دیجی‌کالا

بزرگترین خروج اکوسیستم استارتاپی ایران؛ سرآوا از دیجی‌کالا خارج شد

شرکت نوین اندیشان سرآوا پارس با فروش سهام خود به همراه اول (حرکت اول) از ساختار سهامداری شرکت دیجی‌کالا پس از گذشت بیش از یک دهه خارج شد. دوازده سال پیش سرآوا در روزهای نخستینِ شکل‌گیری، در دیجی‌کالا به عنوان اولین سرمایه‌گذاری خطرپذیرِ خود سرمایه‌گذاری کرد.

دیجی‌کالا بزرگ‌ترین و موفق‌ترین شرکت پورتفولیوی سرمایه‌گذاری سرآوا است که در سال ۱۳۸۶ توسط حمید و سعید محمدی و با فروش کالای دیجیتال فعالیتش را آغاز کرد. دیجی‌کالا که کار خود را پیش از رقبای منطقه‌ای آغاز کرد، در طی ۱۷ سال فعالیت، با سرمایه‌گذاری سرآوا و شرکای بین‌المللی، اکنون بزرگترین فروشگاه تجارت‌الکترونیک کشور است که به اقصی نقاط و دورافتاده‌ترین شهرهای ایران کالا ارسال می‌کند.

داستان رشد پله به پله‌ی دیجی‌کالا با هدایت موسسانِ خود از روز اول تا اکنون، راه یافتن به جمعِ شرکت‌های با ارزش ایرانی و تبدیل شدن آن به گروه دیجی‌کالا و حمایت و تاسیس چندین شرکت گوناگون از حوزه پرداخت و نوآوری گرفته تا محصولات سخت‌افزاری، نمونه‌ی واقعی داستان موفقیت و الگوی رشد در اکوسیستم استارتاپی ایران به حساب می‌آید.

شرکت حرکت اول، به عنوان بازوی سرمایه‌گذاری خطرپذیر اپراتور «همراه اول» ، یکی از بازیگران در عرصه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های استارتاپی بوده و سرآوا امیدوار است دیجی‌کالا با ساختار سهامداری جدید و جذب سرمایه از حرکت اول، رویای خود برای ورود به بورس و فتح بازارهای بین‌المللی کشورهای همسایه را محقق کند. دیجی‌کالا در کنار مجموعه حرکت اول با اتکا به ظرفیت‌های همراه اول و قابلیت‌های دیجیتال این اپراتور، می‌تواند خدمات باکیفیت‌تری را به جمعیت گسترده‌تری از مردم ایران در دورافتاده‌ترین و محروم‌ترین نقاط کشور ارایه دهد.

در این معامله مجموعه‌های مختلفی از صنایع گوناگون مشتاق خرید سهام دیجی‌کالا بودند، که سرآوا و دیجی‌کالا با بررسی پیشنهادها برای ماه‌های متوالی، پیشنهاد مجموعه همراه اول را که به ارزش‌گذاری‌های دیجی‌کالا نزدیک‌تر بود و نیز امکان پرداخت کامل نقدی توسط این اپراتور میسر بود، پذیرفتند.

سهامداران سرآوا که ترکیبی از کارآفرینان و شرکت‌های شناخته شده‌ی ایرانی هستند، این فروش سهام را فرصتی برای تامین مالی جریان نوآوری در ایران می‌دانند و در حال بررسی گزینه‌های گوناگون هستند تا بخش عمده سرمایه به دست آمده از این معامله را بار دیگر به چرخه کارآفرینی کشور تزریق کنند.

طی سه سال گذشته، این چهارمین خروج موفق سرآوا از پورتفولیوی سرمایه‌گذاری خود است. پیش‌تر سرآوا از ساختار سهامداری گروه علی‌بابا، الوپیک و نوار در یک توافق برد برد خارج شد.

سرآوا از تمامی سرمایه‌گذاران، کارکنان، شرکا و مشتریان دیجی‌کالا که در طول سالیان این کسب‌وکار را حمایت کردند، قدردانی کرده و به آینده امیدوار است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا