تکنولوژی

طراحی ربات چهارپا برای پاکسازی زباله‌های کوچک از سواحل

ته‌سیگارها تهدید بزرگی برای اقیانوس‌های جهان به شمار می‌آیند و جمع‌آوری آنها به‌صورت دستی، به‌ویژه در فضاهای عمومی مانند سواحل، می‌تواند بسیار دشوار باشد. گروهی از دانشمندان ایتالیایی رباتی چهارپا طراحی کرده‌اند که می‌تواند زباله‌ها را شناسایی کرده و قطعات کوچک را با جاروبرقی‌های نصب‌شده روی پاهایش جمع‌آوری کند.

ربات چهارپای مجهز به جاروبرقی Vero، دستگاهی چهارپایه است که برای جستجو و پاکسازی زباله‌ها در انواع زمین‌ها طراحی شده است. طبق گزارش USA Today، ربات VERO  توسط تیمی از پژوهشگران آزمایشگاه سیستم‌های پویا در مؤسسه فناوری ایتالیا در جنوا طراحی و ساخته شده است.

این گروه در ماه آپریل مقاله‌ای درباره توسعه و کارایی ربات VERO در مجله “Field Robotics” منتشر کردند. این مقاله پژوهشی بیان می‌کند که ته‌سیگارها یک نگرانی جدی برای محیط زیست هستند. ته‌سیگارهای دور انداخته شده، مواد شیمیایی سمی و میکروپلاستیک‌ها را در آب اقیانوس‌ها آزاد می‌کنند. همچنین این زباله‌ها، دومین نوع شایع زباله‌های دور نینداختنی در سراسر جهان هستند، به‌ویژه درمکان‌هایی که دسترسی به آنها برای ربات‌های چرخدار و شنی دشوار است.

VERO  برای جمع‌آوری این نوع زباله‌های کوچک معمول، طراحی شده و یک اپراتور، یک هدف میدانی برای ربات تعیین می‌کند. سپس ربات به‌تدریج، کل محیط هدف را طی کرده و زباله‌ها را با استفاده از شبکه عصبی خاص و دوربین‌های نصب‌شده روی خود شناسایی می‌کند. طبق گزارش IEEE Spectrum، این ربات چهارپایه دارای «شبکه عصبی پیچشی برای شناسایی زباله» است که می‌تواند زباله‌ها را هدف قرار دهد و با یکی از چهار جاروبرقی نصب‌شده روی پاهایش آنها را جمع‌آوری کند.

پاکسازی سواحل به دلیل سختی حمل سطل‌های زباله چرخدار یا سنگین در این زمین‌ها، چالش‌برانگیز است. پژوهشگران آزمایش‌هایی در «شش سناریوی مختلف خارج از ساختمان» انجام دادند تا توانایی VERO  در پیمایش مکان‌های دشوار را نشان دهند. این ربات با استفاده از دوربین عمق‌سنج Intel RealSense  که بر روی چانه‌اش نصب شده، می‌تواند در هنگام جمع‌آوری زباله تعادل خود را حفظ کند.

این ربات در آزمایش اولیه خود نتوانست همه زباله‌ها را جمع‌آوری کند، اما همچنان ۹۰ درصد از ته‌سیگارهای شناسایی‌شده در آزمایش را جمع‌آوری کرد.

به نظر نمی‌رسد که هنوز برنامه‌ای برای عرضه عمومی VERO وجود داشته باشد. پژوهشگران می‌گویند طراحی VERO می‌تواند برای انجام وظایف دیگری مانند اسپری کردن محصولات کشاورزی، جستجوی نقاط ضعف در زیرساخت‌ها و کمک به پروژه‌های ساخت‌وساز برنامه‌ریزی و مهندسی شود.

منبع: engadget

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا