هوش مصنوعی

رونمایی از مدل هوش مصنوعی قدرتمند چین همزمان با خروج اوپن‌ ای‌آی از این کشور

در کنفرانس جهانی هوش مصنوعی که هفته گذشته در شانگهای برگزار شد، یکی از شرکت‌های پیشرو هوش مصنوعی چین، شرکت SenseTime، مدل جدید خود به نام SenseNova 5.5  را رونمایی کرد.

در طی این مراسم، SenseNova توانست قابلیت‌های منحصر به فرد خود را به نمایش بگذارد مانند شناسایی و توصیف یک عروسک سگ(که یک کلاه SenseTime به سر داشت)، اظهار نظر در مورد نقاشی از یک خرگوش و خواندن و خلاصه کردن فوری یک صفحه متن. به گفته شرکت  SenseTime، مدل SenseNova 5.5  با GPT-4 ، مدل پیشرفته هوش مصنوعی شرکت اوپن ای‌آی قابل مقایسه است و حتی در مواردی می‌تواند از آن پیشی بگیرد.

شرکت SenseTime برای جلب کاربران، 50 میلیون توکن رایگان (اعتبارات دیجیتال برای استفاده از هوش مصنوعی) ارائه می‌دهد و اعلام کرده که راهکارهای متنوعی برای کمک به مشتریان جدید در مسیر انتقال از خدمات اوپن ای‌آی به محصولات SenseTime ارائه می‌کند.

با  عرضه این مدل هوش مصنوعی بومی، کار توسعه‌دهندگان داخلی چینی آسان‌تر خواهد شد، زیرا شرکت اوپن ای‌آی به کاربران خود در چین اطلاع داده که از 9 ژوئیه، استفاده از ابزارها و خدمات این شرکت در کشور چین مسدود خواهد شد.

سخنگوی اوپن ای‌آی ماه گذشته به بلومبرگ گفت: « ما برای مسدود سازی ترافیک API از مناطقی که دسترسی به خدمات اوپن ای‌آی را پشتیبانی نمی‌کنیم، اقداماتی مهمی انجام داده‌ایم.»

اوپن ای‌آی دلایل این تصمیم ناگهانی را توضیح نداده است. مدل زبانی پیشرفته این شرکت-چت جی‌پی‌تی 4-، قبلاً توسط فایروال دولت چین مسدود شده بود، اما تا این هفته توسعه ‌دهندگان از شبکه‌های خصوصی مجازی، به ابزارهای اوپن ای‌آی جهت بهبود برنامه‌های هوش مصنوعی خود دسترسی داشتند. اما این بار، این مسدودیت از سوی آمریکا اعمال می‌شود.

تنش‌های فزاینده بین واشنگتن و پکن باعث شده که ایالات متحده صادرات برخی نیمه‌ رساناهای پیشرفته به چین – که برای آموزش فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی حیاتی هستند- را محدود کرده و فشار بر بخش‌های دیگر صنعت هوش مصنوعی را افزایش دهد.

این اقدام اوپن ای‌آی نگرانی‌های جدی در جامعه هوش مصنوعی چین ایجاد کرده است. شیاوهو ژو- بنیان‌گذار مرکز Safe AGI  که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند معتقد است این تصمیم سوالات و ابهاماتی درمورد دسترسی عادلانه به فناوری‌های هوش مصنوعی در سطح جهانی ایجاد می‌کند.

اما این اقدام، فرصتی برای شرکت‌های داخلی هوش مصنوعی مانند SenseTime ایجاد کرده و تلاش می‌کنند کاربران محروم از خدمات اوپن ای‌آی را جذب خود کنند. پس از انتشار هشدارها درباره تصمیم  اوپن ای‌آی ، شرکت چینی بایدو ۵۰ میلیون توکن رایگان برای مدل هوش مصنوعی Ernie 3.5 و خدمات انتقال رایگان روی پلتفرم خود ارائه داد، در حالی که  Zhipu AI، شرکت دیگری در چین، ۱۵۰ میلیون توکن رایگان برای مدل خود Tencent Cloud  عرضه کرد.

یکی از پیامدهای تصمیم اوپن ای‌آی ممکن است تسریع توسعه شرکت‌های هوش مصنوعی چینی باشد که در رقابت تنگاتنگ با رقبای آمریکایی خود و همچنین با یکدیگر هستند. تخمین زده می‌شود که چین حداقل ۱۳۰ مدل زبانی بزرگ دارد که ۴۰ درصد از کل مدل‌های جهانی را تشکیل می‌دهند و در این حوزه فاصله کمی با ایالات متحده دارند. اما در حالیکه شرکت‌های آمریکایی مانند اوپن ای‌آی در صدر پیشرفت‌های هوش مصنوعی مولد هستند، شرکت‌های چینی درگیر جنگ قیمتی هستند که برخی تحلیل‌گران گمان می‌کنند ممکن است به حاشیه سود و توانایی نوآوری آن‌ها آسیب برساند.

با این حال، وینستون ما، استاد دانشگاه نیویورک که درباره فناوری چینی تحقیق می‌کند، معتقد است که خروج اوپن ای‌آی از چین در زمانی اتفاق می‌افتد که بازیگران بزرگ فناوری چین، با عملکرد شرکت اوپن ای‌آی فاصله چشم گیری دارند و به دلیل رقابت تنگانگ بومی، مجبور هستند اکثر خدمات مرتبط با هوش مصنوعی را رایگان یا ارزان در اختیار کاربران قرار دهند.

وینستون ما می‌گوید: «خروج اوپن ای‌آی از بازار چین یک شوک کوتاه‌مدت است، اما می‌تواند فرصتی بلندمدت برای آزمایش واقعی مدل‌های زبان بزرگ داخلی چین فراهم کند. تا کنون، شرکت‌های چینی بر تجاری‌سازی مدل‌های زبان بزرگ تمرکز داشته‌اند تا پیشبرد خود مدل‌ها.»

مفسران چینی مشتاق هستند که تاثیر تصمیم اوپن ای‌آی را کم اهمیت جلوه دهند. رسانه دولتی گلوبال تایمز این اقدام را “تلاش آمریکا برای جلوگیری از توسعه فناوری چین” توصیف کرد. پان هلین، پژوهشگر اقتصاد دیجیتال در دانشگاه ژجیانگ و عضو کمیته فناوری دولتی، این توسعه را “اتفاقی خوب برای استقلال و خودکفایی مدل‌های بزرگ مقیاس چین” توصیف کرده است.

اما نشانه‌هایی وجود دارد که محدودیت‌های آمریکا بر صنعت هوش مصنوعی چین شروع به تاثیرگذاری کرده است. به گزارش نشریه  The Information،غول پخش ویدیوی آنلاین Kuaishou اخیراً به دلیل کمبود ظرفیت محاسباتی ناشی از کمبود تراشه‌ها، مجبور شده تعداد افرادی که می‌توانند به مدل جدید تبدیل متن به ویدئوی خود، Kling، دسترسی داشته باشند را محدود کند. همچنین، اکنون بازار مخفی پررونقی برای نیمه ‌رساناهای آمریکایی وجود دارد، زیرا شرکت‌ها راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها پیدا می‌کنند. در عین حال، مسدود شدن از نرم‌افزارهای آمریکایی ممکن است الهام‌بخش خلاقیت مشابهی باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا