هوش مصنوعی

معرفی SearchGPT، موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی اوپن ای‌آی

اوپن ای‌آی با معرفی SearchGPT ، ورود خود به بازار جستجو اینترنتی را اعلام کرده است. SearchGPT، یک موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی با دسترسی آنی به اطلاعات در سراسر اینترنت است.

این موتور جستجو با یک جعبه متن بزرگ شروع می‌شود که از کاربر می‌پرسد “دنبال چه می‌گردید؟”. اما SearchGPT  به جای ارائه یک لیست از لینک‌های مختلف، سعی می‌کند آنها را مستقلا سازماندهی و تفسیر کند. در یک نمونه که توسط خود شرکت اوپن ای‌آی مثال زده شده، این موتور جستجو یافته‌های خود را در مورد جشنواره‌های موسیقی خلاصه می‌کند و سپس توضیحات کوتاهی از رویدادها به همراه یک لینک منبع ارائه می‌دهد.

SearchGPT توسط مدل های خانواده GPT-4 پشتیبانی می شود.

در مثالی دیگر، این موتور توضیح می‌دهد که چه زمانی باید گوجه‌فرنگی بکارید و سپس اطلاعات مربوط به انواع مختلف این گیاه را تحلیل می‌کند. پس از ظاهر شدن نتایج، شما می‌توانید سوالات پیگیری بپرسید یا برای باز کردن لینک‌های مرتبط دیگر، روی نوار کناری کلیک کنید. همچنین یک ویژگی به نام “پاسخ‌های بصری” وجود دارد، اما شرکت اوپن ای‌آی اعلام نکرده که این ویژگی دقیقا چگونه کار می‌کند.

 

مثالی از نمونه جستجو شده توسط SearchGPT

SearchGPT در حال حاضر فقط یک “نمونه اولیه” است. این سرویس توسط خانواده مدل‌های GPT-4 پشتیبانی شده و در ابتدا، به طور آزمایشی فقط برای 10,000 کاربر قابل دسترسی خواهد بود. سخنگوی اوپن ای‌آی، کیلا وود، در مصاحبه‌ای می‌گوید که OpenAI با شرکای ثالث همکاری می‌کند و از فیدهای مستقیم محتوا برای ساخت نتایج جستجوی خود استفاده می‌کند. هدف این است که در نهایت، ویژگی‌های جستجو را به طور مستقیم در ChatGPT ادغام کنند.

این آغاز پدیده‌ای است که می‌تواند تهدیدی جدی برای گوگل محسوب شود. شرکت گوگل نیز با عجله در حال افزودن ویژگی‌های هوش مصنوعی به موتور جستجوی خود است، زیرا می‌ترسد کاربران به محصولاتی روی بیاورند که این ابزارها را زودتر ارائه می‌دهند. SearchGPT  همچنین اوپن ای‌آی را در جایگاه رقابت مستقیم‌تر با استارتاپ Perplexity قرار می‌دهد که خود را به عنوان یک موتور “پاسخ‌دهنده” هوش مصنوعی معرفی می‌کند.  Perplexity اخیراً به خاطر قابلیت «خلاصه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی» مورد انتقاد قرار گرفته و ناشران مدعی بودند کار آنها را به طور مستقیم توسط این قابلیت کپی شده است.

به نظر می‌رسد اوپن ای‌آی توجه ویژه‌ای به بازخوردهای دریافت شده داشته و می‌گوید که رویکردی کاملاً متفاوت اتخاذ کرده است. در یک پست وبلاگی، این شرکت تاکید کرده که SearchGPT با همکاری چندین شریک خبری توسعه یافته ، که شامل سازمان‌هایی مانند مالکین The Wall Street Journal، The Associated Press و Vox Media- شرکت مادر The Verge- می‌باشد. کیلا وود می‌گوید: “شرکای خبری، بازخوردهای ارزشمندی ارائه دادند و ما همچنان به دنبال نظرات آنها هستیم.”

این شرکت نوشته که ناشران، راهی برای «مدیریت نحوه ظاهر شدن خود در ویژگی‌های جستجو » در این سیستم خواهند داشت. آنها می‌توانند استفاده از محتوای خود برای آموزش مدل‌های OpenAI را منع کرده و همزمان، انتشار آنها در نتایج جستجو را اجازه دهند.

به گفته پست وبلاگ اوپن ای‌آی، SearchGPT  به گونه‌ای طراحی شده که «به کاربران کمک کند تا با ناشران- با ذکر و لینک‌دهی به آنها در جستجوها- ارتباط برقرار کنند.» پاسخ‌ها دارای انتساب واضح، درون‌خطی و نام‌دار هستند و لینک‌ها به کاربران نشان می‌دهند که اطلاعات از کجا می‌آید. کاربران همچنین می‌توانند در نوار کناری، به سرعت به نتایج بیشتر و لینک‌های منبع دسترسی داشته باشند.

قابلیت ارائه نتایج تصویری جستجو توسط SearchGPT

انتشار نمونه اولیه موتور جستجوی اوپن ای‌آی، دستاوردهای مثبت زیادی برای این شرکت در پی دارد. اولاً، اگر نتایج SearchGPT اشتباهات فراوان زیادی داشته باشد، شرکت می‌تواند نتایج غلط را با برچسب «نمونه اولیه» این سیستم توجیه کند. مانند زمانی که گوگل ویژگی‌های AI  Overviews  را معرفی کرد – و این سیستم به کاربران پیشنهاد استفاده از چسب روی پیتزا ارائه کرده بود که بسیار سر و صدا کرد. همچنین این احتمال وجود دارد که انتساب‌ها نادرست باشند یا مقالات به طور کامل کپی شوند – همان‌ موردی که Perplexity به آن متهم شد.

ماه‌هاست که شایعات مختلفی در رابطه با این محصول جدید منتشر می‌شود. اولین بار در بهمن ماه سال پیش، گزارشی از این موتور جستجو توسط The Information منتشر شد و در ماه اردیبهشت، گزارش بلومبرگ خبر از توسعه این سیستم را داد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، اوپن ای‌آی به شدت تلاش دارد تا کارمندان گوگل را جذب تیم جدید خود کند. برخی کاربران X نیز متوجه یک وب‌سایت جدید شده‌اند که نشان می‌دهد اوپن ای‌آی در حال جذب نیروهای متخصص برای این پروژه است.

پیشرفت‌های سریع اوپن ای‌آی، میلیون‌ها کاربر را جذب ChatGPT کرده است، اما هزینه‌های این شرکت در حال افزایش است. بر اساس گزارش این هفته The Information، هزینه‌های آموزش و استنتاج هوش مصنوعی اوپن ای‌آی در سال جاری ممکن است به 7 میلیارد دلار برسد.

استفاده ازSearchGPT  در طول دوره «راه‌اندازی اولیه» رایگان خواهد بود، و از آنجایی که این سیستم در حال حاضر هیچ تبلیغی ندارد، واضح است که شرکت باید به زودی راهی برای درآمدزایی پیدا کند.

منبع:theverge

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا