فضا

کشف شواهدی توسط تلسکوپ جیمز وب از وجود اقیانوس در سیاره‌ای دوردست

یافته‌های جدید از تلسکوپ فضایی جیمز وب  نشان می‌دهد سیاره LHS 1140 b که در فاصله بیش از ۴۸ سال نوری از زمین قرار دارد، ممکن است یک جهان یخی با یک اقیانوس آب مایع باشد.

سیاره خارج از منظومه شمسیLHS 1140 b  که شعاعی حدود ۱.۷ برابر زمین دارد، مدت‌هاست که توجه ستاره‌شناسان را به خود جلب کرده زیرا در حال گردش به دور یک ستاره کوتوله سرخ در “منطقه قابل سکونت” آن است، جایی که شرایط برای وجود آب مایع مناسب است.

در ماه دسامبر، تلسکوپ جیمز وب مشاهداتی از این سیاره انجام داد تا تعیین کند که آیا LHS 1140 b یک غول گازی مانند نپتون است یا یک “ابَر زمین” با جو و اقیانوس. این مشاهدات با استفاده از تکنیک “طیف‌نگاری انتقالی” انجام شد تا نشان دهد نور خورشید چگونه از جو سیاره عبور می‌کند و چه میزان از آن جذب می‌شود.

به گفته رایان مک‌دونالد، اخترفیزیکدان دانشگاه میشیگان، مشاهدات نشان داده که LHS 1140 b بیشتر به یک “ابَر زمین” با جوی غنی از نیتروژن شباهت دارد. علاوه بر این، چگالی این سیاره کمتر از حد انتظار است که نشان می‌دهد ۱۰-۲۰ درصد از جرم آن ممکن است از آب تشکیل شده باشد.

جالب اینجاست که LHS 1140 b به صورت همزمان به دور ستاره مادرش می‌گردد، به این معنی که یک طرف سیاره همیشه به سوی خورشید قرار دارد. مک‌دونالد در توییتی اعلام کرده که اگرچه ممکن است این سیاره به طور کلی سرد باشد، اما سمت روشن آن می‌تواند به اندازه‌ای گرم باشد که اقیانوسی را در آنجا جای دهد.

دانشگاه میشیگان نیز نظر خود را در اینباره اعلام کرده و مدعی است که مدل‌های کنونی نشان می‌دهند اگر LHS 1140 b جوی شبیه به جو زمین داشته باشد، یک سیاره برفی است که اقیانوسی به قطر حدود ۴۰۰۰ کیلومتر دارد ( معادل با نیمی از سطح اقیانوس اطلس). دمای سطح در مرکز این اقیانوس حتی می‌تواند به یک دمای مطبوع ۲۰ درجه سانتیگراد نیز برسد.

با این حال، ستاره‌شناسان برای کشف بیشتر باید مشاهدات تکمیلی از LHS 1140 b انجام دهند. ناسا اشاره می‌کند که تلسکوپ فضایی جیمز وب باید این سیاره را هنگامی که از مقابل ستاره مادر خود عبور می‌کند، مشاهده کند تا بتواند طیف‌نگاری دقیق‌تری انجام دهد.

هفته گذشته ناسا در پستی در وبلاگ خود گفت: «با توجه به اینکه تلسکوپ وب نمی‌تواند سیستم LHS 1140 را در طول یک سال، به دلیل موقعیت آن در آسمان مشاهده کند، جمع‌آوری ۵۰ مشاهده از چرخش این سیاره ممکن است چندین سال و تقریبا نزدیک به یک دهه طول بکشد.»

مک‌دونالد در توییت خود ادعا کرده که این سیاره،  یکی از امیدوارکننده‌ترین ابَر زمین‌های قابل سکونت بالقوه به نظر می‌آید.

همچنین در ماه سپتامبر سال گذشته، تلسکوپ فضایی جیمز وب شواهدی از وجود پلانکتون‌های احتمالی در سیاره‌ای دیگر مشاهده کرد که دارای اقیانوس بوده و در فاصله ۱۲۰ سال نوری زمین قرار دارد.

منبع: pcmag

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا