تجارت

چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

سیستم مودیان مالیاتی، بستری مناسب جهت تبادل مستندات میان سازمان امور مالی کشور و مودیان است که برای راحت‌تر و سریع‌تر انجام شدن امور مختلف چون ارسال اطلاعات به سازمان امور مالیاتی، پرداخت مالیات و جمع‌آوری یا وصول مالیات به سازمان مربوطه کاربرد دارد. برخی افراد حقیقی و حقوقی باید در زمان معینی اقدام به ثبت‌نام در این سامانه نمایند تا اطلاعاتی چون میزان درآمد، اعتبارات، کسری‌ها، عوارض و سایر اطلاعات مالیاتی خود را در این سایت ثبت کنند. بنابراین با این کار می‌توان اطلاعات شفاف‌تری در مورد روند مالیاتی شغل خود کسب کرد و با این روش، سازمان امور مالیاتی کشور قادر به اطلاع‌رسانی بهتر افراد در مورد مسائل مربوطه خواهد بود.

سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

سامانه مربوط به مودیان مالیاتی در سال ۱۳۹۷ در بستر وب راه‌اندازی گردید و راه‌اندازی این سایت توسط سازمان امور مالیاتی کشور انجام شد. این سیستم با هدف ایجاد عدالت در امور مالیاتی برای صنف کاری‌های مختلف، اشخاص حقیقی و حقوقی راه‌اندازی شده است. با راه‌اندازی این سیستم، درصد فرارهای مالیاتی و سایر مشکلات مربوط به امور مالیاتی بسیار کاهش یافت. این سامانه به عنوان راهی جهت تبادل میان سازمان امور مالیاتی کشور و مودیان نیز شناخته می‌شود. در کل از کاربردهای سیستم مودیان مالیاتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارسال اطلاعات مورد نیاز در زمانی سریع به سازمان امور مالیاتی کشور
  • پرداخت مالیات از سوی مودیان به سازمان مربوطه
  • جمع‌آوری و وصول مالیات یا بدهی‌های مالیاتی توسط سازمان

همچنین از طریق نرم افزار سامانه مودیان می‌توان اطلاعات خرید و فروش شرکت را به این سامانه ارسال کرد.

چه افرادی باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام نمایند؟

ثبت‌نام در این سامانه برای تمامی افرادی که صاحب شغلی هستند، امری ضروری است. طبق قانون ماده ۱ که در سال ۱۳۶۶ تصویب شده است، کلیه صاحبان شغل، فعالان اقتصادی و اشخاص حقوقی باید در سایت مودیان ثبت‌نام کنند تا طبق قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات شوند. تمامی اشخاص حقوقی غیرتجاری، شرکت‌های تجاری، شغل‌های غیرصنفی و. . . باید در هنگام آغاز فراخوان ثبت‌نام در سامانه مودیان اقدام به این کار نمایند که در ادامه مطالب به روش ثبت‌نام در این سامانه و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

چه کسانی نیاز نیست در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

طبق قانون ماده ۲، تمامی کسانی که قادر به عضویت در سامانه مربوطه و صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سایت مودیان نیستند، از ثبت‌نام در این سامانه معاف می‌شوند. در واقع اشخاص معاف از ثبت نام سامانه مودیان شامل موارد زیر می‌شوند:

  • اشخاص حقوقی: این افراد شامل تمامی شرکت‌های سهامی خاص و عام که خدمات معاف از مالیات برافزوده را ارائه می‌نمایند، می‌شود.
  • اشخاص حقیقی: طبق قانون ماده ۸۱ اشخاص حقیقی شامل کلیه فعالیت‌های کشاورزی، زنبورداری، پرورش ماهی، صیادی، جنگل‌داری و احیای مراتع، دام‌داری و… از ثبت‌نام و پرداخت صورت‌حساب در این سامانه معاف هستند.
  • اشخاص حقیقی: در ماده ۱۴۲ قانون مالیات‌های مستقیم ذکر شده است که شغل‌های مربوط به شرکت‌های تعاونی و صنایع دستی، اتحادیه‌های تولیدی و کارگاه‌های تولید فرش دست‌باف نیز در لیست معاف‌های مودیان قرار می‌گیرند.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی و روش ثبت نام

برای ثبت‌نام در این سیستم می‌بایست برخی مدارک را برای طی مراحل مربوطه در سامانه ارائه دهید. در کل ثبت‌نام برای سیستم مودیان مالیاتی شامل دو مرحله زیر است:

  • در مرحله اول، مودیان می‌بایست شماره کد ملی، اطلاعاتی چون تاریخ تولد، شماره تماس و… را در کادرهای مربوطه جهت ثبت‌نام در سایت وارد نمایند. پس از تطابق اطلاعات و تایید تمامی اطلاعات واردشده در سایت، برای متقاضی یک کارپوشه مالیاتی ساخته می‌شود.
  • در مرحله دوم پس از ساخت کارپوشه، متقاضیان می‌توانند حساب کاربری خود را بسازند و سایر مراحل مربوطه جهت ثبت‌نام نهایی اطلاعات را چون ارائه کد امنیتی و کد ارسالی به شماره همراه مودیان، طی نمایند.

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

پایانه‌های فروشگاهی شامل تجهیزاتی چون دستگاه‌های کارت‌خوان، رایانه‌ها، پایانه‌های الکترونیکی و… می‌شوند. تمامی این تجهیزات جهت اتصال به شبکه‌های الکترونیکی و سامانه مالیاتی مودیان کاربرد دارند. بنابراین امکان صدور صورت‌حساب به صورت الکترونیکی برای این مجموعه‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین در مورد افراد مشمول قانون پایانه‌های فروشگاهی باید بدانید که تمامی اشخاص حقوقی و حقیقی ذکرشده در باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم، ملزم به ثبت‌نام در سیستم مودیان مالیاتی خواهند بود که در صورت انجام ندادن این کار در آینده با مشکلات متعددی در حوزه مالیاتی مواجه خواهند شد.

نحوه ورود به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور

برای ورود به سایت مربوط به مودیان مالیاتی باید از لینک آن استفاده کنید. این سامانه از طریق لینک برای دسترسی عموم ایجاد شده و اکنون در حال به‌روزرسانی است. در این سامانه می‌توانید موارد زیر را مشاهده کنید و اطلاعاتی در مورد صورت‌حساب‌های مالیاتی خود کسب نمایید:

  • اطلاعات: در این سامانه می‌توانید به صورت آنلاین مدارک مالیاتی خود را ثبت کنید و به تغییر برخی اطلاعات مالیاتی خود بپردازید.
  • آپلود صورت‌حساب: پس از ثبت‌نام در سامانه می‌توانید صورت‌حساب‌های خود را به صورت الکترونیکی در سایت ثبت کنید. همچنین واحدهای صنفی مختلفی که با خریدار در ارتباط هستند، می‌توانند اطلاعات دستگاه کارت‌خوان خود را در این سامانه ثبت کنند.

مهلت ثبت نام در سامانه مودیان ۱۴۰۳

مهلت ثبت‌نام برای سیستم مودیان در سال ۱۴۰۳ برای اشخاص حقیقی تا ۳۱ تیرماه سال قبل بود. در واقع مودیان از آغاز فراخوان ثبت‌نام در این سیستم تنها به مدت ۴ ماه برای انجام مراحل ثبت‌نام فرصت می‌دهد. مهلت ثبت‌نام و ارسال صورت‌حساب‌ها یا همان اظهارنامه‌های مالیاتی ارزش‌افزوده، ۱۵ روز پس از پایان هر فصل است.

مهلت ثبت نام در سامانه مودیان 1403

سخن پایانی

کلیه پایانه‌های فروشگاهی، اشخاص حقیقی و حقوقی، افرادی که در صنف کاری‌های مختلفی فعالیت می‌نمایند و در سامانه مربوط به مالیات کشور دارای حساب کاربری هستند، در زمان مشخصی ملزم به ثبت‌نام در سایت مودیان مالیاتی جهت انجام تکالیف مالیاتی خود خواهند بود. برخی از شرکت‌ها تمامی خدمات مربوط به سامانه‌های مالیاتی را انجام می‌دهند که این سبب آسان‌تر و دقیق‌تر انجام شدن این امر می‌شود. تمامی اصناف و فروشگاه‌ها و دیگر اشخاص حقیقی یا حقوقی جهت تسهیل در فرآیند ثبت‌نام سایت مودیان و انجام تکالیف مالیاتی می‌توانند از کارشناسان این حوزه کمک بگیرند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا