Root) و انتخاب کنترل پنل را می‌دهد تا بتوانید خودتان امنیت و نگهداری سرور را مدیریت کنید.
  • مدیریت شده: اگر نمی‌خواهید چیزی را خودتان کنترل کنید، سرور مجازی مدیریت شده همه کارها را بر عهده می‌گیرد که توسط شرکت هاستینگ انجام می‌شود.
  • ثبات بیشتر: شما فضای سرور را با سایت‌های کمتری به اشتراک می‌گذارید، بنابراین احتمال اینکه سایت شما دان شود (خوابیدن سایت)، بسیار کم خواهد بود.
  • مقیاس پذیرتر: شما امکان ارتقای منابع سخت‌افزاری خود را در هر زمان دارید، بدون آنکه نیاز باشد سرور دیگری را خریداری کنید.

انواع سرور مجازی ابری

چندین نوع سرور مجازی وجود دارند که می‌توانند نیازهای شما را برآورده کنند. هر سرور مجازی از نظر قابلیت‌ها و قیمت متفاوت از دیگری است. بیایید در ادامه به معرفی انواع سرور مجازی ابری بپردازیم:

سرور مجازی ابری: پایدار و پرسرعت

این سرور مجازی در زیرساخت ابری پیاده سازی می‌شود و مزایایی مانند پایداری بالا، سرعت خوب و ترافیک نامحدود را ارائه می‌دهد. این سرور به تنهایی به انواع «سرور مجازی ایران» و «سرور مجازی خارج» تقسیم می‌شود. سرور ایران برای کسب‌وکارهایی مناسب است که مشتریان آن‌ها در داخل کشور هستند و به IP خارج از کشور نیازی ندارند؛ اما اگر کاربران برون مرزی دارید، سرور مجازی خارج گزینه بهتری است، زیرا امکان دسترسی به سایت‌ها و خدماتی که IPهای ایران را مورد تحریم قرار داده‌اند، امکان پذیر می‌کند.

دیتاسنترهای سرور مجازی ایران در داخل کشور هستند و به همین دلیل اغلب سرعت و پهنای باند بهتری دارند. از طرفی، وی پی اس‌های مجازی خارج به دو نوع سرور هترنز و سرور جهانی تقسیم می‌شوند. دیتاسنترهای سرور هترنز در کشورهای آلمان، آمریکا و فنلاند هستند، اما دیتاسنترهای جهانی در تمامی قاره‌ها و بیش از ۳۵ کشور دنیا قرار دارند. هر کدام از سرورها از نظر مشخصات و قیمت متفاوت هستند. با این حال، سرور مجازی ایران، عموما ارزان‌تر از سرور مجازی خارج است.

سرور پردازنده بهینه ایران: قدرت بالا، قیمت مناسب

این سرور نوع دیگری از سرور مجازی ابری ایران است که با پردازنده بهینه و اختصاصی ارائه می‌شود. سرور پردازنده بهینه از پهنای باند بالا، ترافیک نامحدود و پردازنده اختصاصی بهره می‌برد. اختصاصی بودن هسته‌ها در این نوع سرور به این معنی است که شما می‌توانید براساس تعداد هسته درج شده در پلن از رشته‌های (Thread) پردازنده سرور استفاده کنید. این موضوع باعث می‌شود تا پردازنده بتواند وظایف بیشتری را با قدرت محاسباتی و توان بالاتر انجام دهد.

تفاوت سرور پردازنده بهینه ایران با سرور مجازی ابری این است که شما از سرعت و کارایی بالاتر بهره می‌برید، اما قیمت همچنان برای شما مقرون‌به‌صرفه است. این نوع سرور علاوه بر قدرت بالای پردازنده از پهنای باند بالایی نیز برخوردار است. بدین دلیل که پردازنده سرور، اختصاصی است و تعداد کاربران کمتری روی سرور میزبانی می‌شوند. پس سهم بیشتری از پهنای باند اشتراکی سرور به شما اختصاص داده می‌شود. با سرور پردازنده بهینه ایران می‌توانید هر نوع سایتی را با سرعت و عملکرد بالاتر راه‌اندازی کنید.

سرور ابری ساعتی: سرعت بی‌نظیر، پرداخت منعطف

سرور ساعتی یکی دیگر از انواع سرور مجازی ابری است که به صورت ساعتی به شما خدمات میزبانی می‌دهد. بدین معنی که شما براساس مقدار زمانی که از سرور استفاده می‌کنید، هزینه می‌پردازید. سرور ابری ساعتی راهی عالی برای صرفه‌جویی در هزینه‌هاست. شما ممکن است کمتر از یک ماه قصد استفاده از سرویس را داشته باشید، پس فقط هزینه مدت زمان استفاده از سرور را پرداخت می‌کنید.

اگر می‌خواهید مدتی محدود از سرور جهت تست پایداری هاستینگ خود استفاده کنید، این امکان را دارید که سرور ابری ساعتی را تهیه کنید. پس به جای تهیه پلن‌های ماهانه تا سالانه که ممکن است بخشی از آن‌ها بدون مصرف بمانند و شما هزینه اضافی بپردازید، سرور ابری ساعتی به شما امکان مدیریت هزینه‌ها را می‌دهد. با این حال، شما همچنان از سرعت و عملکرد بالا برخوردار هستید.

مقایسه کلیدی انواع سرور مجازی

هر کدام از سرورهای مجازی ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. پس ابتدا باید نیازهای خود را بررسی کنید و سپس به سراغ سرور مناسب بروید. در جدول زیر هر سه سرور را با هم مقایسه می‌کنیم:

ویژگی‌ها سرور مجازی ابری سرور پردازنده بهینه سرور ابری ساعتی
هدف تنوع در خدمات عملکرد پیشرفته‌تر پرداخت منصفانه
کاربرد سایت‌ها و اپلکیشن‌های سبک تا متوسط سایت‌ها و اپلیکشن‌ها با عملکرد بالا پروژه‌های کوتاه مدت و تستی
پردازنده پردازنده استاندارد پردازنده با عملکرد بالا پردازنده استاندارد
رم متفاوت بر اساس پیکربندی رم بالاتر برای بهبود عملکرد متفاوت بر اساس پیکربندی
هارد متفاوت بر اساس پیکربندی هارد بالاتر برای بهبود عملکرد متفاوت بر اساس پیکربندی
مدل قیمت گذاری اشتراک ماهانه یا سالانه اشتراک ماهانه یا سالانه ساعتی
مقیاس پذیری بسیار مقیاس پذیر بسیار مقیاس پذیر بسیار مقیاس پذیر

هر سه این سرورها از نظر امنیت و آپتایم بودن در بالاترین کیفیت هستند، اما سرور پردازنده بهینه ایران می‌تواند سرعت و عملکرد بهتری را ارائه دهد. همچنین سرور پردازنده بهینه می‌تواند رم تا ۸۰ گیگ را ارائه دهد، اما سرور مجازی ایران نهایتا تا ۱۶ گیگ را پشتیبانی می‌کند. این موضوع در مورد ظرفیت هارد نیز صادق است، سرور پردازنده بهینه ایران می‌تواند تا ۱۰۰۰ گیگ را در اختیارتان قرار دهد، اما سرور مجازی ایران نهایتا تا ۲۰۰ گیگ ارائه می‌شود. با این حال، انتخاب هر سرور به نیازهای شما بستگی دارد.

نکات مهم در خرید سرور مجازی ابری

زمانی که در حال بررسی نیازهای خود هستید، توصیه می‌کنیم به برخی نکات مهم در خرید سرور مجازی ایران توجه کنید:

  • پردازنده و رم: مطمئن شوید که ارائه دهنده خدمات میزبانی منابع CPU و RAM کافی را برای وبسایت شما ارائه می‌دهد. در غیر این صورت، سایت شما به کندی اجرا می‌شود یا حتی ممکن است از دسترس خارج شود.
  • فضای ذخیره‌سازی: مطمئن شوید که فضای ذخیره‌سازی کافی را برای تمام فایل‌ها و پایگاه داده‌های خود دارید. اکثر برنامه‌های میزبانی VPS فضای ذخیره‌سازی متفاوتی را ارائه می‌دهند، بنابراین قبل از خرید این مورد را بررسی کنید.
  • پهنای باند: فاکتور مهم دیگری که باید در نظر بگیرید، پهنای باند است. اگر ترافیک ماهانه زیادی به وبسایت شما وارد می‌شود، به یک سرور مجازی با پهنای باند کافی نیاز دارید که هیچگونه کندی و تاخیری نداشته باشد.
  • آپتایم: این موضوع یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید در انتخاب سرور مجازی در نظر بگیرید. مطمئن شوید که شرکت ارائه دهنده حداقل ۹۹.۹ درصد زمان آپتایم را ارائه می‌دهد تا سایت شما همیشه در دسترس کاربران باشد.
  • امنیت: امنیت باید یکی از دغدغه‌های اصلی شما باشد. مطمئن شوید که شرکت ارائه دهنده خدمات میزبانی به شما ویژگی‌های امنیتی قوی مانند فایروال‌ها و رمزگذاری داده‌ها را برای ایمن نگه داشتن اطلاعات محرمانه‌تان ارائه می‌دهد.
  • پشتیبانی: اگر مشکلی در وبسایت یا اپلیکیشن شما پیش آمد، مهم است که به پشتیبانی هفت روز در هفته و پاسخگویی سریع دسترسی داشته باشید تا مشکل در اسرع وقت توسط تیم پشتیبانی حل شود.
  • قیمت: قیمت همیشه عاملی است که در انتخاب هر نوع پلن میزبانی باید در نظر گرفته شود. قیمت پلن را براساس نیازهای فعلی و آینده سایت خود تنظیم کنید تا تعادل خوبی بین کیفیت و هزینه‌ها داشته باشید.

نکات مهم در خرید سرور مجازی

کدام سرور مجازی ابری را بخریم؟

تنوع در سرورها و پیکربندی‌های مختلف به شما کمک می‌کند تا سرور مجازی مناسب خود را تهیه کنید. اگر وبسایت فروشگاهی پربازدیدی دارید، سرور پردازنده بهینه ایران گزینه بهتری برای شما خواهد بود. اگر هم به تازگی سایت خود را راه اندازی کرده‌اید یا مدت کوتاهی است که در فضای وب کار می‌کنید، سرور مجازی ابری را در نظر بگیرید.

اگر مشتریان شما تنها در ایران هستند، سرور مجازی ایران برای شما مناسب‌تر است، اما اگر کاربرانی از سایر نقاط جهان وارد سایت‌تان می‌شوند، سرور مجازی خارج را تهیه کنید. سرور ساعتی نیز می‌تواند بهترین راه حل برای بررسی میزان پایداری هاستینگ قبل از خرید آن باشد که هزینه آن به صورت ساعتی حساب می‌شود. درنهایت، پیشنهاد می‌شود از یک شرکت ارائه خدمات هاست معتبر برای خرید سرور مجازی اقدام کنید تا بتوانید خدمات خوبی را به مشتریان خود ارائه دهید. با توجه به نکاتی که پیشتر عنوان شد، مجموعه سرور دات آی آر Server. ir به عنوان یکی از ارائه دهندگان محبوب و برتر در این زمینه با بیش از ۱۰ سال سابقه برای خدمات میزبانی سایت شما پیشنهاد می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا